Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 6944 ggr
Brunokanin
0

Erfarenheter "Krafft Muskel"?

Jag funderar på att testa der för att öka på proteinet till min häst.

Någon som provat?

Testat lusern innan med det går åt så stora mängder för att komma upp i den mängd som jag önskar. Dessutom har lusern blivit dyrt.

Gronstedt
0

Jag har provat Krafft Muskel och funnit det utmärkt. Fördelen med det är man kan ge ganska lite och ändå märka resultat. Särskilt gynnsamt om hästen är liten i maten och inte gärna äter stora mängder lucern.

Min nuvarande medryttarhäst behöver inte kraftfoder, så han får cirka 300-400 g Muskel de dagar han rids (3-5 dagar/vecka), utöver det äter han hö eller betar. Detta räcker för att man ska se skillnad i muskelutvecklingen.

Alla hästar gillar det inte, men blandat med annat kraftfoder eller med lite skivade morötter brukar det gå ned.

Hästar som har svårt att hålla hull tycker jag har mer nytta av till exempel Groov 125, men Muskel funkar bra till dem som håller hull men inte sätter muskler.

Dessutom är Muskel gjort av potatis, inte av sojabönor, vilket jag personligen anser är en stor fördel.

Emshify
0

Min häst får 3 dl Krafft Muskel om dagen för att han behöver öka proteinintaget så att han får lite mer att bygga muskler av samt för att han behöver lägga på hullet lite. Jag tycker att det fungerar väldigt bra. Man märker verkligen resultat och det krävs inte mycket, som Gronstedt sa. Min häst äter gladeligen av det som om det vore vilket kraftfoder som helst. :) Så jag kan inte annat än rekommendera det.

Brunokanin
0

Jag funderar på att köpa "muskel" och komplettera med mineralpellets men så finns ju även "krafft protein pluss" där det ingår vitaminer och mineraler och mycket protein… Undra vad man tjänar på?

Gronstedt
0

Vitaminer behöver man sällan tillsätta, i synnerhet inte om hästen får äpple eller morot ibland och gärna sly att gnaga på.

Brunokanin
0

#4 Hur är det med mineraler då?

Hon får fri tillgång på hö (ej analyserat), saltsten, mineralsten och så proteintillskott, olja och korn.

Gronstedt
0

#4: Det finns olika teorier om det där med mineraler - om det behövs eller inte. Jag är inte så insatt i det, men jag tror att många hästar får onödigt mycket mineraler.