Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 4471 ggr
Stall Vision Boön
0

Rida under dräktighet

Hur brukar ni göra med era (föl)ston? Rider ni när dom är dräktiga? Hur mycket? Hur hårt? Berätta gärna!
/Johanna stallvisionboön.se/blogg-2

Neiah
0

Min medryttarponny fick föl i juni iår & jag red henne i stort sett hela dräktigheten, de 3 första månaderna tog vi det lugnt. Skritt & trav, någon galopp, men efter det red jag på som vanligt. (4-5ggr i veckan) Tog bort sadeln rätt så tidigt, kanske efter 4-5 månader & det var ponnyns beslut, hon visade rätt så tydligt att hon inte ville ha något runt magen. Så det vart barbacka resten av tiden!

På slutet märkte man att hon inte orkade som förut, så då gick jag bara promenader med henne & myste :)

Pelzi
0

Det är också  bra att dom hålls igång liten än att bara stå hela tiden :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Tusen
1

Hästar får ju tävla tills de gått in i 120 dygnet (alltså 4månader). Detta gäller ju även de som är i elitklass. Så i början kan man träna precis som vanligt. Det är bara bra. Inte förrän de sista tre månaderna kan man börja märka på hästen att den är påverkad av dräktigheten. Men även då är det bra om de motioneras regelbundet men att man anpassar sig efter vad stoet orkar.

Dräktighet är ingen sjukdom och ston klarar en hel del men blir oftast fortare trötta vid slutet av dräktigheten.

Ett av våra ston galopprejsade dagen innan fölningen då hon väntade sitt 1:a föl. I år ville hon mest skritta och joggingtrava de sista dagarna innan fölning. Så även samma sto kan vara olika vid olika dräktigheter.

Stall Vision Boön
1

Tack för era svar! Det som jag känner med min häst Nadonja är ju att jag inte riktigt vet hur hårt jag ska träna henne. Hade hon inte varit nyseminerad hade jag efter 1,5 månads vila nog nöjt mig att ta det lite lugnt första veckan och sen nästan som vanligt. Men nu vet jag inte riktigt om hon ska få längre igångsättning eftersom hon är nyseminerad? Rider henne just nu i skritt och trav i max 30 min och galopperar bara nått varv på slutet och har kanske ridit tre ggr i veckan. Men jag vill ju gärna utöka, kanske tom tävla henne lite under hösten för det var vi redo för innan jag skjutsade iväg henne till hingsten…

Tusen
0

#4 Har aldrig hört talas om att motion skulle kunna utlösa att stoet kastat. Stress kan i vissa fall göra att stoet kastar men inte ens då är risken särskilt stor även om det händer ibland.

Tävla henne skulle jag däremot inte göra, pga smittorisken.det ärdessutom inte ens tillåtet efter 120 dygnet.

Vanlig motion är inga problem.Behandla henne som om hon inte vore dräktig. Både då det gäller träningoch foder.Detär inteförrän de sista tre månaderna man kan börja fodrapå och minska träningen något.

Men som sagt: tävla henne inte! Det är inte tillåtet efter 4 månaders dräktighet.

Cezanne
0

Jag skulle inte tävla eller åka iväg på träning med ett dräktigt sto utan låta henne vara kvar hemma och utsättas för så få smittorisker som möjligt. Se också till att du sjlv byter kläder när du vart i andra stall och att folk som kommer utifrån gör likadant. Jag har vänner som fått sena kastningar och dödfödda föl p g a abortvirus trots vaccinering, vaccinet tar inte alla varianter.

Motion däremot är nyttigt. Jag har ridit mitt sto tills hon sagt ifrån själv eller utrustningen inte passar längre. Andra dräktigheten rejsade hon runt in i det sista, 18 år gammal.