konstigt bett...
spanade lite på traderas auktioner och hittade en sak som jag aldrig sett förut,ett dubbelt bett. har ni sett ngt sådant förut? hur påverkar de i munnen? tar de inte väldigt stor plats? om man rider med kandar så har man ju två bett men då är det ju två olika bett med dubbla tyglar och detta är två bett på samma bettringar alltså en tygel.

ngn som har några åsikter om bettet? jag har inga planer på att köpa ett sådant jag är bara väldigt nyfiken;P

det här bettet finns även i 3 bett. det jämnar ut styrkan i munen och är snällt. det med 3 bett är ännu snällare och används även till ung hästar som är väldigt starka och som man inte vill slita av munnen på !! det är ett bra bett

ngn mer som sett det och har några åsikter?

Jag har sett det hos några olika hoppryttare men aldrig använt själv. (Troligtvis en onödig kommentar.) Kan dock tänka mig att det utjämnar trycket om det är rätt tillpassat, men som alla tvådelade borde det kunna slå upp i gommen, och det på två ställen isf. Eller tänker jag fel nu?

Tänker som dig Mangis. Har nog aldrig sett de i funktion tror jag
saxbett heter det tydligen..
"Saxbett är som två bett i samma bettring. Det används främst på starka hästar som har en förmåga att dra iväg. När man tar i tugeln blir bettet "större" och känns mer för hästen för förhoppningsvis saktar av. Är främst tänkt som Körbett!"