Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: tävlingar
Läst 1979 ggr
lasnig
0

Fläta istället för knoppar 3-årstest

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en fråga som jag hoppas att någon av er kan svara på. Jag har en ridponny som jag ska visa på treårstest nu i augusti. Det är första gången för mig och jag har egentligen ingen koll på utställning överhuvudtaget.

Har hittat ett dokument på asrp där det står att ridponnyer får visas knoppade, men nu till min fråga: Mitt sto har lång tjock man, ingenting som lämpar sig för knoppar, det går men det blir inte så vackert kan jag istället för att knoppa göra en inbakad fläta ovanpå mankammen och en knopp i pannluggen?

Halsen blir fri från båda sidor och jag tycker det är mycket mer smickrande för henne än att knoppa (sist tror jag vi var uppe i 18 knoppar och de var ändå för stora..)

Skickar med en bild på hur jag menar med flätan, dock är den rätt slarvigt gjord men ni får ju ialla fall en bild av det hela.

lasnig
0

Bara så att ni får något att jämför med här kommer en bild när vi knoppade senast, dock lite missvisande bild att jämföra med då hon mer liknar en björn än häst här men ni ser ju hur knopparna blir på ett ungefär.

Tusen
0

Precis som du säger så FÅR de visas knoppade. Dvs. de MÅSTE inte vara knoppade. Din fläta duger alldeles utmärkt och du kan t.o.m. ha manen utsläppt. De tittar inte så mycket på det viset som man gör på en dressyruppvisning.

Har man manen utsläppt ställer man bara upp hästen med den manfria sidan mot domaren. Har hästen ingen manfrisida så går det bra i alla fall. Dessa domare är välskolade och skall se hur hästen ser ut utan att man ska behöva fixa till dem.

Men vill du fläta för att du tycker det är fint så går det bra.Skrattande

Caf_Roy
0

Jag skulle satsa på större, glesare knoppar för att framhäva halsen. Har du inte någon i närheten som är duktig?

Annars kör på det du tycker är snyggast, utsläppt eller fläta.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

lasnig
0

Tack för svaret! Då struntar jag i knopparna och kör antingen fläta eller ustläppt då. Glad

Gronstedt
0

Ett alternativ som kan vara snyggt är att göra en inbakad fläta går över i en hängande fläta ungefär mitt på halsen, och låta manen vara utsläppt på nedre delen. Funkar bra på hästar som har halva manen åt varje håll Glad.

lasnig
0

#5 det lät spännande, du har ignen bild så man kan se hur det ser ut? :)

Gronstedt
0

#6: Ska kolla Glad.

Gronstedt
0

#7: Jag hittade ingen bild, så jag lånade en häst och snodde ihop en liten fläta igår. Det blev en dålig bild, men du kanske fattar tanken …

Gronstedt
0

… eller kanske inte, det syntes ju inte mycket Skäms. Nytt försök …

Gronstedt
0

Här kommer en bättre bild, även om modellen kunde sett mer engagerad ut Flört.

Elshira
0

Jag tycker personligen att en lång inbakad fläta är mycket bättre än halvdana knoppar, och jag tycker nog ändå att du ska fläta upp manen.

Den halva flätan som gronstedt försöker visa tycker jag är väldigt praktiskt hemma, men jag skulle nog inte ha den på en utställning mer än om hästen har en virvel som gör att manen lägger sig åt alla håll. Jag själv brukar dock börja tätt vid mankammen precis bakom öronen och ca 5-10 cm bakåt beroende på häst/ponny, och sedan för jag flätan neråt (och fortsätter fläta in man) så att det blir i en mjuk båge.

Man får som sagt ha utsläppt man, och det är ganska många som har det faktiskt. Vill man framhäva huvudets ansättning och huvudet kan man dock göra en liten enkel fläta bakom nackstycket.

Tänk på att om du gör en lång inbakad fläta som hästen ska hoppa med så lät flätan gå ner lite vid sidan om mankammen mot slutet. Typ såhär http://migrated.ifokus.se/uploads/39d/39d10101dbe91e49a040293cc9d294a0/lc08.jpg

Jag brukar faktiskt möta upp med en ny inbakad fläta från manken framåt någon decimeter (så den stora flätan hamnar lite framför manken) för då kan hästen böja sig utan att flätan förstörs. Annars kommer det strama när hästen böjer ner halsen och flätan blir "bulig" vid manken. Kanske kan även en kännslig häst störas av det? Men håller sig flätan snygg och hästen inte störs av det så är det klart att en tightare fläta nära mankammen är snyggast!

Hakuna matata!