Övning för igångsättning??
Behöver nu tips på lättare hoppövningar för igångsättning efter en skada med ca 2 månaders vila! Övningar som inte är allt för krävande, men ändå så att ponnyn får jobba!
Tacksam för alla sorters övningar, ÄVEN markarbete med BARA bommar. Alltså måste de inte va hoppövningar ;)
Gå inpå hippson.se där finns dett jättebra ridövningar i hopp, markarbete och dressyr! Man kan även välja svårighetsgrad! :)
Vad är det för skada? Om du haft två månaders vila så ska du nog börja med ett igångsättningsprogram, dvs ingen hoppning på ytterligare någon månad ;D
Alltså hon skadade sej på ena bakbenet, slet nästan av sej senan! Egentligen så har hon bara stått ca 1 månad pga skadan! Sen så har hon fått vila då jag inte haft tid att rida! Alltså hon är "igång" nu, både riden i skritt trav och galopp ! Och nu vill jag börja hoppa så smått igen, mest bommar oså i början! :) Blev lite rörigt här kanske ? XD

Hur länge har hon varit igång sedan vilan? Alltså, när började du rida igen?
om det är en senskada så ta det lugnt så den inte går upp igen, jag red hoppade inte min på ett ½ år, nästan ett år (dock slet han av senan + andra skador efter det)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
#5 ingen senskada utan mer ett köttsår där hon nästan (obs NÄSTAN) slet av senan ;) Och eftersom att jag redan dagen efter skadan fick lov att skritta för vet så tkr jag inte att de ska va några större problem att kunna hoppa nu, ca 2 månader efter "olyckan" heller :) Har iaf börjat hoppa lite gran med henne nu och hon riktigt SUGER åt sej hinderna, mer än innan skadan tom haha :)
Men visst är väll studs bra för att stärka bakbenen ?? Eller har jag fel ? :S
Om hon inte varigt igång på 2 månader och inte blivigt täriden framtillls nu så hade jg skrittat i 2 veckor och sen försökt med trav i 2 veckor och sen galopp . Men jag brukar föredra galoppen före traven eftersom det är mindre skitigt . Men det är också individuellt vad hästen klarar . Och innan hästen inte är igång så skulle jag inte hoppa något kanske bara skritta och trava kavaleti .