Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2968 ggr
jen
0

hur mycket?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hur tung ryttare tror ni Kalle orkar bära?

han är riden 2-3dgr/vecka.

han är ett vbl på 147,5 i mkh.

såhär ser han ut i kroppen

jen
0

en bild till

jen
0

en till

Alexandra13
0

Hur tung är rytteren?

Jag tror han orkar en tung ryttare, eller jag vet inte xP Är inte bra på sånt här!

Mandysan
0

65-75 kg…

jen
0

anledningen till min fundering är att jag tror min dotters intresse svalnar (igen) och eftersom jag gillar honom skarpt så är jag sugen på att skola om honom till westernhäst… om han orkar mig förståss.

jag väger 70kg och är 170 lång.

gejsa
0

Säger som Mandysan ung samma tänkte jag skriva. Ev upp till 80 kg men då ska hon/han vara följsam och inte skumpa omkring. Men det antar jag att du inte tillåter ändå. hehe

jen
0

#6 nej, ingen "skumpa" på hästryggen Flört

Snuttan2
0

Det beror väll på hur duktig ryttaren är? Om den kan bära upp sin vikt lite och rida hästen korrekt så dens vikt stör mindre blir det lättare för hästen att bära mer.

Och vad vi lägger för innebörd i ordet "bära"?
Menar vi ett pass en gång eller menar vi att jobba dagligen i flera år med den tyngden?

Jag tycker inte han ser särskilt stark ut, har liksom ingen bra ridrygg eller ser ut att ha särskilt mkt muskler på ryggen… Vore han min skulle jag nog sätta en gräns på typ 80kg för obalanserad ryttare för att få stiga upp. Min far som väger typ 95kg (med bra balans och muskler, inte fett) skulle jag tex inte låta sitta på, sedan är han väll för lång med (tar bara ngn som exempel)…

jen
0

jag tror jag kan rida honom ganska korrekt. Muskler har han inte så mycket som jag skulle vilja att han hade, men vi har ju inte heller jobbat så mycket med honom ännu eftersom han inte hade kropp för det förra året.

jen
0

#8 varför tycker du ej han har en bra ridrygg? är det pga att han ej är ordentligt musklad eller kroppsbyggnaden?

JoJos
0

absolut grejar han 75-80 har sett mindre hästar som bär tyngre, bara han bär sig på rätt sätt o att ryttarn inte studsar omkring, Tycker personligen att du kan rida utan problem o med gott samvet..

jen
0

#11  skönt att höra… jag ska börja skritta honom mera i  skogen nu.. Min dotter har ju bara ridit ett par ggr/veckan då och då.

ibland har han stått ett par veckor emellan

gejsa
0

Jasså, var det du som skulle rida han. Trodde du hade en ev medryttare. hehe

JoJos
0

han kommer juh lära sig att gå mer stadigt med tiden och bygga muskler, du kan juh börja med kortare ridpass o öka suksesivt o vänja honom då,,är det stor skillnad på din vikt o dotterns?

Snuttan2
0

Kroppsbygnaden, både ryggen i sig och resten utav hästen och förhållandet till ryggen…

reddie
0

Med den längden och vikten så hade inte jag haft samvete att rida en d- ponny som trots allt inte är byggd för att ridas. Men det är jag och du vet nog bäst vad din häst klarar.

JoJos
0

nu tappa du mig i förra kurvan Räcka ut tungan

Gisela
0

Du kan rida honom helt utan dåligt samvete!!! Skritta honom ett par veckor på lång tygel varannan dag så han lägger på sej en grundkondition. Om du dessutom börjar träna western så kommer de andra musklerna automatiskt. Lycka tillSkrattande

jen
0

#15 kan du förklara vad det är du ej gillar?

jen
0

#13  ja, om han orkar att ha mig som ryttare så vill jag ha honom som westernhäst eftersom han är så smidig och vig samt följsam i kroppen…

bubbelbubbel
0

reddie, vad syftar du på när du säger att han inte är byggd för att ridas ? är du också inne på snuttans teori ?

jen
0

Hmm. svårt detta, och många olika åsikter här Fundersam

jen
0

#16 varför? pga att han är en travare eller för hans individuella utseende?

bubbelbubbel
0

#23, det var det jag med funderade på…

bubbelbubbel
0

jag tror ändå du kan rida honom jen.

jen
0

#25 jag hoppas det

Snuttan2
0

Jag tror att han klarar av vanlig ridning, ser inte varför han inte skulle göra det, så tung är du väll inte å som van ryttare har du väll iallafall lite balans å vet kanske hur du ska bära dig själv och inverka på hästen för att göra det lättare för den ;) Och jag gissar på att du heller inte är intresserad utav någon högre svårare western, utan mer vanlig bruksridning? (svårare rörelser sliter mer och blir svårare för hästen, är absolut mindre lämpligt för hästar med tveksam extriör) Alltså för mer vanlig hobby-ridning så tror jag att du utan dåligt samvete absolut kan rida honom!

Min hjärna börjar bli trög, jag återkommer med detaljer om varför jag inte gillar hur han är bygd / varför han inte är bygd för ridning å har svårt för att bära sig själv så som man vill för ridning om du är intresserad…

jen
0

#27 ja, det är alltid bra att höra andras åsikter. man blir lätt hemmablind.

och det stämmer att det är mer på hobbynivå som jag tänkt rida honom, möjligen tävla ibland. Men det har jag först och främst tänkt göra med min arab som redan kan Flört 

Jag hinner inte hålla igång 2 hästar på 100%

Cilla89
0

Tror inte han har några problem med att bära dig.. Jag väger också 70 och rider Schess som visserligen är 158, men ändå ;)

Snuttan2
0

Snuttan väger upp till runt 65kg när jag inte orkar banta ngt å rider C-ponnys en del när hon jobbar Oskyldig

reddie
0

Jag är också 170 , väger ca 58 kg och skulle inte komma på tanken att rida en ponny regelbundet. Är alldeles för lång för det.
Min stora grova varmblodskille på 165 cm skulle säkert klara massor med kilon men det vette tusan om jag skulle sätta upp 70 kg på honom. Än så länge är jag den tyngsta han burit.
Men som sagt, du vet bäst själv Jen.

jen
0

iallafall så kommer en tjej ut på tisdag för att se om hon kan börja rida skogsturer med honom, så ska jag börja träna honom senare i höst när han musklat på sig lite…

jejjepejje
0

är hästen verkligen 147,5? jag tycker den ser mkt större ut!

jen
0

#33 japp, den är 147,5 i mkh

mazze
0

Det ska inte vara några problem att rida honom så länge han rids rätt. Kolla på westerntävlingar i högre klasser, vuxna stora karlar på små araber. Att bara slapprida och att inte ridas korrekt mår ingen häst bra av i slutänden. Rid du honom =)

jen
0

#35 fast araberna är ju mer viktbärande än vbl eftersom vbl är avlade för att springa framför en vagn…

det är därför jag var så kluven, men jag tror att du har rätt, jag kan nog rida honomFlört

Ida_79
0

vad säger att en arab är mer viktbärande?? Tror inte det har med rasen o göra…

Haffi
0

Halloooooo!

När försvarsmakten hade hästar til klövj så var där en tumm regel. En häst kann bära halva av sin egen vikt och dra hela sin vikt. Nogon raser mera, kom i håg en shettis drog upp mot 300 kg jämnt ut från gruvorna i hina hårda dar.

Men men men det beror på

âr hästen i god kondition???

Hur långa pass, snabba stopp  osv.

Men obs weternriding belastar hästarna hårt. för att sitta upp är 100 kg nog inga problem för hästen. Hästen måste anpassas sina nya uppgifter. alfa och omega.

Snuttan2
0

Bära halva sin vikt?

Låter inte så troligt…
På stor nordsvensk jag känner så skulle det bli att bära 400kg, aldrig. På ponnyn jag hållit på med skulle det bli att bära 200kg, never. På de flesta halvbloden, fullbloden eller ponnyerna jag känner kan jag inte komma på ngn som den tumregeln skulle vara bra på :S

Nääää.

jen
0

#37 araben är mer viktbärand för sin storlek, den har förre ryggkotor och färre revben än andra raser vilket gör att den är starkare än de flesta andra raserna, vuxna karlar red långt med de i öknen..

#38  njäe, 100kg skulle jag aldrig låta honom bära….

han är inte i god kondition, om du läst tidigare inlägg som jag skrivit så kan du se hur mycket han är riden och att det är skogridning i skritt som gäller i början.

bubbelbubbel
0

Ida, till viss del har det ju med rasen att göra ?