Hästauktioner, hur fungerar det?
Hejsan, jag skulle bara vilja veta om hur hästauktioner egentligen fungerar. Har aldrig varit med på någon och vet i stort sätt ingenting.
Min ponny har blivit såld på en auktion för herrans massa år sedan. I och med att jag vill leta upp hennes förflutna ägare och få reda på vad hon varit med om i sitt liv, vilka hennes föräldrar är osv så undrar jag om det kanske finns registrerat någonstans vilka hästar som sålts, från och till vem osv. Någon som vet?
Eller säljs hästarna bara hej vilt på auktioner utan att ha koll på vem som sålt dom eller vem som köpt dom?
Varför säljs hästar på auktion egentligen? Och vilka människor är det som säljer hästarna?
Tacksam för svar :)
Här har du precis hur i helvete fel det gick till på hästauktionen i Höganäs, det stog en lapp om varje häst, när de va födda, namn och inget mer, sen fick man lägga bud, utifrån att ha kollat IN i en box, man fick inte känna på hästarna innan http://hd.se/hoganas/2012/06/07/ett-bittert-farval-pa/
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#1 Ajdå, lät ju inte så bra. Men det var ju inte riktigt svaren på mina frågor heller..
Har bara varit på auktioner med galopphästar (engelska fullblod) och där är det väldigt noga kontrollerat och det finns listor på internet om vem som köpt och vem som sålt. Vet inte alls hur det är med andra raser :)
// Ellinor Rasmusson
medarbetare på engelskt fullblod ifokus
#3 Jaha, då finns det i alla fall auktioner där hästsäljandet och köpandet registreras eller vad man nu ska kalla det ^^ Jag vet att han som höll auktionen där min häst en gång blev såld hette Leif Jörgensen, jag kanske borde kontakta honom.
Alltid värt att göra ett försök :-)
// Ellinor Rasmusson
medarbetare på engelskt fullblod ifokus