Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 982 ggr
Loveu
0

Tappad sko ...

vet inte om jag kommit rätt men jag gör ett försök.. :D

vad kan man hitta på när hästen har tappat en sko , hovslagaren kommer snart antar jag (inte min häst) men jag vet eller haar lärt mig att man inte ska rida när dom tappat en sko så vad kan jag hitta på ? :)

Gronstedt
0

Det beror på hästen väldigt mycket. En del blir ömfotade direkt och/eller den oskodda hoven blir trasig, andra kan man både rida och arbeta så länge man håller sig borta från alltför hårt och knöligt underlag.

Tusen
0

Rid på mjukt underlag om hästen inte är van vid att gå barfota. Vissa reagerar kraftigt då de saknar en sko, andra märks det knappt på.

Farligt för hästen är det i vilket fall inte.

Dröjer det länge innan hovslagaren kommer och man själv inte kan slå på en tappsko, kan hovboots liknande easyboots, fungera bra tills hovslagaren har tid.

kallander
0

kolla på http://naturalhorsemanship.ifokus.se/

där finns det massa tips på hur du kan lära hästen olika trix, om det är så att den är för ömfotad för att ridas.

sofiek90
1

Mysa med hästen i hagen, boxen eller i stallgången, borsta, fläta, knoppa manen, trickträna. Men behöver inte alltid arbeta hästen varje dag utan ibland kan det vara mysigt att bara vara och göra lite annat.

MVH

Sofie

Loveu
0

tack för alla förslag :D