Hästgödsel (spån)
Vi har stött på lite problem med våran gödselhög. Förut har vi tömt den ungefär en gång om året. Vi har då lånat en gödselspridare och spridit ut det på olika åkrar och ängar som vi äger. Det är spån i och det gör att det inte alltid växer bra och därför sprider vi inget där vi tar hö.
Nu kan vi inte längre låna gödselspridaren och vi vet inte vad vi ska göra av gödsel. Är det någon som har några tips? Var kan man lägga gödsel?
OBS! Glöm inte att det är spångödsel, vilket inte är så populärt som gödningsmedel.
Vad gör ni med ert gödsel?
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Om ni inte behöver gödseln, kanske det kunde vara idé att först låta maskar göra sitt för att minska gödselhögen, eller fungerar det inte med spån?
Grannbonden tar hand om den och lägger upp den i en såkallad "stuka" vilket är en hög med gödsel ute på en äng (som den senare skall spridas på) borta från alla vattendrag så att inte näring slinker ner i dom. Där får den stå och dra något år, sedan sprider han det som vanligt, funkar utmärkt. En annan bonde som jag diskuterade detta med hade provat att lägga ut den direkt och tyckte sig se något sämre avkastning i hö det året men var sedan normalavkastning året efter. Avikelsen var inte stor, ungefär lika mycket som vädret kunde inverka hade han kommit fram till. En annan blandade ut den i kogödsel och spred den direkt med gott resultat. Sök efter "stuka" på nätet.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Även vi har en bonde som tar hand om vår dyngstack ( står på spån) och lägger den i stuka ett par år innan han har ut den på sina åkrar.
Tidigare har det vuxit dåligt då det är mycket stenig mark men efter att han börjat ta vår dynga har han sagt att det växer betydligt bättre :)
Han är nöjd och så även vi.
1# Hur menar du? Det är mängder med maskar i vår stack men de äter ju inte en hel stack?
Tack för alla tips men tyvärr finns det ingen bonde så nära som vill ha det. Det blir för lång transport och ingen vinst finns i att hämta gödseln.
2# Dett med "stuka" låter intressant och är i så fall något vi får göra själva. Problemet är att vi inte har tillgång till någon gödselspridare. Vi kan inte sprida ut det. Vågar man chansa på att vi har tillgång till en nästa år?
Hade så gärna velat ha torvbädd till hästarna men det blir för dyrt. Tyvärr.
vi fick samma problem i stallet som jag står i.. att de tillslut itne var någon bonde som ville ha gödslet.. så vi fick helt enkelt bärja med container att lägga skiten i.. å så får man de ju bortforslat sen åxå.. så nu slänger vi de där å behöver inte bry oss så mycket mer om vad som händer med de..
#6 Tror absolut inte att torvbädd blir dyrare än spån. Eftersom en torvbädd skall vara lätt fuktig så behöver man mest mocka ur bajset. Kisset tar man endast ut om det blir riktigt blött. annars strör man ju bara på lite nytt över det gamla med jämna mellanrum.
Vi har använt både torv, spån och halm och kommit fram till att torven både är det billigaste och det mest lättmockade.
Jag tycker absolut att ni ska satsa på torv. Tror inte det blir dyrare och det är helt klart mer attraktivt för bönderna. Det finns t.o.m. de som betalar för torvgödsel så länge de är helt rena från allt annat än torv och gödsel.
Kan ju bli så att ni måste betala för att bli av med spångödsel om ingen i området vill ha det och då blir det ju definitivt billigare att köra på torv och låta någon bonde hämta det istället. Speciellt eftersom det ofta är som #8 skriver att det dessutom går åt mindre av torven än av spånet, speciellt om man kan ha bädd.
Personligen gör jag av med 1-2 balar torv/månad till 2 hästar. När jag hade spån så gick det ca 1 bal/vecka/häst.
Medarbetare på westernridning.ifokus
jag gör av med ca 2 balar i månaden med lantrbuksströ.. har haft bädd i vinter för första gången å snacka om att man sparade in en massa spån på de:P innan var de ju drygt en i veckan som gick åt
#10 Vad är lantbruksströ?
Medarbetare på westernridning.ifokus
de är inte kutterspån utan sågspån typ.. sorry tänkte inte på att skriva sågspån då de står lantbruksströ på balarna:P
vida stallströ säljer de
#6 Jag har ingen egen erfarenhet, men vad jag förstår finns det särskilda gödselmaskar som kan förbättra nedbrytningen och minska gödselmängden.
Ja, maskar äter sig igenom gödseln. Det tar lite tid men det som är kvar efteråt är ren "maskhumus", som man kan lägga direkt i blomkrukor, rabatter, trädgårdsland eller på gräsmattan. Och jag kan nog garantera att DÅ vill bönderna ha det…
Jag planterade in maskar i min gigantiska gödselstack i november och de har kommit en bit på väg i alla fall.
Googla på kompostmaskar så kan du hitta en hel del information om hur det fungerar.
samma problem delvis, vår bonde/hyresvärd är inte glad i spån alls. Förra året kompromissade vi med torv i den mån det gick men när det blir under -5 är det jäkligt svårt för torven fryser så då fick vi använda spån ovanpå torvbädden. ska titta på kompostmask för det låter som en win-win situation! Mindre gödselstack och bättre gödsel 
Med vänliga hälsningar
Chess
Angående TORV/spån.
Vi köper inte spån i balar utan har en spn kärra som fylls på med jämna mellanrum. Det blir billigare än att köpa spånbalar. Torv går, så vitt jag vet, bara att köpa i balar och att köpa torvbalar blir dyrare än att köpa spån så som vi gör nu, alltså mycket spån i en kärra. Ej balar.
Fattar ni? xD
Gjorde ett litet experiment då jag rensade spån ur boxen tidigare i somras och slog ut det i sommarhagen på ett ställe där det växer dåligt. Här ser ni resultatet på växtligheten. Ser ni var spånet ligger och var det inte kom något spån. Att det är en remsa som det finns spån men ingen växtlighet förklaras med att hästarna har trampat upp en stig just där.
Så med detta lilla experiment så kan vi nog säga att boxspånet fungerar som gödsel i hagen.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
JA; spånblandad gödsel funkar som gödsel, det är inget snack om saken. Men för att det ska bli riktigt bra gödsel av det bör man kompostera det ett år eller tre innan det sprids på åkrarna. Spånet förmultnar sakta, så det ger inte den gödningseffekt som det borde göra om det är för färskt.
#17 Ja det var ju smart. Men det fungerar ju inte så bra i längden eftersom spånet förmultnar långsamt. Som #18 säger.
Men nu har vi köpt en traktor med lastare :D:D Nu kan vi i alla fall köra undan det. Frågan är bara vart xD
Visst har ni rätt, mitt inlägg var bara för att bevisa att spånet fungerar som gödslel för dom som tvivlade på det. Inte för att överbevisa redan frälsta… ;-) Sen så multnar det ju i hagen så småningom ochså bara man inte lägger för tjockt.
Lycka till