Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettraser
Läst 1976 ggr
campiella
2

Korkade jag ....

Alltså, ja jag är korkad. Bjuder på det och hoppas att någon kan förklara för mey….

Blev mer eller mindre utskälld häromdagen när jag råkade svara "varmblod" på frågan vad jag hade för hästar.

Fick väldigt Hårt reda på att jag minsann INTE äger ett varmblod utan en svensk varmblodig travare !! Varken mer eller mindre och jag skulle sluta förvirra andra med att använda felaktiga termer.

Att man har travare får man inte heller säga, ridtravare är dödssynd å säga så vad är det korrekta svaret då ?

Hästar som går på travet är väl varmblod ? Eller finns det andra sorters varmblod oxo ? Varmblodig ridhäst ?

Zaphix
0

Svenskt varmblod finns, är det man i dagligt tal kallar halvblod.

Ser dock inte problemet med att kalla varmblodstravarna för varmblod, folk vet ändå vad man menar.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

fridak
1

Jag har varmblodig travare som aldrig gått på travet men han är en travare. varmblod är inte en ras, det är en grupp hästraser.

kaka1234567
0

varmblod är idaggs läge våra halvblods hästar. Men ska man säga att man har en travare så fårman isåfall säga varmblodstravare.

Varför folk blir arga vet jag inte. Men förvirad om man säger varmblod till sin travare de förstgår jag för då tänker man på halvblod . Så man måste va noga med vad man säger. Sen att folk inte gillar travare är helt knäpt. Man behöver inte bli arg . Men förrvirad kan man bli om någon säger att man har ett varmblod och visar det sig va en travare. Flört

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

[Quickeman]
0

Som #1 skriver så finns det ju tex. Svenska Varmblod = "halvblod" En "travare" av varmblodstyp är korrekt sagt en varmblodig travare. Men det är fortfarande ett Varmblod. På samma sätt som min Kallblodstravare är ett kallblod. Numera är det väldigt okej i de flesta kretsar att kalla de varmblodiga travarna för Varmblod. På samma sätt som det brukar vara okej att kalla de Svenska Varmbloden för Halvblod.

kallander
4

#1 Vaddå "Svenskt varmblod finns, är det man i dagligt tal kallar halvblod"? Travare och halvblod är precis lika mycket varmblod, så som ardenner oxh nordis är lika mycket kallblod..

Men om man ska svara på vad man har för ras räcker det ju inte med att säga varmblod, det är som att svara kallblod när man har en nordis, det är ju ganska uppenbart :) varmblodig travare är väl den korrekta rasbenämningen.

Zaphix
3

#5: Fast rasen heter svenskt varmblod och åtminstone alla jag pratat med kallar det för halvblod..

Har nog bara hört en som sagt varmblod om halvblod, annars så säger folk varmblod när de menar varmblodstravarna.

Är ju bara ett smeknamn på en ras, man behöver inte lägga så mycket vikt vid det.

Samma sak som att jag säger att jag har ett kallblod när jag pratar med travfolk om vad jag har för häst. Det är underförstått att jag menar kallblodstravare och inte ardenner då.

Min och Dackes blogg

kallander
2

#5 Menar du att folk kallar rasen svenskt varmblod (travare) för halvblod? Eller att de säger varmblod när de menar halvblod sprecis som att du säger kallblod om din? De jag hört säger halvblod om halvblod och varmblod om varmblodig travare.. Typ som att det skulle vara något hemskt att folk skulle tro att de hade någon travare ^^ Den enda som fått svaret varmblod av mig och frågat om det är halvblod eller travare var tandläkaren.

Zaphix
4

#7: Svenskt varmblod är inte travare..

Det jag menar är att man kallar varmblodstravarna för varmblod och svenskt varmblod för halvblod.

Min och Dackes blogg

kallander
0

#8 Nej, men det var travarna jag menade :) Ville bara hänga med i hur du tänkte.

Zahara
0

i dag e det svårt och bara säga varmblod eller halvblod tycker jag, jag har en av var. Min travare som jag alltid kallar travare och mitt hbl som jag kallar hbl. Doch tycker jag inte man kan säga bara jag har det eller det. Avlen är så olika i dag så har du ett tyskt hbl kan det vara JÄTTE stor skillnad mot om du har ett svenskt hbl eller ett polskt! holsteinern och hannoveranarna är ju med hbl! själv har jag ennt svensk/tyskt hbl där man ser det tyska i henne jätte tydligt

Jag har två HÄSTAR :) en avlad för trav och en avlad för hoppning :)

Blev ni klokare av mitt svammel?

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

campiella
0

Oj, jue mer jag läser desto mer inser jag hur dålig koll jag har på hästraser :S har iof aldrig intresserat mey så mycket vilken ras hästen är, så länge vi trivs med varandra så får den heta vad den vill på pappret lixom.

Men känns jue rätt bra  å kunna svara rätt om nån frågar vad man har för häst :P

Varmblodig travare it is då :)

Naiz
0

Varför säger man svenskt halvblod om det egentligen heter svenskt varmblod? Eller är det tvärt om? För mej är varmblod en travare och halvblod en ridhäst. Men jag har tydligen fel, vilket inte gör nåt för dom jag pratar med säger samma sak. :)

Zahara
0

det är ganska så nytt med att man säger varmblod till hbl, är bara ett par år sedan man ändrade på detta då man i resten av världen på engelska säger varmblod till sina hbl raser. Därför ändrade man på det även i sverige, rent krasst är ju varmblod inte en häst ras i sig….

Jag har ex ett varmblod av travarstam och ett varmblod av halvblodsstam :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

campiella
0

#12 exakt så har jag oxo allltid tänkt och trott :)

Brollan1
1

Är detta ett problem?

Om ja, så har vi väldigt små problem att vara upprörda över.

Om nej, varför bry sig, jag trodde vi pratade om ridhästar när vi rider hästar.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Salish
0

Nästan alla stora ridhästraser är ju varmblod, svenska varmblod, danska halvblod, osv. Förutom kallbloden då förstås. Ponnyer vet jag inte riktigt vad de räknas som. Det som många gör misstaget är dock att tro att det bara är travare som är varmblod, när det inte alls är så. Det är skillnad på varmblod och varmblodstravare.

Tusen
0

#16 Ponnier är olika eftersom ponny är en mankhöjd och ingen rasuppdelning. En del klassas som kallblod, en del som varmblod. Russ t.ex. är varmblod medans fjordingar är kallblod.

CelsiusT
0

Svenskt Varmblod (även kallat halvblod) är den vanligaste ridhästen vi har i sverige.

Varmblodig travhäst (även kallad varmblod, travare, varmblodstravare, ridtravare osv) är den hästen som går på löp och tävlas i trav. Denna rasen finns ingen svensk variant på så "svensk varmblodig travhäst" existerar inte. Den finns i amerikansk, fransk och rysk variant, men i sverige så räknas den som en och samma oavsett vilka linjer den har (dock räknas dom som olika raser i andra länder och kan ha olika rasstandard).

Jag tycker att en travare är en häst som går på travet eller tränas i trav. En varmblodig travhäst som används till ridning tycker jag man kan kalla ridtravare eller varmblodstravare.

Säger man bara varmblod så finns det stor risk att folk runt om en inte förstår vad man menar. Jag brukar aldrig använda det utan att först förklara vilken ras jag pratar om. Varmblod är är ju bara ett samlingsnamn på hästar av en viss typ, liksom fullblod (finns ju engelsk och arab och sedan finns fler hästar som innehåller fullblodslinjer osv) eller kallblod. Halvblod är ju egentligen en benämning på att rasen är uppblandad. Svenska varmblodet är ju uppblandat med bla fullblod från början för att få fram den allsida och atletiska häst den idag är.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
1

#18 Om man använder sin varmblodstravare till både travtävling och  ridning (vilket börjar bli allt vanligare) vad kallar du dessa då för? Flört

För mig är varmblodstravaren en ras oavsett om den används till trav eller som ridhäst.

sofiek90
2

Jag säger varmblod, halvblod, fullblod och kallblod. Varmlod är för mig både de travhästar som rids och körs i trav. De kallblodiga travarna räknar jag som kallblod.

Alla som jag känner och pratar med säger Halvblod och inte varmblod till t.ex. ridskolehästarna som är Sv. Halvblod. Oldenburgare och Hannoveranare räknas dock inte dit utan det sägs att det är just någon av de typerna. Säger jag varmblod vet alla i min omkrets att jag menar de som gått/går trav, säger jag ridtravare är det just en riden travare.

MVH

Sofie

CelsiusT
0

#19 Har du sådana så hitta på själv vad du tycker passar. Jag har ingen sådan häst så jag är inte intresserad av att hitta på en bra benämning. Kalla den travare om du är nöjd med det, eller något annat om det känns bättre.

Jag vill inte säga travare om min ridtravare då jag tycker det låter som en häst som står i travträning (varmblod som kallblod) och anser att det inte säger så mkt om MIN häst. Däremot så kan jag kalla min häst för varmblodstravare då det är närmast namnet på rasen på min häst. "Travare" är ju bara något som beskriver vad hästen används till och min häst används inte till travet.

Benämningen ridtravare kan ju även det vara både varmblod som kallblod, men det beskriver iaf vad min häst används till. Dock kallar jag oftast min häst för varmblodstravare.

Medarbetare på westernridning.ifokus