Rida i värmen??
Rider, motionerar ni era hästar mitt på dagen i 30 graders värme?
Grannponnyerna har inte gått på hela vintern pga ryttarbrist, nu har de fått tag i medryttare och ponnyerna rids,longeras,hoppas i full fart mitt på dagen i stekhettan. Kan man inte rida på kvällen dessa sommardagar istället. Vad tycker ni?
Jag rider helst på kvällarna när det är svalare. Mina hästar tycker det är väldigt jobbigt att motionera i värmen och blir väldigt slöa och hängiga, och det blir även jag.
TS - det låter som att ponnyerna används som leksaker? Har inte ägaren några regler som medryttaren/medryttarna får rätta sig efter?
Givetvis rider jag när det är svalare ute, oftast på kvällarna eller väldigt tidigt på morgonen. Vår häst har bra kondition och tränas mycket, men när det är 25 grader får hon antingen vila eller lite lättare motion när det svalnat ute. Man kan göra mycket annat i värmen, t.ex. duscha hästen, pyssla om de extra mycket eller bara gå ut och beta någonstans i skuggan.
#2 Vet inte men det verkar som de får göra som de vill.
Nu är väl inte ägaren känd för att ha ponnyernas bästa i fokus annars heller, så nä jag vet inte vad deras överrenskommelse är.
Men jag tycker att dessa enstaka sommadagar med värme kanske man kan ta det lite lugnare eller rida kvällstid.
Jag anpassar efter vilken tid på dagen jag är i stallet och hur varmt/hur mycket insekter det är då. Ponnyn har inte protesterat, utan varit pigg på att arbeta. Nu har han dock tappat en sko och kommer få vara i hagen tills hovslagaren kommer.
MVH
Sofie
Jag rider oftast på förmiddagen eller senare på kvällen men ibland även mitt på dagen i värmen. Men om jag rider mitt på dagen anpassar jag ritten efter hästen jag rider, endel hästar jobbar glatt på och blir överlyckliga om de får hoppa ett par skutt även i värmen och en del vill helst bara gömma sig i skuggan, men vad jag gör och hur jag gör beror helt på vilken häst jag sitter på. Men är det på tok för varmt så orkar inte ens jag bort till stallet så det finns ju gränser även för mig! :D Men jag har ju inte en aning om hur ponnyerna fungerar och vad de styr med så har svårt att uttala mig, alla tar ju hand om sina djur efter sina förutsättningar och efter vad man själv anser är bra, det finns ju så många åsikter! Men hästar är ju väldigt bra på att svettas osv (till skillnad från hundar som är väldigt värmekänsliga) men som sagt måste man agera efter sitt sunda förnuft och det som jag anser att mina hästar mår bra av kanske någon annan tycker är helt åt ****, man kan inte glädja alla! Hoppas de själva har en tanke på vad de sysslar med iaf….
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Vi tränar även ibland på dagen med våra travponnyer men de är lite också för att de ska lära sig att kunna jobba och orka tävla mitt på dagen , våra tävlingar börjar ju alltid kl12.00 på dagen när det är som varmast så hästarna måste ju även lära sig att ta i då.
Men får jag själv välja så blir det sena kvällar ;)
Jag är oftast för lat för att rida mitt på dagen i stekande hetta. Försöker att rida antingen på förmiddagen (innan kl 12) eller på eftermiddagen (efter 16-17-tiden). Men ibland händer det att vi rider mitt på dagen. Det jobbigaste då brukar vara insekterna, men nog orkar dom med arbete även den tiden på dygnet =P
Medarbetare på westernridning.ifokus
Den ena hästen som jag har är min foderponny och hon står inne på dagarna när det är som varmast och då motioneras på kvällen innan hon går ut. Min häst som jag har går ute dygnet runt då hon inte är lika känslig. Henne motionerar jag på dagarna om det inte är allt för varmt.
Jag tror inte du behöver vara orolig för att hästarna mår dåligt av att bli motionerade mitt på dagen en varm dag. Hästar är inte lika känsliga för temperaturvväxlingar som vi människor. Hästar klarar hög värme och stark kyla riktigt bra för det mesta. Viktigast vid dessa lägen är bara att de får tillräckligt att dricka.
Insekter finns ju dessutom både mitt på dagen och på kvällen.
Man får inte glömma bort att hästar är djur som inte alls fungerar som vi människor.