Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 1176 ggr
kallander
0

Riddagbok

Jag har börjat skriva ner vad jag får träna på under ridlektionerna för att komma ihåg allt, men kom på nu att det kanske skulle vara kul att börja skriva en riddagbok. Bara för mig själv att kunna gå tillbaka och läsa vad som egentligen har hänt :) Tänk sen när vi har kommit en bit så är det ju kul att kunna gå tillbaka och följa utvecklingen :) Just nu håller vi på och jobbar med grunderna, att lära honom vad hjälperna betyder och att stärka upp honom så att han ska kunna bära sig ordentligt, så vi har en bra resa framför oss!

Skriver ni ner något?

[spinn]
0

Jag skriver alltid ner vilken runda vi har tagit och vad vi har gjort. Har gjort så i flera år.

kallander
0

Har du någon nytta av det? Har du en medryttare som också skriver eller är det bara du? :)

ks.gerbil
0

jag skriver ner lite vad vi har gjort och så för att komma ihåg och för att inte göra t.ex. jätte många hårda ridpass i rad eller så :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

Aribigga
0

Jag försöker också skriva ner vad jag gör, det är skönt att ha någon logg på vad man har gjort och hur mycket.

lurvponnyn.vimeddjur.se

kallander
0

Det är lite så jag tänker med :) Köpte en "loggbok" (almanacka) idag så nu ska det börja skrivas.

sofiek90
0

Det är jätte bra, ta lite bilder med så ser du hur han ändras i kroppen :D

MVH

Sofie

kallander
0

ja det måste jag också göra! :)

sofiek90
1

Det är väldigt roligt att kunna se bilder och läsa vad man gjort innan, då ser man om arbetet lönat sig eller inte. :)

MVH

Sofie

CelsiusT
0

Jag gjorde det när jag red in min unghäst. Jättekul att hålla lite koll på hur mkt och vad man gjorde. Många gånger även viktigt att kunna gå tillbaka och se när det eller det hände. Tex så blev hon ju halt och då var det bra att kunna gå tillbaka och se hur hon har betett sig sista tärningen innan och sen skrev jag ju ner när hon blev halt och hur hon reagerade på saker och ting. Väldigt bra att ha när veterinären frågade.

Jag skrev kort vad vi gjorde, ungefär hur länge och hur hon betedde sig (tex busig, stirrig, lugn och avslappnad osv) bara en kort sammanfattning. Sen försökte jag skriva ner tex regn, sol, snö, uppehåll osv, jättekul när man kikade tillbaka.

Nu brukar jag bara sätta ett kryss på respektive hästs rad för att notera när vilken häst har gått. Så jag har lite koll på hur mkt och ofta dom går (så inte ena hästen stått i 2 mån utan att man har koll på det) eftersom jag har flera folk som rider hästarna så är det lättaste sättet att hålla lite koll. Har nu en vanlig väggalmenacka med en månad per uppslag och varje häst har sin egen kolumn. Skriver även i när hovslagaren är här och när jag switchar och lite sånt, men inte något som själva ridpasset.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zaphix
0

Jag har en almanacka jag skriver i, en sån med en sida för varje dag. Skriver vad vi gjort och lite om hur det gått. Tempat honom varje dag i typ två månader nu så skriver även ned vilken temp han har och om det var soligt den dagen då det påverkar tempen endel.

Skriver även ned om han har fått nåt sår, svullnad eller annan sjukdom så jag kan se hur det utvecklat sig.

Skriver också ned när hovslagaren varit där, ifall han haft nåt tappsko och sånt..

För kul skull antecknar jag också när jag smörjt selen, roligt att se hur ofta jag egentligen gör det, för det känns som jag alltid smörjer.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[spinn]
0

#2 Det är bara jag. Om vi skulle haft en medryttare skulle det kännas ännu mer viktigt att skriva ner vad vi har gjort med hästen, så den inte får göra samma saker för ofta. Har ingen större nytta av att skriva, men det är kul att se vad man har gjort och hur det var för några år sedan jämfört med nu och så vidare.

kallander
0

#11 okej :) 

Va duktiga ni alla är som skriver så mycket! Jag kommer igång på riktigt med det snart jag med :) Tänkte skriva kort vad vi gjort, hur det gick, hur han kändes och hur lång tid det tog. Och skriva ner allt som tränas under ridlektionerna däremellan. Kan nog vara bra att hålla koll på hur ofta han vilar också, jag har vart ganska slapp nu under sommaren..