Ridväst eller ej?
Jag rider alltid med ridväst, men jag tkr inte att den ridvästen är så bra, den känns inte så bra. Och jag tänkte att jag kanske ska prova rida utan den en gång. Ska jag göra det eller ska jag fortsätta ha den på mig? Jag har hört att man kan skada sig mer om man har en ridväst som inte känns bekväm än om man har utan, om man trillar av.

Jag tycker att man är väldigt smart och ansvarsfull om man använder säkerhetsväst. Men det är viktigt att den passar! De gamla säkerhetsvästarna är superstela och i flera fall gör de säkert mer skada en nytta.
Hade jag varit du hade jag lagt ut pengar och köpt en ny, en racesafe kanske? Dom är mkt billigare än "orginalet" Phoenix Tipperary som jag har… Men Phoenix är MYCKET prisvärd, väger ingenting och går att bända hur som helst.
Använder aldrig säkerhetsväst, har inte ens en, tycker att det är onödigt. En av personalen på min ridskola skulle ha dött om hon hade haft väst på sig, hästen stegrade sig och ramlade ovanpå henne, hde hon haft väst hade trycket från hästen mosat hennes inre organ och hon hade inte klarat sig.
Helena

#2, onödigt ? eh nej.. i vissa fall så kan det va onödigt kanske, beror lite på hur små o stora hästar man rider ..
jag har alltid säkerhetsväst sen jag flög av en vinter då orkade jag inte ta på mig den så jag sket i denn, och självklart trillade jag av då med.. Tkr faktiskt den västen jag har är ganska bekväm :)

Jo, onödigt, jag har klarat mig hittills ;)
Läste du vad jag skrev om henne?
Helena

#5 Jaa, och egentligen fattar jag inte vad du menar. I den situationen låter det som om det kvittat, om du får en häst rakt över dig kvittar det ju om du har väst eller inte. Du får nog förklara lite bättre ;)
Jag har också klarat mig hittills, men det är ingen garanti för att jag kommer göra det i fortsättningen.
Nej, alltså hon skulle ha dött om hon hade haft väst, men nu när hon inte hade det klarade hon sig.
Helena

#7 Hjälper mig fortfarande inte att förstå.
"hde hon haft väst hade trycket från hästen mosat hennes inre organ"
Försvann trycket helt plötsligt för att hon inte hade väst…?
Ja, det koncentrerades inte på samma ställen, västar är ju hårda och ger ett hårdare tryck
Helena

det är det jag också inte fattar Loa..
o det är ju kul o tur att du har klarat dig hittills paronskrutten, men du rider väl på ganska små hästar väl ? visst dom kan också, men det är inte lika långt ner ;)
Visst är dom små, men jag har flugit två meter från ett russ, små men starka ;)
Helena
Jag använder inte väst, har aldrig gjort det, och jag har ramlat av några gånger.. :P Kanske skulle ta och införskaffa en? ^^

#9, fast den loa visar längre upp tkr inte jag är så hård, den är urskön :D
jo, klart dom kan, envisa småttingar ;)
#12, det tkr jag, en billig livsförsäkrning om det händer ngt :)
Jag anseer att väst är lika viktigt som hjälm! Och de är också lika viktigt att västen passar och sitter bra!
Igår tänkte jag inte ta på mig väste, för vad hjälper den, sa jag.. och ni som har läst mitt inlägg; Aj aj.. vet vad jag menar!

Jag har en nu, men den har blivit rätt liten ut. de ser dessutom ut som om jag kryper ihop när jag rider.
så ja ska skaffa ny snart, tror jag.. ! :)

#2 låter konstigt, tycker att trycket borde jämnats ut mer av en väst än utan. får man en häst över sig utan väst så kommer ju trycket precis där hästen kommer men en väst borde ta upp lite av kraften och fördela den över överkroppen.

hrm… Men jag ska ta med mig västen imorrn till ridskolan och se vad jag gör. Om jag inte ska ha den så ber jag om att få en snäll & lugn häst.
Får ni typ välja om ni vill ha en lugn häst? :P
Helena
Får ni välja om ni ska ha väst eller inte??
Ja, det får vi
Helena

Jag brukar ha väst på mig när jag rider ut och när jag hoppar, men inte i derssyren, då stör den bara. Men den har hjälpt mig väldigt mycket.
Idiotiskt! Är det verkligen en "riktig" ridskola?? Jag menar om den är ansluten till ridsportsförbundet??

Jga rider inte med säkerhetsväst.

Men paronskrutten,en ridväst fördelar ju trycket bättre,så jag förstår inte hur den skulle kunna skadat henne mer än om hon inte hade väst!

jag hade väst i första klassen på tävlingen idag men stod inte ut så var utan den i andra klassen. hopptränade de första gångerna med Blacky med väst, men inte nu längre. den är så stel och obekväm, kan inte rida med väst
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jadå, det är en väldigt seriös ridskola, 900 elever/vecka, Ågesta.
Helena
Men det var läkaren som frågade henne "använde du väst?" (nej sa ju hon då) "trodde väl det, du skulle inte klarat dig om du hade haft en väst på dig"
Helena
Får man verkligen tävla i hoppning utan väst???
Ja, men inte fälttävlan
Helena
Men hon tävlade inte
Helena
För mig är både säkerhetsväst och hjälm självklart.
har ingen väst men borde väl ha det..har klarat sig så länge utan så en vacker dag händer väl ngt tyvärr!
Hade väst på jakten men var inte bekväm m den, men vågade inte ta av den…

Har en sån "sköldpaddemodell", HL, and i love <3

använder den bara när jag hoppar å rider ut dock ;D

Jag kan verkligen inte rida med väst, det går bara inte. Känner mig så instängd och blir precis stel. Har inte ridit med väst sedan flera år tillbaka.

det finns ju assköna västar åxå ;) och det är en sån grej som är lätt att få päronen att lägga pengar på åxå ;) "men hallå, tänk om jag ramlar av och bryter ryggen BARA för att du är så snål!"

I Danmark är det lag på att andvända väst, iaf på tävlingar, och den ska bäras utanpå jackan så den är fullt synlig.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Jag rider nästan alltid i väst. Jag är van vid det och har inget emot det men om jag rider hästar jag litar på till 100% så kan det hända att jag rider utan den ändå.
Men jag tycker att man ska ha väst så mycket som möjligt, man vet aldrig vad som kan hända.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
Jag rider alltid i väst. Visst man känner sej som en robot, visst man ser tjock ut, visst den kanske inte är världens bekvämaste, men det är en billig försäkriing!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Hade alltid säkerhetsväst förut, men sen hade jag den mindre och mindre och nu är det ett halvår sedan den ens var med till stallet.. Ruskigt obekväm och stel tycker jag. Nu har jag väldigt snälla medryttarhästar som jag litar på, men hade jag ridit något mer oberäkneligt hade nog västen åkt på igen
Har växt ur min och det har tyvärr inte blivit så att jag skaffat någon ny, trivs bättre utan även om jag egentligen vet att jag borde ha en-
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Jag reda lltid med väst innan, slutade väl när jag var tretton… Blev trampad på ryggen när jag var yngre så då köpte vi en direkt. Det är inte onödigt!! Har aldrig hört något om lagen i DK, antar att det bara gäller yngre ryttare eller inom en speciell gren?

ingen väst, tror att det är för klumpigt för mig.

utanpå jackan?!?! ska inte en väst eg. sitta så nära kroppen som möjligt???Men skyddar gör det väl bättre än utan väst…
Jag använder ALLTID väst, även dom varmaste sommardagar. Även om man rider världens lugnaste och tryggaste häst så kan olyckan vara framme….. Min kompis rider aldrig med det och jag får erkänna att jag har ridigt utan ett fåtal gånger. Ett tips: ha alltid väst framförallt nyörjare och till hoppning, terrängridning
jag har en väst nivå 3 men jag har brutit nyckelbenet med den och hästen ramlade inte på mig eller nåt

Jag använder aldrig ridväst, och det har gått bra endå. Det är obekvämt och stelt. Jag har dock 2 stycken hemma, men de samlar bara damm.
Ärligt talat förstår jag mig inte på er som rider utan väst! Min dotter får absolut inte rida utan sin väst. Hon får inte vara i stallet utan hjälm.
Hästar är mänskliga och kan när som helst bli rädda för något… Vare sig du är på marken eller bredvi kan du bli rejält skadad!
Tänk om och skaffa er en bekväm, säker väst! De västarna som säljs nu är de flesta väldigt bekväma!
Jag använder väst och har alltid gjort det.
Väst är inte onödigt! Bara för att man har klarat sig en viss tid så finns det ingen garanti för att man alltid kommer att göra det. Dock är det viktigt att västen passar, annars gör den nog i många fall mer skada än nytta.
Och ni som tror att det inte händer något för att man har väst, har fel. Västen är ju inte någon sorts hinder för att man trillar av, och visst kan man skada sig även med västen. Men tänk såhär; om ni trillar av - med väst - och bryter armen, haden i inte haft väst hade ni kanske haft några brutna revben också.
Ursäkta, men det var den dummaste kommentar jag någonsin hört! Tror du inte att en snäll häst kan bli rädd?
Ridskolehästar blir väääldigt sällan rädda, och även om hon ksulle flyga av dör hon ju inte utan väst.
Helena

Min mamma vill att jag ska ha väst igentligen. Men hon är inte sån att jag måste ha hjälm för att bara gå i ett stall "/
#49 Hästar är mänskliga och kan när som helst bli rädda för något…
Det där var nog något av det mer oövertänkta jag läst här på bra länge.
Jag har ingen väst, jag har aldrig haft hjälm när jag tömkört, kört eller longerat och har det bara ibland när jag rider. Varför? Ptjaa, man lever bara en gång, varför göra det obekvämt för sig.
#52 på ridskolan jag red på för x antal år sedan var de tvärt om, riskolehästarna satte ofta av i sken så ungarna föll som vantar en efter en… Men det är ju som sagt olika från ridskola till ridskola..
Jag har alltid väst om jag hoppar. Eller ska rida ut en längre runda.
Vet att det låter skitdumt att jag skippar väst bara för att jag ska skritta en kortis med Nisse med tanke på att jag kan ramla av lika mkt då som om jag rider ut långt. Men jag lurar la hjärnan att det inte finns lika stor chans kanske..
/Elin
# 55
Oj då..På min ridskola slänger hästarna inte av en sådär, bara om man gör fel som ryttare
Helena
Jag har alltid väst! Även om jag bara ska skritta en kort runda så har jag väst iaf. För mig är det lika självklart som med hjälmen.
Använder inte väst
Rider alltid med väst. Eller det kan hände någon gång som ja glömt eller ja bara skulle prova hästen. Men annars använder jag alltid annars känner jag mig osäker
Jag har alltid väst.

Jag tror inte att någon brukar rida Dandelion utan väst..
Jag tänkte göra det en gång när jag skulle rida dressyr på banan, men hann knappt upp innan jag flög av och landade millimeter från en bänk. Många tankar susade förbi i huvudet när jag insåg att jag skulle landa med ryggen rätt över bänken. Men lyckades på nåt sätt volta över alltihop och landa precis bortanför.
Har ramlat av Dandelion ca 15 gånger sen jag fick honom för 1½år sedan. Och inte en enda gång har jag gjort mig särskilt illa, trots avflyging på asfalt, in i staketstolpe och in i ridhusvägg..
Förstår ärligt talat inte varför folk envisas med att inte ha väst eller hjälm. Visst, man har bara ett liv och det är väl till för att leva, men varför förkorta det?
Nu när jag jobbar på personlig assistent och träffar massor med skadade människor så är det inte längre döden jag fruktar mest. Att sitta som ett paket i rullstol och inte kunna göra nånting känns inte som ett kul liv.
haha ska jag vara ärlig så har jag en säkerhetsväst.. men jag använder den aldrig :P jag känner mig så obekväm med den =/ trivs inte alls iden! och den där flärpen längst ner fastnar alltid isadeln då jag har ridit.. =( så jag vart less och har aldrig haft den

#62 Du har en för lång väst om den fastnar i sadeln…
jag har den med "kort rygg" :P
Visst är riskolehästar ofta lugna, det kan jag hålla med om. Men det finns ingen som helst garanti för att den inte blir rädd. Även om det inte är ofta man dör om man flyger av så finns det ingen garanti för det heller.
Som du påpekar, man har bara ett liv. Varför då riskera livet och rida utan väst?
#65 Det är min syn på livet helt enkelt. Jag gör precis vad och hur jag vill, sålänge det bara går ut över mig. Ska man resonera som du gör, om man drar det till sin extrem, så bör man alltså sitta inlindad i bomull hela tiden…? För tänk om man skadar sig. Förstår du min poäng?

Jag äger två västar. Annvänder ingen utav dem. Funderar ärligt på att se om de går att sälja, skulle ha klart mer nytta för pengarna å få mer utrymme på hyllorna….

Jag rider aldrig med väst hemma.. ( bara om jag ska ut på långritt ) .. Men med profilen med skolan, rider jag alltid med väst ( är på ridskola )
Jag började rida utan ridväst på ridskolan och började sedan använda ridväst efter ca 2år och red med det i ett halvår. Men jag fick stel sits och kände mig väldigt obekväm. Blir varmt också men jag väljer ju själv om jag vill rida med väst eller inte. Ridit nu i 6år och trillat av ca 30 gånger dock ej på de 3 senaste åren och aldrig skadat mig allvarligt.
Förtillfället hoppar jag inte höga hinder utan rider dressyr/rider ut på en grymt snäll isis som inte gör någonting. Hon kan stanna och försöka bocka i paddocken men bockar aldrig ute men efter att ha haft en skötis på ridskolan i 4år som bockade och kickade varje gång vi galopperade ute så sitter jag stadigt.

Har inte väst, äger inte ens en och kommer ej att införskaffa en sådan förens TR säger så för att få starta.
Är lätt överrörlig och en väst hindrar mig i mina rörelser = sämre balans och känsla, dvs stör min ridning. Rider mycket unghästar och är där mycket beroende av just balans och känsla för att vet när det är "dags att överge skeppet".
Tycker att dom som kan med att använda väst är jätteduktiga, men jag tillhör den "mindre" duktiga skaran.
Jo, visst, till viss del förstår jag vad du menar. Och jag är inte sådan att jag alltid drar allt till det extrema, men det jag menar är att en väst kan ju faktiskt rädda ditt liv. Sen behöver man väl inte gå runt i bomull (inte ordagrant) hela tiden, men om man nu skulle falla väldigt fel så är väst en billig livsförsäkring, och det vore dumt att dö/skada sig allvarligt endast på grund av slarv. Men, det är ju ditt val som du säger.

jag har alldrig väst när jag rider ponnyn hemma, men jag håller på att rida in de andra fyra varmbloden aom alla utom en av de är hingstar, unga också, 3år. då har jag västen på mig iaf, tycker de är så obehagligt och tycker det känns med osäkert när man inte kan röra sig lika mycket :P hm.. aja
#71 Jo, precis som att inte äta pommes frites… För det finns en pyttig risk att få cancer då, inte köra ens 1km/h för fort med bilen, för bromssträckan ökar sjukt mycket när man kommer upp i lite hastighet av bara 1km/h, att aldrig åka i en bil som inte fått full pott i Euro NCAP… Finns säkert hur många exempel som helst där valet mellan att skydda sig eller inte inverkar på hur mycket rörlighet man har i livet.
Dessutom är det väl samma som med hjälmar, en smäll så ska västen bytas? Många kronor i sjön helt plötsligt…
Som jag just påpekade, så drar jag inte allt till det extrema, som du verkar tro.
Skulle inte tro att det var så med västar, men vet inte riktigt.
Jag kan inte riktigt förklara vad jag menar, men om du tycker att det är bortkastade pengar, så visst. Det är inte mitt problem.
Men väst är viktigt, om man inte vill ha en bom i magen och dö, eller ramla in i en tjock stock och dö av den anledningen. använd alltid säkerhetsväst vid all ridning i terräng, minst!

#14 jag säger likadant… att dom känns obekväma och stela kan ju vara för att dom är nya. min kändes obekväm och stel i början, men nu är den hur bekväm och följsam som helst :)

Dock använder jag ALDRIG väst vid dressyr- och hoppträningar (sällan vid hoppning iaf), endast tävlingar och ibland uteritter (såklart terränghoppningar !!)
#23: Idiotiskt! Är det verkligen en "riktig" ridskola?? Jag menar om den är ansluten till ridsportsförbundet??
Den är ansluten till Svenskja Ridsportförbundet av bara tusan, de har ingen som helst "lag" på att man måste ha väst vid all ridning, det vore idiotiskt !!! Vi är den näst största ridskolan i hela Sverige, stora gröna hagar, Kristian von Krusenstierna som ridlärare vid många lektioner, jag menar, kan det bli bättre?! Jag tror faktiskt att Kristian kan så pass mycket så att han fattar att den onödiga regeln inte behöver finnas, eller vad tycker ni?
Och det där med att din dotter inte får rida utan väst, din dotter är väl 8år, right? Simpel förklaring till resten.
Är man runt 15år (och såklart något yngre) börjar man få bättre balans och är ALLTID uppmärksam i stallet, då behövs ingen väst! Behöver jag säga mer? :)
Dock har vi en regel att alla hästisbarn (de som lär sig att sadla, tränsa, borsta osv.) måste ha hjälm vid all hästhantering och i stallet.
Rida med väst varenda d*mn gång är som att gå med skottsäker väst ute hela tiden, jag menar, vem som helst kan väl skjuta på en, right? Vem som helst kan bli psykstörd nu för tiden, vi är ju faktiskt inte mer än bara människor.
Jag tror att du känner en "väst-tvång" för din dotter eftersom hon antagligen har en för svår ponny, eller?

jag rider med väst när jag hoppar och rider monte men ska nog skärpa mig och ha väst hela tiden
Jag red med växt 2 månader för kanske 4år sedan men det var sjukt obekvämt trots att jag hade en välpassande väst. Men eftersom jag inte hade börjat rida med väst så var det väl svårt att vänja sig.
Om jag ska börja tävla hoppning till sommaren så måste man ju ha väst :S Skulle helst vilja ha någon lite dyrare väst (de för runt 2000kr) för de ser ut att vara sköna men onödigt om man inte rider med det annars xD
Jag har aldrig ridit i väst, mest för att det inte finns någon som passar mig i en prisklass jag skulle ha råd med, plus att jag minimerar risken att ramla av genom att inte hoppa mycket eller högt och liknande. Givetvis har jag ramlat av ändå, det är klart det kan hända om man så bara skrittar en runda i paddocken, men hade jag medvetet ridit hög hoppning och teräng hade jag GENAST skaffat en väst oavsett pris…

#78 "Och det där med att din dotter inte får rida utan väst, din dotter är väl 8år, right? Simpel förklaring till resten. Är man runt 15år (och såklart något yngre) börjar man få bättre balans och är ALLTID uppmärksam i stallet, då behövs ingen väst!"
Är du verkligen så naiv? Även om du nu är en jätteduktig ryttare med superbra balans, sker olyckor. Det går inte att undgå. Att man inte behöver väst, därför att man är uppmärksam och har bra balans är rent bullshit. Västen kan rädda ditt liv en dag!
Jag säger inte att det på något sätt beror på dig som ryttare, men olyckor kan ske, även den bäste.

#83 Jag tänkte precis samma sak som du när jag läste den där kommentaren, påminner om Helena Lundbäcks kommentar om att ha hjälm på sig för ett tag sen i tidningen Ridsport…
#83: Jag menade inte så, men jag menar att det är större risk att en olycka sker. Jag har väst ibland, såklart, men verkligen inte när jag rider dressyr, det är bara irriterande.
Jag har väst när jag hoppar eller rider ut. Dock inte när jag rider dressyr i ett inhägnat område eftersom jag spänner mig i axlarna och det blir inte rätt i sitsen då.
Jag tycker det är självklart att ha väst när man hoppar eller rider ut. Det är liksom hjälmen en billig livsförsäkring.
#2 Jag tycker du har fel när du säger att det är onödigt. Visst, hon hade kanske dött om hon hade väst, men jag tycker Loa_bg har rätt här.

Jag red alltid med väst när jag var yngre men så slutade jag. Dock va det en gång jag red med väst efter detta och som tur var så var västen till hjälp, Min häst fick spel och bockade och jag flög givetvs av. OCH blev trampad i ryggen. Visst klarade sig inte västen så bra av det men vad som hänt om jag inte haft den på mig vill jag inte tänka på. Jag klarade mig ganska bra, fick bara hjärnskkning men inget allvarligare. Så jag rekommenderar skarpt väst.

Jag har också en obekväm väst! Jag har den alltid på mig när jag tränar hoppning eller rider ut. Ibland när min tränare är emd har jag inte västen när vi tränar dressyr då jag sitter bättre utan, på dressyrtävlingar har jag den inte men på hopp har jag.
När jag rider western i en sadel som passar så kan jag inte ha västen för då slår den i och då kan man ju inte rida. som tur är så rider jag nu bara i en för stor sadel så västen är alltid på!
rid ALDRIG utan väst. Då bryter du ryggen direkt, fråga i en ridsportaffär så får du hjälp att hitta en som passar.
liebe kann manchmal sehr weh tun

Använder Nästan alltid väst när jag rider ut och alltid väst när jag hoppar.
Har en Racesafe som jag är färldigt nöjd med, den är otroligt skön :D
rider alltid med väst när jag hoppar! efter alla gånger man åkta av så är man tacksam över att ha haft västen många gånger.. dock rider jag inte med väst då jag rider dressyr, eftersom att den då känns mest ivägen..
och jag skulle nog säga att det är smart att använda väst, även om man är duktig, för med tanke på att ju duktigare man blir, desto svårare saker är det man utövar!
Jag själv rider inte med väst, men det e för jag ahr ridigt så länge utan den så jag tycket det e jätte obehagligt med vässt, ja ahr köpt en väst men har använt dej 2 ggr. Och jag har klarat mej fint utan väst. Men om jag ahde börjat med det tidigare så skulle jag nog ha haft det nu.
Och det e smart att andvända väst, så jag tycker at du ska ha den.
Jag har inte ridit så värst länge,men så pass så jag har börjat gallopera och hoppa dom första hindren iaf,Jag tkr det är en självklarhet med hjälm,men väst vet jag inte så mkt om,då jag inte än inskaffat en,och att dom på min ridskola känns som två plywood-plankor bak och fram, plus att dom är antingen jätte stora eller för små.
Men jag tkr man kan bestämma själv om man vill ha väst eller ej? (jag kan förstå tvång på hoppning och fälttävlan,men inte dressyr?)
Tack tack :)
Jag använder aldrig väst ! tycker att man ska ha det dock men nej det går bara inte jag blir stel och känner mig instängd ush.. de går värkligen inte + att jag får värdens dåligaste sitts när jag använder ! Vill liksom ha med det är bara inte! … :/
Jag är nu inne på mitt sjunde år i sadeln, och har aldrig provat att rida i väst förrän för i vintras, eftersom att mamma insåg att det var farligt när jag red ut själv i vintermörkret på en outbildad häst, som är lite på tårna.
Så vi köpte en väst (den enda som passade; jag har tydligen väldigt konstig figur) och när jag kom fram i trav så hakade den fast i bakvalvet och trycktes upp över halsen så att jag inte kunde andas. Och eftersom att jag blev rädd blev hästen panikslagen.
Jag tycker fortfarande att skyddsväst är en av de bättre sakerna som uppfunnits, men jag blev tyvärr lite traumatiserad av det där, och jag vet inte om jag vågar att prova igen.
(Ja, jag vet at det var fel storlek, och att det troligtvis inte händer igen, menusch, jag får rysningar av bara tanken :/)
Jag red monté för tre år sedan. Hade på mig ridväst, vilket jag aldrig hade annars. Hästen fick en knäpp, jag flög av i hög hastighet och blev medvetslös. Klarade mig undan med kraftig hjärnskakning, en whiplash-skada, några sprucka revben och nervskador i rygg och nacke. Får idag inte träna, går konstant på starka smärtstillande och sömntabletter, klarar inte av att studera eller arbeta i nuläget. Jag kommer aldrig bli frisk. Kan endast få lindring av värken och lära mig hantera den för att så småningom leva ett hyfsat normalt liv.
Jag har nu fått tid hos en av sveriges bästa smärtläkare när det gäller neuropatiska smärtor som förhoppningsvis kan hjälpa mig! Mitt mål är att komma upp på hästryggen igen tillslut, och då åker västen på!
De som såg olyckan har i efterhand berättat att de var oskäkra på om jag levde eller inte först. Enligt alla läkare jag har träffat hade jag varit förlamad idag, eller inte levt alls om jag hade haft otur. Använd väst och hjälm, visst är det ingen garanti på att man kommer undan oskadd, men den kan vara skillnad på liv och död!
Denna olyckan var ett uppvaknade för mig, hela mitt liv vändes uppochner på några minuter. Tyvärr har sjukvården varit väldigt dåliga och ignorerat det verkliga problemet och bara medicinerat mig, vilket ledde till tablettförgiftning, deppression och panikångest!
Snälla, tänk er för! Önskar ingen detta, har gått med det i över 3 år nu, är 17 år gammal.
#97 Jag önskar dig all lycka, och hoppas verkligen att du får komma upp på hästryggen igen.
Själv använder jag väst när jag rider ut, inget snack om saken! Dock får jag ont i ryggen, då västen gör att jag svankar EXTREMT mycket. Så när jag rider i ridhuset så rider jag helst utan väst.
Den enda gång jag ramlat av ute i modern tid, så skulle en vanlig, stel ha väst ha gjort att jag brutit axelleden (i stället för att bara sträcka ligamenten), så där hade den inte gjort någon större nytta.
Jag skulle dock gärna ha en väst som skyddar mot inträngande vasa föremål, om jag skulle ramla av bland stock och sten, men jag har inte hittat någon väst som jag får plats i. Om det fanns en vettig, så skulle jag använda den när jag rider i terräng.
För att väga upp historierna om när en väst inte hade hjälpt, kan jag berätta om när min lillasyster ramlade av. Jag tror hon var någonstanns en bra bit under 10 år.
Jag är lite osäker på precis hur själva avsittningen gick till då jag inte var med, men hon ramlade av på en smal skogsstig med branter på båda sidor i galopp och landade framför hästen. Han kunde inte väja och det var för sent att hoppa över henne, så han klev på henne.
Han touchade hennes överarm som hon fick sy (tror det var 7 stygn) och säkerhetsvästen, som var av modellen med två plattor som sitter ihop med 4 kardborrspännen, räddade troligtvis hennes liv. Vi hittade överdelen flera meter bort med ett hovavtryck på bröstkorgen.
Jag växte upp på den tid när man inte hade väst till vardags och har det heller inte, däremot skulle jag inte drömma om att hoppa utan och sätter på den om jag av annan anledning har skäl att tro att risken att ramla av är större än vanligt. Jag kan också stolt tillägga att jag på över 20 år av egen häst aldrig suttit på en häst utan hjälm.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Har aldrig använt väst tidigare, inte ens efter olyckor, men jag ramlade av min treåring för några månader sedan och efter det lovade jag min kille att ha en väst nu under inridningsperioden… den är ok, men jag är mycket hellre utan. Hoppa gör ja i princip aldrig, men skulle ja få för mig att göra det skulle jag ha västen.
Är det någon som har tips på väst som man kan få plats i, om man så att säga har en hel del som behöver få plats? De västar jag provat ger liksom inte utrymme för expansion upptill - spänner man fast dem så de sitter stadigt runt midjan så går det inte att andas.
#102 Jag har en väst med små plattor istället för att vara hel skiva fram och bak. Den är väldigt smidig och går att spänna olika uppe och nere. Den formar sig väldigt trevligt och man är rörlig och smidig i den.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#103: Det låter ju bra. Vad är det för märke?
#104 Köpt på Börjes för ca 600:- tror jag det var. Den heter tvärt om som den där dyra kända västen gör. SafeRace tror jag att denna hette, nån billig kopia var det iaf och jag är helnöjd. Klass 3 (är väl den säkraste?, vet iaf att det var den säkraste nivån).

Tror inte att en väst för 600 från börjes är den säkraste. Det finns två olika certifieringsmetoder och är den den högsta av den ena så betyder det inte att den är godkänd av de andra. De som ligger under tusenlappen brukar bara vara godkända av den ena. De som är gokända av båda systemen ligger ofta över på 2-3000 kr.
har bara läst i början bara så ni vet
jag använder alltid väst om inte på väääldigt enstaka fall om man ska t.ex. fota med klänning eller nåt men annars är den alltid på har en bekväm och bra med massa små plattor inte en sån med bara två stora plattor. tycker det är viktigt då man kan skada ryggen rejält om man ramlar på den, då jag inte är under 15 behöver jag också ha på den när jag går ut och hämtar Gizmo i hagen och tycker faktiskt det är bra ändå om man tycker det är jobbigt o.s.v.
Jag använder alltid skyddsväst av högsta säkerhetsklass samt godkänd ridhjälm och förstår inte hur man tänker om man inte skyddar det lilla man kan. Det kan göra stor skillnad om olyckan väl är framme.
Därefter är det naturligtvis viktigt att jobba på att ha en så säker häst som möjligt och en bra kommunikation för att minska riskerna för olyckor.
Man ska använda säkerhetsväst jag har flygit av flera gånger med säkerhets väst och den har bara gjort så att det gjorde betydligt mindre ont. En gång på ridskolan så stack en av ridskolehästarna bara i väg helt plötsligt när dom skulle skritta av i fullgalopp och bockade och slängde av min lillasyster som blev övertrampad av hästen och en hov i magen (på säkerhetsvästen) hade hon inte haft säkerhetsväst så hade hon kunnat vara död nu, kan säga att hon aldrig mer fick rida den ponnyn varken för mig eller mamma då den kan hitta på knasig heter bara sådär helt plötsligt (viste inte att den kunde göra så innan lektionen) så använd säkerhetsväst man vänjer sig efter några veckor.
http://emmaskaninselar.blogg.se/
98#
Taack! Jag ska upp på hästryggen igen, saknar det såå! Är på vippen att börja gråta när jag väl kommer upp till stallet numera, men en vacker dag så sitter jag på hästryggen igen! Med både väst och hjälm!
#106 Har inte pratat om att den är godkänd enligt olika system. Klass 3 är den mest säkra enligt den normen som klassificeras med 1,2,3.
Västen är godkänd enligt EU-normen EN13158:2000 level 3
Så den är godkänd att ha på tävling inom iaf hoppning, galopp och monté om jag inte missminner mig.
Jag rider med väst när jag hoppar eller ute i skogen, men oftast inte i dressyren. Kan rida med väst om jag rider en häst som jag vet är väldigt nervig och blir rädd för minsta lilla, som vissa hästar på ridskolan som kan galoppera helt plötsligt över hela ridhuset för att det var något som rörde sig på läktaren… Då har jag väst! Men rider jag en lugn och sansad häst har jag inte väst i dressyr. Men jag vill ha en ny väst, min Riders Company-väst trycker ganska ojämt. Läste om Phoenix-västen, någon som vet var man kan köpa den?
Jag rider oftast med väst, förutom när det är för varmt. Min ridväst är otroligt skön så jag ser inte nän anledning med att inte ha den på? :)