halvblod-varmblod
en vän trodde hästen jag pratat om en del här var korsning halvblod/varmblod. hur mycket trorni det påverkar.. har nästan aldrig sett ett varmblod blirivt kontinuerligt riden av en duktig ryttare. kan de få bra galopp m.m? spec om han är hälten halvblod, då har han ju adlrig gått på trav… kan man få någon dålig effekt?

Oftast så är traven det minsta problemet, generellt..
-Galoppen brukar vara stor och ta lång tid att rama in.
-Det är min erfarenhet, men alla hästar är ju olika ju;)
Har aldrig haft en frd travare men däremot x ningar med hbl.
(grå papper.)
Vill man lägga ner lite tid så finns det goda exempel på många hästar som har god hopp teknik tack vare sin bakkärra.
Vänligen/Linda

Sandy kan nästan galoppen helt nu =)
Efter 1,5 år som ridhäst hos oss

Min gamle var en travare men aldrig startad utan bara gått i träning till han var 3 efter det blev han ridhäst. Han hade en fin galopp, aningens snabb men han kunde galoppera riktigt mjukt och trevligt. Det enda som avslöjade hans stam när han galopperade var att han breddade en aning mellan bakbenen 
Innan jag började träna för att få honom galoppera lugnt och fint befäste jag allt i skritt och trav först. När han kunde bära sig själv i dom gångarterna på ett balanserat och bra sätt så gick jag över till att galoppera. Han kunde bära upp sig på lång tygel i galoppen tillslut…
Allt går bara man gör upp delmål och tar små steg och lugnt och metodiskt befäster de olika momenten.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

när jag hade tosan så hade hon inte galopperat alls. jag galopperade henne max 10 ggr och hon fattade rätt galopp VARJE gång. hon var superhärlig att rida, inga jobbiga travsteg eller trav/galopp.

galoppen är nog inga problem men den kroppsliga byggnaden brukar tyvärr delvis slå igenom som har med deras rörelser att göra… min pålle e bara 25% varmblod…… men tyvärr så märks de….

#7. Jag tycker inte det ser ut som ett varmblod. Jag har haft och ridit in och till många varmblod och även tävlat LB med vinster. Jag har avlat ridhästar med korsning varmblod/halvblod och varmblod/fullblod. Det finns många fina varmblod och varmblodskorsningar av ridhästmodell. Alla varmblod är inte höga i bakknäna. Ibland blir tyvär varmbloden tvingade att gå i fel form när att de inte trampar inunder sig ordentligt. Det bästa är om de inte har kort rygg, då har de lite lättare att samla sig. Det tar tid men det går att få ett varmblod till bra bakbensaktivitet och när de har det så brukar man kunna få en rund fin galopp på även dessa hästar. (Renrasiga varmblod som korsning). Jag jobbar mycket skritt i början och klättrar. Halter i nerförsbacke är jättebra för att träna samling. Trav och galopp är inte på tal förrän hästen kan bära sig och mig i skritt i rätt form.
KÄMPA PÅ ALLA VARMBLODSÄGARE
#8 Är hästen riden eller körd eller båda? Den ser lite överbyggd ut runt mank och bogpartiet i kombination med tunn och hals. Men det kan vara fotot som missvisar.