Hund i stallet?
Hej!
Jag ska köpa hund och funderar vilken ras jag ska skaffa mig. Skulle gärna vilja ha en chihuahua men kan dom verkligen vara med lösa i stallet? Vill inte ha en för stor hund men den måste fortfarande kunna följa med på promenader och vara lös i stallet. Helst ingen korthårig! Ska passa som sällskapshund! :-)
Min mamma har en Bichon Havanaise, en riktigt härlig liten hund! :) Finns ju massor med mindre raser, cavalier king charles spaniel, papillon, dvärgpudel, tibetansk spaniel, är ju en smaksak :) Vänjer man valpen med att vara med i stallet redan från början borde det gå bra med i princip vilken ras som helst, kanske lite svårare med en hund med jaktinstinkt, men eftersom du funderar på en sällskapshund borde det inte vara nåt större problem. Lycka till! :)
/Lisa, http://gentleseat.blogg.se
Tack för svaret! :-)
Jag har haft en cavalier som var med i stallet endel förut. Mycket trevlig ras som i princip alltid är glada och positiva. Kan absolut rekommendera den rasen om man vill ha en sällskapshund som inte kräver så mycket och gillar att hänga med på saker.
Dock har rasen endel problem med hjärtat, så gäller att hitta linjer utan hjärtprobelmatiken.
Jag tipsar om whippet! Jag har en whippet som alltid hänfer med mig till staallet och på ridturer :)
Bacon, svaret är bacon.
Den kan väl vara lös i stallet precis som vilken hund som helst om du har pli på den. Dock så fixar den nog inte att hänga med ut i skogen osv…
#5, Vilken ras menar du nu?
Bacon, svaret är bacon.
Självklart kan du ha en chihuahua i stallet! Men du kanske behöver lite hundvana för en sådan ras, vet inte riktigt hur mycket du kan om hundar. Det är en aktiv ras som oftast är väldigt framåt. Har själv Dvärgpincher, ganska lik Chihuahua i sättet. Jag kan säga att det är en enorm skillnad på en liten "hetsig" hund än t ex schäfer som jag själv har haft ett par stycken. Om du ska köpa en Chihuahua, ska du vara mycket påläst om dessa små energiknippen, de gäller ju vilken ras som helst i och för sig. Åk till ett bibliotek och låna lite böcker/dvd/tidningar om hundar, dom har iaf på mitt bibliotek massvis med böcker och det är mycket bättre än att köpa tycker jag. Då kan man ju lägga pengarna på roligare saker än böcker.
Mitt råd är att om det är din första hund, och du kanske inte har så mycket hundvana, rikta in dig på en lite lugnare ras. Min uppfattning av små hundar är att de kräver enormt mycket mer aktivering än en stor hund. Promenader, men framförallt lära in lydnad/trick. Känns som att jag tar ner dina förväntningar på Chihuahuan o sänker dig lite nu, men det är inte mitt syfte.
Jag vill bara förmedla att det är ett stort ansvar med hund och jag själv har upplevt skillnaden på stor o liten.
Min Dvärgpinscher är väldigt lättlärd, men kräver en välldans massa uppmärksamhet! :D hahaa.
En sak jag inte förstår. Varför skulle inte en stor hund kunna vara med i stallet och på promenader? Skulle nog själv valt stor hund, med tanke på säkerheten för häst o hund. En stor hund är så mycket lättare att se än en liten. Kompisens hund (chihuahua) bröt tassen efterom att hon råkade trampa på den. Som du säkert förstår är det en extremt ömtålig hund. I början, när den är valp, ska man till och med vara försiktig så att valpen inte hoppar ifrån stolar då den tydligen kan bryta benet, har jag hört.
En lite robustare hund skulle jag föreslå, behöver inte vara enorm, men kanske av lite kraftigare typ?
En större hund skulle klara en hästolycka lite bättre än en yttepytte liten hund som Chihuahua. Du vill ha en långhårig hund, tänk på att man måste borsta endel, och ibland raka om behov finns. (Beror på vilken ras)
Förlåt att jag skrev som att du inte har någon hundvana alls, men tänkte det är bättre att informera om så mycket som jag kan.
Känns som min text är jättenegativ, men det är absolut inte meningen!
Förresten, åk till många olika uppfödare när du väl bestämt vilken ras. Träffa mamman, och pappan om möjlighet finns. Det var ganska dumt gjort utav mig att köpa den första gulligaste (Dvärgpinschern), inte för att vi inte trivs tillsammans eller så, utan för att det kom liksom som en chock när jag insåg hur mycket jobb det var. Lär hunden att komma på kommando som valp. Min lilla gosevovve är nu 2.5 år och det är inte lika lätt att lära den att komma då. Som valp vill den ju gärna vara med dig eftersom att du är "ledaren/mamman" och då kan valpen lära sig att om man håller sig nära "mamma" när hon har bett en att göra det så kan det löna sig. (godis, mat, leksak). Måste tillägga att att det är ypperst viktigt att lära hunden att klara sig själv i några timmar. Det kan vara skönt att inte ha en hund hängandes runt benen hela tiden.
Juste kom på ett till tips!
När du tränar hunden, ge den vanligt hundfoder, istället för korv o sånt. Viss hundar (t ex min blir helt tossig när det blir nåt extra smarrigt att sträva efter). Kan vara bra vid vissa övningar då de krävs väldigt mycket sprall i benen och inte lika mycket koncentration.
När jag tränar min lilla sötnos så får hon hela sin dagliga fodergiva. På morgonen tränar jag tills att jag märker att hon börjar tappa koncentrationen en gnutta/tappar intresset. (ca 2-3 min, sedan gör man ca 5 min paus, och sen ytterliggare 2-3 min. Hundar kan oftast inte koncentrera sig jätte länge, men det varierar från individ till individ hur länge). Sedan samma sak på kvällen. Man kan även ha med sig foder på promenaden och visa att man har maten. Då blir hunden uppmärksam på dig och du får mer tillfällen att berömma de ggr hunden inte drar i kopplet! 
Hoppas de hjälpte något iaf! Fick helt plötsligt lust att skriva en massa och nu gick de ut över dig! Hahha, skoja. 
jag tror att ju större hund du har, desto lättare har den att vara med i stallet och följa med när du rider.
i vårt stall finns det många hundar av alla storlekar, men de som är uthålliga och lydiga nog att följa med ut och rida är alla större hundar (liten labbe och uppåt).
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
#5 Varför skulle inte en chihuahua kunna följa med i skogen när hon rider?
#8 Då kan det ju vara så att dom har tränat mest på både lydnad, kondition och styrka. Jag har en tibetansk spaniel på 25-30 cm och hon hänger med lika mycket som schäfern!
TS - självklart kan en chihuahua hänga med i stallet! Jag vet flera som har små hundar (chihuahua och en annan lika liten hundras) och de hundarna är med i stallet, på ridturer, cykelturer, promenader i olika terräng o.s.v. MEN så är det musklade uthålliga hundar också - eftersom de fått träningen!
MVH
Sofie
Själv har jag en dvärgcollie som ofta är med mey istallet och med ute när jag rider och kör. Just han är väldigt för stor men "normalt" ligger dom väl på typ 35-40 enligt rasstandarden. Långhåriga men väldigt lättskött päls.
Hittar man bara rätt exemplar tror jag dom allra flesta raser kan bli bra stallhundar och ridsällskap :) valet av ras beror nog mer på hurdant du lever/bor i övrigt .
Alla hundar kan man ha med i stallet. Lydnad bör man träna oavsett ras. Jag har hundarna med i stallet jämt och de är med på turer med hästen om jag inte ska korsa vägen.
Men för att hunden ska kunna följa med ut måste den kunna gå nära hästen och hästen måste vara säker för hunden. kommer en bil så vill man kunna kalla in hunden bredvid sig och hästen. Sen måste lydnade vara så bra att den lyder dig även från ryggen. Det är inte alla hundar som gör. Är hunden rädd kommer det vara svårare att ha med h*n ut.
Men har vänner med små ryssar som hänger med på ridturer utan problem. Men som de flesta andra får de stanna i boxen om man korsar vägen.
Tänk på att träna hunden så att den orkar. Oavsett hur stor eller liten. Är hunden inte van att springa med som kommer den inte orka bara för att den är större.
#10 Dvärgcollie? Antar att du inte menar en individ av rasen collie i dvärgstorlek utan en shetland sheepdog (sheltie)?
Medarbetare på westernridning.ifokus
#12 Ja Sheltie är det jag har. Slarvigt uttryck, jag vet att "dvärgcollie" egentligen inte existerar men de flesta vet mer vilken ras man syftar på då.
Tipsar om Sheltie. Skulle nog vilja kalla det stor hund i liten förpackning. Haft en sheltie hane och har nu hans dotter som är en sheltiekorsning. Båda har fungerat perfekt att ha med sig i stallet, runt hästarna och på ridturen. Perfekta stallhunden enligt mig 
MVH Karin
Jag anser att alla hundar kan gå lösa om de har uppfostrats rätt! De blir vad man gör den till, precis som hästen också blir vad man gör den till. Lycka till.
Tack för alla svar! Kan tillägga att jag haft hund i 14 år så jag vet vad jag ger mig in på men känner inte för att ha samma ras som tidigare..
Har mycket att fundera på! :-) Finns så många!!
Den hund vi har är en liten jaktlabbe och jag vill bara inflika hur ovärdeligt det är att ha en retriever med sig när man är ute och rider och tappar saker.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"