Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketttävlingar
Läst 2260 ggr
Arkan
0

Måste man rida ärevarv?

Jag ska tävlingsdebutera i dressyr i höst och om vi placerar oss så vill jag inte rida ärevarv. Det låter kanske töntigt men jag vill inte stressa honom i onödan och han kan bli riktigt förvirrad och panikslagen när det är massor av hästar runt honom som tokgalopperar. Och blir han panikrädd så kan både vi och alla andra häsla hem, eftersom han okontrollerat skenar på allt och alla som står i vägen.

Grejen är att det finns folk som verkligen ska galoppera det fortaste som bara går i ärevarvet, hade det varit lugnt och kontrollerat i arbetsgalopp så hade det inte vara något problem.

Så måste man rida ärevarvet? Jag vill gärna ha med honom in på banan och ta emot min rosett ifall vi hamnar på placering, men sedan bara kontrollerat skritta ut och undvika alla fartdårar.

olympiathurfjell
0

Man ska snacka med domaren har jag för mig.

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

[Quickeman]
0

Saxat från TR:

"Vid inbjudnings-, lokal- och regional tävling skall de tre främst placerade pristagarna sitta till häst. Vid lagtävling i ovanstående typ av tävling skall det segrande laget sitta till häst. Övriga pristagare skall deltaga till fots på en av överdomaren/domarordföranden anvisad plats.
Vid nationell- och elittävling skall de fem främst placerade pristagarna sitta till häst. Övriga pristagare skall deltaga till fots på en av överdomaren/domarordföranden anvisad plats.
Vid lagtävling i ovanstående typ av tävling skall de tre främst placerade lagen sitta till häst. Övriga pristagare skall deltaga till fots på en av överdomaren/domarordföranden anvisad plats.
Om säkerheten riskeras kan prisutdelning ske till fots för samtliga pristagare.
Överdomaren kan besluta om annan ordning vid prisutdelning skall gälla. Om en tävlande underlåter att delta i prisutdelning utan givet tillstånd från överdomaren eller domarordföranden, döms han till böter om lägst 150 kr eller högst 500 kr samt förlorar eventuellt hederspris, rosett och plakett."

[Moa-]
10

Skall du verkligen tävla i dressyr om du ej har koll på hästen så att du kan rida ett ärevarv?

Jag anser att det framför allt inom dressyrgrenarna skall vara krav på att ha ordentlig kontroll på hästen och att detta är en del av tävlingen. På samma sätt som paraplyer ej bör förbjudas bland publiken när det regnar, den som har kontroll på sin häst bör få fördelar av detta enligt mig. Så jag skulle rekommendera att du övade upp kontrollerbarheten hos hästen innan du ställer upp på tävling!

komkoma
0

Gå in till fots. 
Blir din häst stressad av att andra ponnysar galopperar framför och bakom så är det jävligt onödigt att utsätta den för det.

#3 Även en välriden häst kan bli skärrad, doh.

Arkan
1

#1 och #2 - tack så hemskt mycket. Jag får helt enkelt ringa och prata med dem i förväg och kolla ordentligt på plats när det väl gäller. :)

Jag har inga problem med att kontrollera min häst väl inne på banan.  Han blir bara väldigt stressad när andra hästar runt ikring börjar springa för då tror han att det är dags att fly, han fattar väl inte att det är ryttarna som får dem att springa i sken. Det är bara hans naturliga instinkt och den råkar vara väldigt stark hos honom han är väldigt sent kastrerad och är även därför lite harig och väldigt flockbunden.

Det är inte Säkert att han kommer att explodera. Han kan rent av ta det väldigt piano, men jag tar mitt ansvar och vill ta det säkra före det osäkra och visa hänsyn till både min häst och andra ekipage.

Jag har väl precis lika mycket rätt att tävla som alla andra eller hur? Du behöver inte hoppa på mig och tro att jag inte kan kontrollera min häst när du knappt vet vad det handlar om? Jag har aldrig tävlat på denna häst och vet inte hur det kommer gå innan jag testar. Jag tycker att det är MINST lika oansvarigt av folk som verkligen SKENAR runt ärevarvet med sina hästar, vissa är ju helt genomstressade med paniken i blicken och det kan hända hemska olyckor.

sofiek90
0

#3 Alla hästar kan bli rädda och stressade!

#5 Prata med domare/arrangör innan och på plats och om det går så gå in till fots om de andra vill springa som tokar. Du kan ju även lägga dig sist eller näst sist i ärevarvet och galoppera lugnt om det hjälper.

MVH

Sofie

pebb
1

Men på dressyr upplever jag inte att folk galopperar på lika fort som i hoppning under ärevarvet, men det kanske beror på vart man är.. Om du ser till att vinna så är det ju du som styr tempot ;)

[Moa-]
1

Ja, men om du tror att den blir stressad så är det enligt mig elakt att utsätta den för detta. Tala istället med de andra och be dem ta det lagom. Jag har aldrig sett någon "skena runt" på ett ärevarv (om inte hästen faktiskt fått panik och skenat).

Caf_Roy
2

Enligt mina erfarenheter av dressyrtävlingar sker det första varvet i sansad men luftig galopp. Segraren tar sedan direkt ett segervarv och brukar då gasa på, men då har tvåan och trean redan saktat ner och väntar på att komma ut.

Om du vinner har du inget att oroa dig för, då är det du som sätter tempot. Kommer du tvåa eller trea kan du räkna med att vinnaren gasar på andra varvet, som du inte ska vara med på. Så då får du välja om du vill chansa eller gå in till fots. Du kan ju också, som #8 säger, prata med de andra. Men var beredd på att de inte vill ta det lungt, då många hästar (däribland vår ponny) lever för att få ge järnet och glassa på ärevarvet.

Lycka till och hoppas du kommer till prisutdelning!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"