Lite råd om utfodring
Hej! Jag har en maxad d-ponny på 12 år, han är korsning med newforest och shagyaarab. Jag skulle behöva lite tips på vilken mat och hur mycket jag ska ge honom eftersom att han på våren var ganska svår att hålla i hull.(Är t.ex. lusern,korn eller betfor bra foder?) Nu på sommaren när han går på sommarbete är han dock lagom rund och fin
Innan har han fått hö och cirka ett halvt kilo komplett pelets(iform) om dagen.
Han tävlas inte och rids bara 3-4 dagar i veckan.
De kanske är svårt att ge tips om utfodring utan att ha sett hästen men jag hoppas att nån kan hjälpa mig lite
ps.har funderat på att börja använda slowfeedingnät också.
Det bästa är ju att göra en grovfoderanalys så att du sedan kan komplettera med det som saknas, men överlag så är både lusern och korn bra att ge hästar som behöver lite mer hull! :)
/Lisa, http://gentleseat.blogg.se
Får nog göra en sån till hösten! Vad kostar det och var skickar man in den? :) var kan man hitta information om hur mkt av alla ämnen hästen behöver så att man vet vad man behöver kompletera med? Och om grovfodret är bra hur mycket lusern och korn kan man lägga till för att de inte ska va nån risk att hästen blir för smal? Lite många frågor på en gång
Kostar några hundralappar, här finns mer info! Sen ber man någon som är duktig på att göra en foderstat att hjälpa till! Går även att räkna ut själv, googla lite så hittar du nog svar på de flesta av dina frågor :) Lycka till!
Tack för hjälpen, har googlat och förstår mer nu
så om t.ex. protein värdena är väldigt låga kan man ge lusern, eller om magnesium värdena är låga kan man ge de extra?
Men när man har fixat till en bra foderstat hur många kilo hö om dagen blir lagom?
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Du utgår ju från grovfodret, alltså höet, och sedan ger du extra det som saknas, allt detta beror på hästens vikt, energibehov, motion, om du vill att hästen ska lägga på sig, tappa vikt, osv. Du utgår alltså alltid från grovfodret, och hur mycket du ska ge av allt (inkl hö) vet du ju när du fått en foderstat :)

slowfeeding är en mycket bra grej, många tjocka hästar har gått ner i vikt och tunna gått upp.
Hästen mår bäst av att alltid kunna tugga om den vill, mängden är mindre viktig. För att tillgodose sitt tuggbehov så behöver den få utföra ett visst antal tuggningar per tidsenhet, sen om det är 10 eller 50 strån den tuggar på spelar mindre roll. På en tunn häst finns ingen anledning att begränsa grovfodret på något vis! Ge du fri tillgång, med nät eller utan vilket som fungerar bäst.
Utöver det kompletterar du med det som behövs utifrån analysen. Minst 6 gånger så mycket smältbart råprotein som mj, så småningom kommer du lära dig vad just din häst behöver. Min t ex behöver en kvot på minst 8, dvs 8 gånger så mycket protein som mj.
Ger man fri tillgång så kan det vara svårt att veta exakt hur mycket hästen äter, man blir helt enkelt tvungen att höfta lite. Med en tunn häst tar man hellre i lite i överkant vad gäller mj och protein, medan en tjock häst kanske man vågar snåla lite mer på.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Har du grovfoder med analys så kan du ju räkna ut vad hästen behöver och sen kompletera med ett passanade kraftfoder.
Har du möjlighet så ha hästen på fri tillgång av hö och sen kanske lite kraft om de behövs