Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utbildningträning
Läst 3829 ggr
examynia
0

ang tömkörning/longering.. råd å stöd!

jag har nu köpt en tömkörningsgjord. minn tanke är att varieation i träingen med min häst..

å de jag skulle vilja göra är tömköra och tömlongera..  men ang tömlongeringen.. de är något jag inte direkt gjort innan.. så min fråga är lite mer såhär:

ska jag låta bli att göra själv i början? allt så ska jag ta hjälp av någon som vet hur man gör? kan de bli väldigt fel om jag gör själv? ( har en bok om de å läst på lite å kommer självklart läsa på mer innan ) men tycker ni att jag kan göra som de står i boken där de typ står steg för steg? eller ska jag försöka leta reda på någon som hållt på med de mer än mig först å strunta i boken?

ville höra här först innan jag ger mig på något då ågra här inne antagligen har gjort de mer än jag har.. å vill ju inte ge mig på nåt om de kan förstöra min häst så..

hur tycker ni? behöver lite tips, råd å stöd i detta.=-)

Brollan1
0

Enklast är att ha någon erfaren med dig som visar hur man gör och speciellt hur du rör dig. Det är svårare än det ser ut att göra det rätt.

Om du måste töm longera ensam så är det bra med en rundpaddock som avgränsar utåt för hästen så du slipper korrigera åt det hållet, du kommer att ha fullt upp i alla fall med att hitta rätt position och få händerna rätt.

Räkna inte med att du kommer att jobba hästen något den första tiden, det blir du som får jobba för att få det att fungera i början. Faktum att det är rätt bra om du och en kompis går och tömkör varandra och när du kan få den andre att förstå vad du vill(utan att prata) varenda gång du försöker så kan du börja med hästen.

Kontrollera att hästen är tömkörd förut så du inte får en otrevlig överaskning att den slår mot tömmarna eller sånt.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

examynia
0

tack=) jo tömkörd är han innan för tömköra med att gå efter honom bara har jag gjort förut å då har han förstått när jag ska svänga osv=)  en rund paddock har vi inte men en lite mindre fyrkantig så de är ju ett runt spår innuti den såd e är ju löst iaf då:P hehe

Brollan1
0

Dom värsta sakerna som kan hända som nybörjare när du tömkör/tömlongerar är att:

• Hästen snurrar runt och lindar in sig i tömmarna alt den vänder mot dig och du drar i tömmarna eller den fastnar och hästen  backar och backar tills den slår i något med ändan och hoppar i famnen på dig, det brukar ta ont.
  • Du får problem med att hinna med med tömmarna och dom slakar så mycket att hästen trampar fast sig i dom, sliter sig i munnen och stegrar och slår runt alt vänder runt så häftigt att du får den i famnen.
  • Du trasslar in dina ben i tömmarna och får en ofrivillig åktur bakom hästen liggandes.

Undvik eller åtminstone ha en plan för hur du skall ta dig ur dessa situationer om dom skulle inträffa eller ännu bättre, var uppmärksam och se till så dom alldrig händer.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Uss
0

TS; du verkar ha lite koll, jag antar att du har läst Anders Erikssons häfte om tömkörning och kanske sett DVD:n med? Rekommenderas i annat fall!

Om du har tömkört genom att gå bakom så har du kanske koll på det där med tömmar, det var det som jag tyckte var knepigast, plus hur jag skulle tänka med hur min egen placering påverkar pålle.

Jag tog några lektioner när AE var i närheten, men allra första gången så tog vi lektion av en annan instruktör och det gör jag aldrig om igen. Jag vill inte att min häst ska jobbas på det sättet som instruktören gjorde, så numera kollar jag alltid först hur de jobbar om jag ska anlita en instruktör för något.

Nu  läste jag lite noggrannare vad du skrev; det är alltså bara dubbellongeringen du undrar över? Det tror jag du klarar om du är van vid tömkörning och van vid longering, dubbellongering är myycket enklare än vanlig longering med en lina ;D

penphotography
2

En av medarbetarna på Körning iFokus har skrivit en mycket bra artikel om tömkörning.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Brollan1
0

Trevlig artikel. Saknade bara lite om säkerheten i den.

Tex att man bör träna hästen att ha saker runt rumpan innan man tömkör, när man tömkör så är man ofta inom sparkavstånd, vilket man ochså bör avvänja hästen från (sparkas alltså). Unghästar och nybörjare bör hålla sig på instängda ytor som ridhus, ridbanor, stängda hagar så att dom slipper konfronteras med andra saker än just tömkörningen i början.

Jag kanske låter negativ men ser man bara till att hålla sig borta från farorna (som nämts här) så är det en rolig form av hästsysselsättning som kan drivas hur långt som helst. Kolla in Spanska ridskolans arbete på töm eller långa tyglar på youtube.

Lycka till

penphotography
0

Visst har du rätt.

Artikeln är skriven för Körning iFokus och med utgångspunkt för kuskar och deras körhästar. Töm runt bakdelen till exempel är vanligtvis inget problem för en körhäst som är van vid draglinor.

Men man bör absolut tänka till lite innan, speciellt om hästen inte är van att tömköras/köras.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

examynia
0

jo som sagt tömkört honom med att gå bakom har jag gjort å de funkar bra.. menhar ju itne direkt jobbat honom dr bak elle rhur man ska säga.. men jag vill nog själv påstå (om man får de) att jag har koll på linorna=)..

ska även läsa artikeln å lite mer böcker osv kanske..

men tror ni då att med böcker å artiklar osv på nätet att jagh skulle klara då att tömlongera själv på banan?.. eller tycker ni ändå att jag bör ta hjälp av någon som kan kolla så de verkligen är ordentligt? då de kanske är svårt i början att se om hästen går rätt osv( vilket jag kanske har lite problem med annars åxå att se själv)

Brollan1
0

Perfekt, då har du redan kommit förbi sparkar och bakrädsla på hästen. Att ha kunnig hjälp är alltid bättre än att vara utan. Om du bara håller dig på en lite mindre yta som begränsas området lite och du slipper springa för att kunna hålla jämn takt med hästen och du hade ju något som kanske skulle passa. Det enda svåra med en fyrkantig paddock är att dom ofta går och "gömmer" sig i hörnen, så var beredd på detta.

Testa i skritt den position mot mitten i cirkeln men snett bakom hästen som du klarar av att hantera hästen utan att behöva röra dig onödigt mycket och kan hålla händerna någorlunda stilla och avslappade, ungefär i höjd med kruppan eller lite bakåt. Samma regler gäller som vid longering av din position gentemot hästen, dvs bakom gjorden driver frammåt och framför bromsar sen har du tömmarana att finjustera dina hjälper.

Tömmar är lite speciella eftersom dom kan vara både drivande och bromsande hjälp åt hästen och när du kommit lite på väg så är dom även sidflörande hjälp. Kom ihåg att du kombinerar både kroppsspråk och tömmar, inte var för sig. Tänk ochså på att hitta rätt rythm med dina ben så du har samma som hästen annars blir det väldigt svårt att vara följsam och mjuk och i förlängningen tydlig i hjälpgivningen. Var uppmärksam på att det lite längre tid för hjälpen att nå fram till hästen med tömmar så var riktigt tidig i din hjälpgivning.

När det fugerar i skritt så ber du om trav, och som jag blev lärd så ger du halvhalt(er) tills du märker att den går igenom och hästen samlar ihop sig lite då lyfter du yttre tömmen rejält och driver med inre töm. Kom nu ihåg att allt går betydligt fortare så var på din vakt över vad du gör med tömmarna.

Normalt så skall inte tömmarna (lädertömmar) inte vara spända utan skall slacka rejält, vikten av läder tömmar räcker för att hästen skall ta stöd mot den och när du vill göra något så tar du bara ur slacken ur tömmen. Det är därför lädertömmar är så mycket bättre än dom lätta vävtömmarna som du ständigt måste jobba med för att få hästen att ta stöd. Vävtömmar kommer bara till sin rätt när man har en extremt känslig häst som man måste hjälpa manuellt men det är överkurs.

När du kommer till galopp (vilket jag inte rekomenderar dom första gångerna). Så brukar jag ta den från trav om hästen inte är ordentligt skolad. Så från trav Så ställer du hästen lätt utåt med yttertömmen ger halvhalt med innertömen tills den går igenom Då lyfter du upp innertömmen (med hästen lite ställd utåt och lite stöd på yttertöm) och driver på, var nu beredd att ge eftergift för nu börjar det gå fort och dina beslut måste komma direkt ingen tvekan.

Ser att jag glömt det viktigaste, alltid tydlig eftergift på både ditt kroppsspråk och tömmen när hästen reagerar positivt på dina signaler. Helre för tidig, för stor eftergift än det omvända. Lite experimenterande är att rekomendera, men grundtanken är att båda skall ha roligt och säkra på siganlerna.

Detta är lite granna om arbete på töm, det finns ofantligt mycket mer att lära sig, som sagt kolla vad spanska ridskilan gör så får ni lite mer om vad som går att göra på töm.

Och nu en liten självisk fråga: kan någon här lära ut hur man gör galoppombyten (helst på vartannat eller varje) på töm så skulle jag vara tacksam?

Lycka till

examynia
0

hehe han går inte in till hörnen:P han gillar inte hörn av nån anledning så de är nog ingen fara:P får "tvinga2 ut honom i hörnen om man ska ut där

tack..=) jag ka ju testa i skritt ensam iallafall så kan jag ta hjälp senare när jag mräker om jag får kontakt medhästen osv..=)

Brollan1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Angående lätta vävtömmar eller tyngre lädertömmar. Här en bild som visar varför tyngre lädertömmar är att föredra. I detta fallet är dom på gränsen till för tunga då hästen nästan kryper bakom lod trots det lilla jag har i tömmen. Här skulle jag kunna tänka mig vävtömmar då denna häst är så känslig att det kan vara på sin plats med lättare tömmar. På en normalkänslig häst så gör dom tyngre lädertömmarna till stor del arbetet åt oss och vi kan koncentrera oss på att finlira med tömmarna i stället.

Lycka till