Ringorm?
Nu är du såhär, att en människa i stallet där jag har 2 hästar tror sig ha fått ringorm. Det är bara jag, och han + hans fru och barn som håller till vid stallet på somrarna, pga vi har bete i närheter så det är smidigt att ha boxar att ställa in dom i om det blir nått! Ingen i den familjen kan särskilt mycket om hästar så dom inser inte hur stor chans det är att hästar smittas. Jag fick reda på att han har ringorm ringorm i morse. Nu är jag så jä**a orolig att mina 2 får ringorm, om han klappar deras ponny som går i hagen mina 2 går i, och ponnyn får det så kommer ju nästan 100% chans att mina får det! Och jag har läst om det, att det är ett helvete att bli av med.
Hjälp, vad ska jag göra? Ska jag säga typ att dom får ta och flytta deras ponny från våran hage eller? 
-Bättre ökänd än okänd
Alltså, ett helvete att bli av med. Njae. Dels så kan man vaccinera mot/bort det (både förebyggande och som behandling om det uppstår), dock dyrt. Sedan försvinner det av sig självt inom 3 mån. Det finns även schampoon som är bra och vettiga. Det ända som är jobbigt med det är att man måste vara "isolerad" och inte träffa andra hästar under den tiden hästen är smittad, så ska du tävla kan det bli jobbigt (men det får du väl inte ändå om du står i ett stall där det finns smitta? om jag inte missminner mig).
Om dina hästar haft ringorm förr så är det ytterst liten chans att dom får det igen. Normalt sett så blir dom immuna mot det efter att ha haft det en gång, men det finns några olika sorter ringorm så det kan hända att det går att bli smittad igen.
Jag skulle nog önskat att dom tog sin ponny från din hage och satt ihop med sina så ni hade era hästar skilt från varandra om det går. Det kan ju hända att ni blir smittade ändå, men risken är ju mindre än om hästarna kliar varandra.
Medarbetare på westernridning.ifokus