Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1217 ggr
CBA
0

Söker analys på foder

Är det någon som har Dodson & Horrels katalog över deras fodersortiment ?

Jag söker nämligen analysen på deras Mare and Youngstock Mix.

På deras hemsida anger de inte hur mycket Ca, P, Magnesium och Selen det innehåller.

Jag håller på och samlar på mig analyser över olika foder att räkna foderstat på i höst till Mirabil.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Lyrik
0

Edel foder? Har flera olika sorter, allt från föl till pensionär. Billigt oxå. www.johanhansson.se

Ska ev prova Edel Avel till gammel-man, har mkt protein, mer än den groov 125 han får nu.

CBA
0

Ah tack för tipset…det ska jag kolla upp :o)

CBA
0

Är det i müsli form förresten??

Vill inte ge pellets.

Vad kostar en säck med avel ??

Cilla89
0

# 3 Varför vill du inte ge pellets?

CBA
0

Nope, det är oftast ihopsatt med animaliska bindemedel och min häst är vegetarian ;o)

Sen har jag hört alldeles för många rysare där hästar har blivit förstoppade i tarmarna pga pelletterat foder…både veterinärer och hästägare har berättat otäcka fall i just ämnet.

Så inget pellets här inte!

jen
0

förstoppade av pellets kan de bli om man ej blöter det ordentligt som tex lusernpellets som sväller mycket

CBA
0

#6 Jo det vet jag att de kan bli av lusern…men det är ju inte alla pellets man ska blötlägga, som tex Kraffts pelletsfoder.

gejsa
0

Ja, du har rätt CBA. Pellets i alla former kan göra så det blir förstoppning. Det har jag med hört. Sedan är det inte bra med för mycket för lilla maggen heller. Det bästa är ju att ta till lusern strå om  höet har dåliga värden i stället. Jag försöker också ta så lite pellets som möjligt till mina hästar.

gejsa
0

Men jag tror att om man tex ger hö först så blir det inte lika lätt så. Det är ju mest hästar som är hungriga och glufsar i sig fort som det kan blir förstoppning på.

Neywaz
0

#6 Även om man blöter pelletsen ordentligt så har hästens tarmar svårt att bryta ner bindningsmedlet i pelletsarna, och det stannar alltså kvar i tarmarna som kan orsaka kolik hos hästarna. Jag har hört om flera fall där de buköppnat kolikhästar och upptäckt att tarmarna varit igenklibbade av bindningsmedel från pellets. Vad jag vet var det hos hästar som åt stora mängder pelleterat foder. Vet inte hur mindre mängder påverkar hästen.

Cilla89
0

"Animaliska bindemedel" Gaaaaaah :O I krafft produkter står det inte att dem använder det det ;) Och varrför skulle dem göra det?

Och jag blev även rekomenderad att använda krafft produkter av vetrinären när Japp fick foderstrupsförstoppning av havren, för krafften löses upp så fort..

Jag har hört att vissa mussli-produkter innehåller jätte mycket socker..

CBA
0

#11 Jag använde Krafft somett exempel bara om vad jag menade med pellets.

Jo men då blötte du ju upp pelletsarna först…hur många lägger sitt pelletsfoder i blöt före man ger det till hästen om det inte är lucern???

Jag håller med om att vissa müsli foder innehåller onödigt med socker…men långt ifrån alla medans de flesta pelleterade foder hålls samman med animaliskt bindemedel.
Jag har faktiskt aldrig sett på en säck med pellets att det står "Animaliskt bindemedel"…men på müsli fodersäckarna går det att läsa om det är tex melass i.

Bindemedlet blir som ett lim i magen på hästen och som kloggar igen tarmarna och lägger sig i tarmfickorna så tarmarna får svårare att röra på sig normalt.

En kompis till mig jobbade på Ultuna tidigare och hon såg väldigt många hästar med allehanda förstoppningar just pga pelletsfoder. Fodret sväller i buken pga vätskan som finns i tarmarna men iom att det är så torrs så suger det upp mer än vad tarmen kan produsera i vätska och fodret torkar fast i tarmväggarna.

Jag försöker inte övertala dig att sluta ge pelleterat foder, men avfärda inte med ett Gaaaaah det jag skriver…jag skriver bara sakligt vad jag vet och vad jag hört från säkra källor.

Cilla89
0

#12 Fast jag blöter ju alltid krafften till både Japp och Schess. Den sväller ju till det dubbla minst när man hällt i vatten, så om den sväller så mycket i magen med kan jag mycket väl tänka mig att det stämmer att det kan bli förstoppning..

Fast jag har också hört för många årsedan att dem lägger i djur-slam i pelletsfoder, men jag trodde aldrig på det :O Är ju jätte många som ger krafft t.e.x.

jen
0

ja, det finns mycket konstiga saker i mat till både djur och människor nuförtiden…

inte konstigt att alla blir känsligare…

Lyrik
0

#3 Pellets tyvärr, men mindre än krafft, typ kaninmat-pellets. Har ingen aning vad en säck kostar, tror en säck Edel Häst (är som Grund ungefär) kostar drygt 92 kr för 25 kg.

De tillverkar Edel själv på Hanssons.

Lyrik äter nu Groov 125, ½ kg om dagen. Får det torrt eftersom han vägrar äta det blött.

Sen finns det oxå Hestekraft, som är ett müsli. Han fick det förut i flera år. Säljs i Storvreta och Gurresta Hingststation, finns säkert fler ställen.

CBA
0

#13 Ja du ser hur mycket det sväller då…tänk då hur det kan se ut i tarmarna på hästarna.

Genom att blöta pelletserna så eliminerar man ju risken för att det ska svälla i magen på hästen,men det innehåller fortfarande animaliskt bindemedel tyvärr :o/

Jag tror faktiskt lite att Krafft lever på sitt namn men att de har börjat märka konkurensen och har börjat med lite müsli i sitt fodersortiment.

Jag har provat Kraffts foder vid flera tillfällen men inte en enda gång har det gett vad det utlovat…men men nu ska jag inte sitta och negga Kraffts foder, det är nog mest jag som haft en väldig otur med deras foder var gång jag gett det.

#14 Nä exakt det är inte konstigt att det blir fler och fler allergier etc.

#15 Ajdå, vad synd :o(

Det är svårt med foder…man vill ge det bästa man kan hitta UTAN att bli totalt ruinerad. Jag hittade ett superfint müsli foder men när jag fick veta att det kostar 295:- säcken tappade jag andan bokstavligen Förvånad

gejsa
0

Ja, det är inte lätt med foder. Och en del vet med sig att ta rejält betalt.

Fast Kraffts sortiment gillar jag.