Alger?
Är det någon här inne som ger sin häst alger?
Vad är det bra för? och varför ger ni er häst/ponny det?? Och hur mycket kostar det? finns det någon sida där man kan läsa om det? :)
En häst i mitt stall får alger.. Hon tycker inte alls om det dock. :)
Kan höra med ägaren om varför hon får det om du är intresserad.
Ja tack :)

Här kan du läsa!
Jag gav det till min islänning en period när han fick eksem. Har även själv ätit det för andra krämpor. Men det är äckligt. Nu får min hund det för att rensa kroppen. Hon har ätit medicin så länge.
Det finns några saker man bör vara medveten om ifall man funderar på att börja fodra med alger.
- Alger innehåller HÖGA halter av jod, som kan orsaka jodförgiftning. Det kan göra att dräktiga ston aborterar eller att det föds föl med struma.
- Alger är havets reningsverk och innehåller ofta stora mängder tungmetaller - som inte är särskilt nyttiga och inte heller redovisas i innehållsförteckningen.
- Alger är inte någon naturlig hästföda, då de inte är några "växter".
- Det jag nämnt nu kommer emotsägas av Alg-Börje vid förfrågan. För att ge någon form av källhänvisning för det jag har skrivit kan Ni som är nyfikna gå in och läsa den här tråden på Bukefalos fodersida. Värt att veta är att HelenaHandberg har stenkoll på forskningsartiklar etc angående foder/utfodring och peterlundin är veterinär…
- Ett par till trådar som bland annat innehåller intressant info om alger finns här:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=844527
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=653316

Vi gav mitt förra shettis sto alger pga hosta. Vi har köpt vårat hos Alg Börje.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
#4 Mycket bra diskussion på buke, med experter i området! Återger lite expertkommentarer från Helena Handberg:
AlgBörje skriver följande i ett mejl: "Algerna är mycket rika på näringsämnen. Ger man alger till sin häst behöver man inte kompletera med andra mineraler. Algerna innehåller i naturlig form ca. 100 st olika mineraler och spårämen, mer än 12 olika vitaminer, ca 20 olika aminosyror, Omega-3, alginater som rensar hästens kropp från tungmetaller m.m.
Joden i algerna är vattenlösliga, hästen tar upp den mängd den har behov av, resten försvinner ut via urinen. Det går mycket bra att ge dräktiga ston och andra hästar alger.
Med vänliga hälsningar, XXXX XXXXXXXXXXXX "
Så, vad tror ni om detta?
HH:
Alginsyran i algerna binder sig till tungmetaller, det är helt riktigt. MEN om algerna växt där det finns t ex kadmium så är de smockfulla med det när vi ger det till hästen. Risken är då att algerna i stället avger sitt kadmium till hästen..
Brunalger koncentrerar också arsenik. Om man under lång tid ger en större mängd brunalger som växt i vatten där det finns arsenik kan det inte uteslutas att arsenikförgiftning kan uppstå.
Algerna återspeglar alltså miljön där de växt därför är det svårt att generalisera innehållet. HH
På ett annat ställe skriver någon att algerna skördas utanför island och att det där ska vara mycket rent. HH svarar;
HH: Tyvärr får jag göra dig besviken. En del av världens avfall samlas runt Island. Både tungmetaller och radioaktivitet. Jag har inga analyser av alger tillgängliga men bland torsk och musslor runt ön överskrids gränsvärdena av bl a kadmium, zink och koppar (Shah mfl 2003). Fisk och musslor lever på alger. HH
Vet Peter Lundin och HH om algerna:
peter_lundin: Jag har provat!
Men då hade jag inte riktig koll på det katastrofalt höga jodinnehållet vilket väl torde vara det mest unika med sammansättningen! PL
HH: Jag har också provat att ge hästarna alger! Men det var innan jag läst om de höga halterna av arsenik respektive kadmium i alger från vissa vatten och innan jag insåg att vissa algblandningar innehåller sådana arter som man ger till människor för att framkalla abort. HH
AlgBörje skriver på sin hemsida att algerna kan användas som enda mineral och vitamin tillskott.
HH:
Man får skilja på äpplen och päron. Dvs skilja på algers innehåll av näringsämnen och deras biologiska effekter.
Som mineral och vitaminkälla är de ointressanta, de mängder man kan ge utan att riskera överdoser av jod är rätt betydelselösa. Däremot innehåller de nyttiga fleromättade fetter. Av dem kan päls och hovar t ex bli fina, kanske allergier dämpas osv. Dessa fetter är dock smidigare att tillföra gm fisk- eller linfröolja och man kan då ge dem i större mgd.
Sen innehåller alger biologiskt aktiva ämnen, olika för olika typer. Vissa innehåller ämnen som kommit till användning vid aborter (laminaria), andra har ämnen som används för att skapa inflammationer (carragen) i syfte att utvärdera effekten av nya anti-inflammatoriska läkemedel. Sen finns det vissa tecken på att en del alger innehåller ämnen som kan minska en allergisk reaktion men detta är dock inte säkerställt i kliniska försök.
Jag tycker det är en respektabel indikation att försöksvis ge sin svåra hosthäst alger om man tycker det hjälper. En jodförgiftning kanske t o m är en risk man är beredd att ta i den situationen (om den inte är dräktig).
Att använda alger som mineral-, vitamin- eller aminosyrakälla verkar dock meningslöst. Vi har tillgång till många bättre sådana. HH
Hur naturligt är alger som hästtillskott?
HH:
Alger är inte växter. De kan vara encelliga djur, plankton och bakterier t ex men inte växter. Brunalgerna, som denna tråd handlar mest om, tillhör protista, samma släkte som de mer bekanta amöborna och slemsvampar.
Enligt din definition av vad som är naturlig mat för hästen så är alger inte mer naturligt än mina köttbullar. HH
Mini och max:
HH:
Det amerikanska NRC håller sedan många år koll på hästars minibehov och maxitolerans av olika ämnen. Så här skriver de;
"The maximal tolerable dietary concentration of iodine has been estimated to be 5 mg/kg of dry matter (NRC, 1980), equivalent to 50 mg of iodine/day for a horse consuming 10 kg of dry matter daily.
However, pregnant mares fed 35 to 48 mg of iodine/day gave birth to foals with enlarged thyroids due to iodine toxic goiter (Baker and Lindsey, 1968; Drew et al., 1975; Driscoll et al., 1978). "
Den senast publicerade läroboken i hästnutrition av Andrea Ellis 2006 sätter gränsen över vilken man riskerar förgiftning till 0,08 mg jod /kg häst = 40 mg till en 500 kgs häst. HH HH: Frape skriver att en 550 kg märr ska ha under 30 mg jod per dag för att ha en tillräcklig säkerhetsmarginal för fosterpåverkan. Dock anger han inte en klar gräns för icke dräktiga hästar. Joe Pagan refererar en studie där 83 mg jod per dag orsakat struma på en vuxen häst.
Vad gäller toleransuppgifterna i material från SLU så tror jag, om jag minns rätt(?) att alla hästuppgifterna kommer från samma källa och att den källan ursprungligen var en fodertabell för idisslare som omarbetats. Möjligen har det blivit insmugit sig fel vid omarbetningen. Hästar är känsligare för jod än de flesta andra husdjur.
Jag envisas med att 75 mg jod per dag är en toleransnivå som är för hög och bör ändras.
HH
Jag är överbevisad! Hur ska man veta om det är tungmetaller i… Nä, endast som ett alternativ vid förfärlig hosta på häst!
Ska förtydliga att det jag saxade in över handlar om brunalger!

min medryttare pålle får alger, han äter det så glatt :D, ,men han äter å andra sidan allt..
tror han får det för hosta

Tror jag slutar ge alger till min hund när jag läst detta. 
Jag gav mitt sto alger för hosta, hon var helt hostfri när hon fick dessa.
Min hund fick alger pga eksem, hade behandlat honom i flera år med olika saker utan resultat, men med algerna försvann eksemen genast.
kopierar ett stycke ur texten:
_Joden i algerna är vattenlösliga, hästen tar upp den mängd den har behov av, resten försvinner ut via urinen.
_
Är det så eller är det inte så? Hittade inget direkt svar i texten
Kan tala om att jag slutade med algerna när stoet var dräktig, vilket resulterade hosta igen.
#10 - Eftersom det FINNS hästar som blivit jättesjuka av jodförgiftning efter att ha ätit alger så tvivlar jag starkt på att "resten försvinner ut med urinen". Var finns texten du kopierade?
Man kan kanske ge alger en kortare period för att uppnå ett särskilt mål (slippa hosta, testa mot eksem etc), men att ge det under lång tid är nog mer skadligt än nyttigt…
Då man gör Höanalys, står det något då om hur mycket jod (?) det är i höet då eller är jag helt ute och cyklar? :) isåfall.. Borde man se över höanalysen innan man ger alger?

Hade än häst som hostade väldigt mycket när han flyttade hem, så han fick alger, det va två olika sorter den ena först o sen den andra. Kommer tyvärr inte ihåg vad dom hette..Men det funkade väldigt bra tycker jag! Funkade även väldigt bra mot att han va vääääldigt lös i magen. Så det hjälpte mot 2 saker=) Även om det inte försvann helt, så hjälpte det väldigt mycket! Sen om det är bra eller inte som det diskuteras om här vet jag inte, men på honom var det bara positivt!
Det är väl som med allt annat..En del tycker det är jättebra o en del är emot det! Så är världen!

Kan tillägga för er som inte vet att det är vääääldigt bökigt med dom ena, då man ska koka dom på ett smått besvärligt sätt.. xD
Dom andra blötlade man nog bara har jag för mig..Dock luktade dom så illa att jag ibland höll på o spy av doften..
#12 - de vanliga höanalyserna brukar inte innefatta Jod.
Alger innehåller så stora mängder jod att ENBART algerna kan orsaka jodförgiftning. Sen finns det ju säkerligen litegrann jod även i övrigt foder hästarna äter men det spelar nog inte så stor roll i det stora hela.
#15 okej.. haha jag är heeelt okunnig om detta ämne :)
Gammal tråd, men det kändes onödigt att starta en ny om ämnet :)
Själv ger jag alger åt ponnyn, i etapper har det blivit under det senaste året. Han hade svår kronigsk mugg, som inget bet på, dessutom hade den sommarexem, värre för varje år. Prövade så gott som allt jag fick tag på under en period på 4 år, receptbelagdt och icke-recept. Till sist var det så svårt på alla benen och inget hjälpte att jag tänkte att avlivining vore det bästa. Prövade ändå med alger som den sista lösningen. Efter 1 månad och 1 vecka märktes en klar förbättring i frambenen, bakbenen var lika fula som tidigare. Senare den vintern (2010-11) provade jag med att spraya med Virkon, igen. Det räckte 4 dagar och allt var borta. Efter alla tårar, sömnlösa nätter och veterinärbesök under de 4 föregående åren löstes problemet så lätt. Följande sommar kom aldrig någon exem, ponnyn går fortfarande naken. Förra hösten gjorde jag trots resultatet ett uppehåll med algerna i 4 månader, vilket resulterade i mugg i ett ben, skorven ville heller inte läkas trots otaliga salvor och smörjor, den höll i i 2 månader. Provade algerna igen, för att se att hjälper de verkligen, 1 månad senare började den läkas igen och är så gott som borta nu.
Så trots algernas risker till förgiftning ger jag dem till den här ponnyn, vi kan kalla det som att välja mellan "pest och kolera".
#17 Vad är det för alger (märke/namn) du ger? Undrar om det kan hjälpa en isis med eksem också?
Beklagar, men jag är finländare och anar att ni inte har "våra" fodermärken i Sverige? Black Horse hette iaf det ena. Jag fodrade först med en annan sort som "Suomen Rehu" importerar till Finland från Irland, det som jag gav efter algpausen var Black Horse men det fungerade precis på samma sätt, efter att det väl kommit in i ponnyns system. Hade algbyte igen till det tidigare märket och muggen kom tillbaka någon vecka för att sedan försvinna igen efter att den nya sorten kommit in i systemet. Verkar vara så att iaf min reagerar om han inte äter alger och får samma reaktion vid märkesbyte tills deras "inkörningstid/utrensningstid" är över, så med märkena ser jag ingen skillnad bara det är 100% alger och man inte byter märke varje gång. Jag vet att alger hjälpt någon islandshäst, men lovar absolut inget,och kom ihåg att det tar tid innan det kört genom systemet! Här har jag också bytt ut allt som har med fabriksfoder att göra, samt ger inte betfor eller tilläggsvitaminer, ponnyn reagerar också på socker, och då är det ingen skillnad hur mycket och länge han ätit alger, det slår ut i huden i alla fall.
Någon som vet ifall brunalgerna (till häst) från alg-börjes, är ishavsalger?
och ifall någon vet ifall havet är tillräckligt rent norr om island, för att ge sin häst alger där ifrån? :)
Alger är havens reningsverk och innehåller massor av tungmetaller och andra miljögifter. Hur mycket kan du inte veta, eftersom det inte deklareras…
Och ja, det gäller även alger från norra ishavet.
En tanke: Om nu alger koncentrerar arsenik, som det står i #6, så kanske det är därför det gör hästarna piggare?
#22 Låter mindre troligt för mig, men visst skulle det kunna vara så. Det var en intressant fråga faktisk!
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Frågan är väl om man VILL låta hästen äta arsenik bara för att den ska bli pigg, om nu så skulle vara fallet…
Det är upp till var och en om man vill ge sina hästar alger, det finns säkert en del fördelar med det. Men man bör nog även vara medveten om vilka nackdelarna är, att det faktiskt finns risk för förgiftning av olika slag, innan man börjar med det. Och de som marknadsför algerna lär ju knappast upplysa om något annat än de tänkbara fördelarna.
Ibland kan man välja att ta det onda med det goda, bara man vet vad man gör.