Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1666 ggr
Memo
0

Veterinärer idag..

Idag åkte vi in med vårat sto till veterinären då det läckte ledvättska ur ett sår i hasen. Efter rönken kommer dom fram till att det ser ut som lösa benbitar och att dem måste opereras bort då kroppen håller på att stöta bort dom..
100.000 kr för den operationen..
Vi skulle kunna få en helt ny bättre häst med mycket bättre hopp om framtiden för dom pengarna!

Men nu är det så att vi inte är känslolösa idioter och att ta bort henne för att man inte kan punga upp 100.000 är juh helt sjukt! Så vad gör man? Vi har inte dom pengarna och jag fattar ärligt inte hur det kan kosta så mycket.

Ska man inte kunna äga häst om man inte är miljonär?
Någon som varit med om liknande? vad kostade det och vart?

Caf_Roy
0

Är hon inte försäkrad?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Memo
0

Jo tänk för att hon är det! :/ men inte för mycket, så det slutar väll på 75.000 nu då istället! :(

Peppe
9

Ni är INTE känslolösa idioter om ni väljer att ta bort hästen!!

Jag är helt för avlivning om alternativet är att köra er ekonomi i botten. Jag förstår inte denna hysteri med att hålla djuren levande till varje pris!

En avlivning går fort och hästen slipper lida mer, betydligt skonsammare än en operation med tillhörande eftervård! Jag säger inte att det är fel att operera sin häst, men jag tycker inte man ska ha dåligt samvete om man väljer det andra alternativet.

Ser man bara till att djuret har det bra medans det lever och att avlivningen går snyggt till, så har man gjort tillräckligt för djuret.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Gronstedt
0

#1, 2: Försäkringar brukar inte ta lösa benbitar, så kolla innan ni bestämmer er hur det är med det.

TS, hur är prognosen för hästen? Det låter illa om det läcker ledvätska, den leden är mycket utsatt för infektionsrisk. Om hästen inte har god chans att bli återställd är det inte rimligt att operera, oavsett hur mycket det kostar. Då är det bättre att ta bort henne. Och som #3 skriver, så måste man tänka praktiskt också.

Men veterinärvård kostar. Veterinärernas utbildning, anläggningar och utrustning är inte billig. Det är svindyrt att ha häst. Det skulle vara lika dyrt att gå till doktorn om vi inte hade skattefinansierad sjukvård.

Elshira
1

Jag håller också med ovan, försäkring i all ära men vi som människor ska inte heller behöva bli lidande. Och ta reda på vad prognosen är och om försäkringenvfktiskt täcker. Men sedan kanske ni kan ringa till några andra kliniker och höra om pris. Det finns många privatkliniker som brukar göra ett minst lika bra jobb för mindre peng. Det kostar ju sjuka summor att bara "kliva innanför dörrarma" på de större klinikerna… vart bor du, och skulle hästen köara en transportresa 15 mil, eller är det uteslutet?

Hakuna matata!

Memo
1

Tack för alla bra svar! 

Efter tjatet om hur mycket vi är villiga att lägga fick vi nog och ville ta hem henne. 
Då fanns det ett annat alternativ, ståendes skulle dom öppna såret och ta bort bitarna, detta för 30.000.

När vi åkte till veterinären mådde hon ganska bra för att ha en sprutande has.
Alltså ingen feber och ingen hälta, lite trött men inte hängig! Alltså skulle hon orkat åka hem igen. 

Jag har fullt förstående att det kostar, men jag tror att de är lite kohandel som försiggår bland veterinärer idag.
Dom vill veta vad du är villig att betala, sedan vill dom inte ge dig ett rakt svar för att sedan sätta en räkning på 100.000 framför näsan på dig, för ngt som egentligen kunde göras på ett enklare billigare sätt! 

Alltså ett tips där ute, var hård och bestämd på vad man egentligen går med på! Förhandla tills de finns en massa alternativ och ge dig inte försena dom tycket du är jätte jobbig.

Nu är damen äntligen hemma :) med en has som läker bra! Dock lite irriterad över att få stå i box och äta hö när de e grönt gräs och kompisar ute.

Skunken
0

Vad skönt att det löste sig!!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

[missmisse]
1

Bra att det löste sig. Annars håller jag med #3.

Tusen
1

Så glad jag blir när jag läser hur det löste sig för er.

viktoria91
0

#6 Så skönt! Men i vissa lägen kan man inte direkt förhandla då minuter är skillnad mellan liv och död.