Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2108 ggr
Skunken
0

Dra av baksor själv?

Om det är så att skorna slits mycket på framförallt bakhovarna men hovarna växer inte fruktansvärt mkt och skorna har börjat glappa. Om man då skulle skaffa sig en hovrasp, avknipsare (vet ej vad det heter men man knippsar sömmar med den) och tång kan man då slita av skorna själv och bara raspa lite och fortätta rida i väntan på hovslagare. Eller tec om hästen får tappsko bak och man slitter loss den andra och raspar till lite för att kunna fortsätta rida tills hovslagaren kan komma! Det vore smidigt om man inte stod helt hanfallen eftresom det är viktigt att min häst hela tiden får fortsätta motioneras! Eller bör man lämna allt sådant åt hovslagare….?

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Zaphix
0

Be hovslagaren visa hur du ska ta av skorna och raspa kanterna, det är nog det bästa så du inte gör något misstag. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Kristall
0

Absolut kan man göra det själv, däremot bör man ju inte verka (annat än att underhållsraspa/rensa) hoven själv om man inte är utbildad.. sen är det ju viktigt att man vet vad man gör oavsett så man ska nog gå en kurs eller be hovslagaren visa en hur man gör om man inte redan kan.

*Såg nu att du redan fått svar ^^*

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

olympiathurfjell
0

Jag brukar dra av skor och småfixa lite själv på mina hästar. Raspar också till tassarna på henne. Be din hovis visa hur du ska gra osv. Själv så har jag tappskokompetens…

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

Skunken
0

Okey då ska jag be honom visa när han kommer nästa gång  :)

www.sweetolga.blogg.se

Gronstedt
0

Dra av skor är bra att kunna, eftersom en glappande eller skev sko ökar skaderisken rejält!

CelsiusT
0

Gå en tappskoutbildning! Även om du inte tänkt dig att slå på tappskor själv så är den värdefull att ha. Det gör att du tex kan plocka av en glappande sko, som tidigare skrivit så över en glappande sko skaderisken rejält. Även om skon redan råkat hamna snett så hästen inte kan gå på den så är det bra att kunna få av den och slippa stå och vänta på hovslagare.

Om man itne vet hur man ska göra så kan det vara lite trixigt, man måste ju öppna sömmen och sedan dra ut den och få loss skon. Ska hästen sedan gå barfota ett par dagar bör man veta hur man raspar till den så att den int efläker sig.

Om du kan fortsätta rida beror ju lite på. Dels på hur många dagar det handlar om eftersom du beskriver att hästen sliter bakskorna väldigt så blir ju slitaget på hoven om du drar av skon. Klarar hoven det? Sen berr det ju på om hästen klarar av att gå från skodd till att ridas barfota.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
0

På tal om det, är det någon som vet vilka krav som ställs för att man ska få gå tappskokurs?

Skunken
0

Vart hittar man tappskokurs då :D Det vore ju toppen att gå det!

www.sweetolga.blogg.se

Brollan1
0

Skaffa ett nitjärn http://www.hooks.se/product.aspx?productid=900209 och en liten smideshammare http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Schmiedehammer_schwedische_Form.jpg så du kommer åt att slå på sömskallen inne i sömfåran på skon. Använd nitjärnet som mothåll på utsidan av hoven mot den fläkta sömmen, slå sedan ganska hyggligt på sömskallen så du slår ut den lite och kröker den mot nitjärnet. Då sitter skorna kvar till hovslagaren kommer och byter skor. Detta fungerar till sömskallarna och sömskåran är bortsliten.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

CelsiusT
0

#7 Vad menar du? Vem som helst får väl gå på tappskokurs sålänge du kan betala för din plats? Det är ju tillför nybörjare så tror knappast några förkunskaper krävs. Det är ju praktiskt för dig själv om du har hästvana om du ska kunna tillämpa det i framtiden, men knappast något som behövs för att kunna byta sko på ett kadaver (ben med hov från döda hästar används för övning).

Oftast är det bara att ringa sin hovslagare och säga att man vill gå tappskokurs. Antingen så har han sådana inplanerade eller vet någon annan hovslagare som har det. Eller så ber han dig att kolla runt med dina kompisar om ni är flera som vill gå för då brukar det gå att få hovslagaren att komma ut och hålla en kurs hos er. Dock är det inte alla hovslagare som själva håller tappskokurser, men dom brukar iaf veta vem i närheten som gör det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
0

#10: Det var ju det jag undrade - tack för svar Glad!

Caf_Roy
0

Jag brukar be någon i stallet med tappskokompetens (vi har två plus en hovslagare) sätta i ett par sömmar till om den bara glappar. Gosehästen är lite ömfotad av sig och vill inte gå barfota, även om det bara är någon dag. Han tycker nog att det är lika oskönt som jag att gå barfota på en knölig grusväg.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"