Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1656 ggr
gejsa
0

Fjordingålder!

I dag fick jag hem fjordingtidningen. Tänk det finns en häst som fyller 41 år i år. Ja, ni läste rätt den är född 1965. Den är fortfarande still going strong. Otroligt.

Sedan stod det om en annan fjording som har avlivats nyss pga ont i lederna. Den blev hela 31 år. Tänk va!?

Marre79
0

Tänk o ha Gejsa så länge!!! hur gammal är hon nu??

gejsa
0

Oj, det skrev jag nyss på den andra sajten. Nå ja, hon är 12 år och Frida är 20 år i år.

__iE
0

ooj, så länge (: ^^

Linda
0
  • som sagt, visserligen fjording  men vi har ju en 31åring hemma, min gamla häst som står i syrrans stall är en newforrest på 32år.
gejsa
0

nu när jag läste hela artikeln så fick jag se att 41 åringen också hade dött. Den hade väntat på alla i familjen och sedan lagt sig i hagen och väntat tills alla stod omkring honom. Sedan hade han suckat och somnat in. Det var en värdig död för en sådan fin gammal häst. Sedan blev han begravd i en blomsteranläggning.

Linda
0

Verkligen fint..

-Tänk ändå att få behålla sin älskade vän så länge..

gejsa
0

Ja, man vet ju aldrig hur gamla dom blir. det får tiden visa.

Linda
0

65 har jag för mig att rekordet var för Old Bill fbl

gejsa
0

Vad då menar du att ett fullblod blev 65 år gammal??????

Linda
0

aaa eller 64 år, ska leta vidare om det!

gejsa
0

Jo men ändå. trodde nog att typ 40 var rekord på en häst. nåja leta efter det och skriv så läser jag i morgon. he he

Linda
0

Godnatt!

lisette
0

var det inte ngt kallblod som blev så där jättegammal oxå?

Linda
0

jag minns bara att jag läste om Old Bill som var en sannsaga i min häst när jag var yngre..

Faxlin
0

Jag vet en shettis här i grannskapet som är jättegammal. Jag skrev en chansning i en tråd förrut, men nu har jag nyfiket nog frågat dem. Hon är 43 år. Ser inte allt för skramlig ut heller. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sungria
0

Old Bill blev 62 år gammal o levde mellan 1760 o 1822. Världens äldsta ponny var en hingst i frankrike som blev 54 - Maraboy planerar att slå det rekordet ^^

Linda
0

Åhhh tack för infot!!

-Ja det tror jag med att han verkar planera:)

jen
0

oj, vilka gamlingar! hoppas att de får vara pigga och må bra på "ålderns höst"    jag  vet en islandshäst som jag var skötare på i 7 år som nu är 29,   en länk till världens äldsta häst Badger 51 år

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,426320,00.html

Linda
0

-Men old Bill var äldre men levde för längre sedan änn ponnyn, då räknade man inte rekord/det e iaf vad jag tror;)

jen
0

jag vet inte om Badger lever nu, artikeln är från -04

Eve
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våran gamle Lamit blev 30 tror jag, han är ett halvblod (eller blanding med det)… Han dog i fredags :(…

R.I.P Lamit

Lykka och Lamit (fuxen) betar förra sommaren

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Kiara
0

#21 tungt, tänker på dig….var det plötsligt eller väntat?

gejsa
0

Oj! Hade ingen aning om att hästar ens kunde bli så gamla. Undrar hur dom sköttes i sitt liv då. Vad dom fick att äta osv. Kan vara intressant att veta. Det är nog inte duttande med vitaminer och mineraler osv som vi gör i dag troligtvis.

Eve
0

Kiara - Det var väl ganska väntat.. I flera år har han varit jättemager och innan jag kände honom (han är inte min, men han stod i Lykkas stall) så tänkte jag anmäla det till djurskyddsverket eller nåt.. Han såg verkligen hemsk ut, och ont i leder åså hade han… Men han blev väl omhändertagen av båda sina ägare, plus skötare :) Han var alltid så himla glad…

Så nu är äldsta hästen en hannoveranare på 26.

Kiara
0

Old Bill, var inte han vanskött under en period? Fundersam

Linda
0

Jo jag har också för mig det..

Kiara
0

#24 Det är svårt det där, som djur ägare att se när det är dags. 26 år är ju en betydande ålder det också

Linda
0

Så länge de är pigga, friska och i fint hull.

-"Vår" 31 åring blev dålig förra året genom att minska i vikt osv men i år är han vackrare (fetare) änn någonsin..

-Men Louise motions rider honom fortfarande ca 4 dagar i v för att hålla honom i bra trim.

-Men det är lite extra pyssel med en gammling faktist.

gejsa
0

Visst är det det. Tänderna fram för allt måste man ju se till att sköta och kolla regelbundet. Ger ni olja i maten till han och linfrön så håller han sig nog i trim länge i päls och man. Det ger jag Gobban.

Eve
0

#27 - Ja, men han är pigg som en lärka :). Vi brukar vara ute med honom och Lykka på långturer ibland, det är jättemysigt..

Linda
0

Såklart att han får olja, linfrön kokar jag ca 1 gång i veckan till dem.

gejsa
0

Kokar du linfrön en gång i veckan? Det ska inte stå kokat så länge. Högst ett dygn.

Kiara
0

#29 Olja i vattnet ska det var på vinternFlört

Linda
0

#32 Nu får du ge dig, ta och gnugga hjärn cellernaFlört

-Linfrön får de en gång i veckan!!(Inte att det står en gång i veckan heller!

gejsa
0

Men vad då du skriver ju att du kokar dom en gång i veckan. Så dom får bara linfrön en gång i veckan. Hur ska jag kunna veta det? Generad

Jag ger Gobban linfrön varje dag. Tar en dl och lägger i hett vatten och lock över natten sedan är dom klara för att ätas. Därför trodde jag att du gav varje dag men orkade inte koka dom mer än en gång i veckan.