Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2736 ggr
CorneliaAndersson
0

Ska få häst-tips

HejHej.
Min kompis och hennes familj har precis flyttat till en gård med 5ha betesmark.
Det finns ett stall med 3 stora och fina boxar och ett lösdriftsstall.

Hur som helst.Innan deskaffa häst så vill de lära sig ''allt''.
Föräldrarna har haft kontakt med hästar när de var yngre och min kompis har ridit på ridskola i 3år. Dock ingen direkt ''bra'' ridskola så hon vill lära sig fårn ''0'' igen.

Har lovat att höra här.

Men kom ihåg nu, Hon vill alltså veta tips innan hon skaffar häst, alltså hon vet att detta kan ta tid o,s,v.

De kommer att köpa in en D-ponny (storleksmässigt), om det har någon betydelse ;)

Hennes (och hennes föräldrars) frågor:
Vilket foder är viktigt att hästarna får, och hur ofta?
Hur mycket hö/silage ska de få/omgång?
Hur ofta ska hästarna få hö/silage?
Hur länge kan en häst ridas/gång? (5-6gånger i veckan)

Annat viktigt?:)

(Jag själv går på ridskola, och lär mig ännu så Jag kunde ej svara på alla frågor):P

Tacksam för svar!!:)
Fler frågor kan ev. dyka upp ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

pebb
0

Foderfrågor är omöjligt att svara på, det beror på hur lätt hästen har att lägga på sig, sedan behöver grovfodret analyseras så man vet vad det innehåller näringsmässigt för att kunna göra upp en korrekt foderstat. 4 gånger / dygn är väl rätt vanligt att man ger grovfoder, en del ger mer och en del ger mindre. Det alldra viktigaste är att hästen får ett bra grovfoder och i tillräcklig mängd, kraftfoder är mindre viktigt och beror på hur hårt hästen går.

Även ridningen beror på, dels vilken kondition hästen är i och vad man gör för något, man får känna av det med hästen.

Peppe
1

I foderväg; Ge så mycket grovfoder som möjligt. Kan hästen gå på fri tillgång så är det bra, annars finns slowfeeding och SMHN. Visa dem den sidan så har de lärt sig det mesta om utfodring. Hästar är inte gjorda för att portionsutfodras, de är gjorda för att äta nästan hela dygnet, så det är vad jag tänker rekomendera.

Rekommenderar även denna länk, handlar mycket om hovar och fång, men finns även mycket annat.

Och även denna, mer ridnings och träningsinriktad.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CorneliaAndersson
0

Tack så mycket båda 2!!:)
Nu lär ju även jag mig ;)

/ Cornelia Andersson,

CorneliaAndersson
0

Ny fråga fick jag idag:
Vilka sorts foder ska man ha?:)

/ Cornelia Andersson,

mimmijojo
0

hur gammal är hon? är hon inte över 12 så tycker inte jag att dom borde ha en d-ponny om det inte är en väldigt lugn och snäll sådan. för om hon ska ut o tävla med den så kan det vara bra med kanske en maxad c-ponny. för att en d-ponny kanske är snäll o så hemma men att den kanske blir upphetsad när den ska tävla… men det känner man ju på sig själv.Glad

CorneliaAndersson
0

Hon är 14 ;)
och är 162lång :P

/ Cornelia Andersson,

CelsiusT
1

#4 Vad gäller foder och sånt så är det alltid bäst att kolla upp vad hästen har ätit hos förra ägaren. Sedan börjar man med ungefär detsamma. Man läser på om dom olika grejer som hästen får och tar sedan ställning till vad man tycker att hästen behöver utifrån hur hästen fungerar. Lite sunt förnuft behövs och kanske hjälpande ögon om man inte har så bra koll själv.

Men på frgan vilket sorts foder hästen ska ha så svarar jag: HÖ eller möjligtvis hösilage (tort plastat gräs) om man har svårt att förvara hö eller om hästen ifråga mår bäst på just hösilage.

Vad gäller kraftfoder så utgå från att hästen inte behöver det. Men försök att få tag i analyserat hö så kan man på ett ungefär räkna ut om hästen behöver tillskott av något som saknas (detta kan man få hjälp med). Märker man sedan ett behov så sätter man till det som hästen behöver då.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0

Mina hästar får tillskott av mineraler och vitaminer och ibland Lucern (väldigt proteinrikt pelletrerat gräs). Annars äter dom bara hö vintertid.

CorneliaAndersson
0

Okej!:)
Så det hon ska göra är allltså att kolla upp med den tidigare ägaren vad hästen fått för foder och mängder innan?? :)

/ Cornelia Andersson,

Catta-
0

Ett tips är att också låna hem MASSA böcker eller läsa på nätet och foder, skötsel, sjukdomar m.m

Här http://www3.ridsport.se/Hastkunskap/ finns lite grundläggande saker man bör veta.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

CorneliaAndersson
0

#10 Tack!:)

Mennär de får sitt frukost hö, kan de få det ute i hagen?

/ Cornelia Andersson,

CelsiusT
7

#11 Såklart att dom kan äta frukost i hagen.

Känns ärligt talat som att du/dom som ska köpa häst är lite FÖR okunniga inför ett hästköp. Inte för att vara elak, men det känns som att man borde kunna lite mer innan man planerar att köpa häst. Jättebra att ni försöker att söka informaiton. Men man kan inte i en tråd på ett forum berätta allt om att äga häst.

Catta-
0

#11 Kan hästarna samsas så går det bra :) Och om man inte måste vara 100 på att dom får i sig precis rätt mängd. Men blir det bråk om vem som ska få äta är det bäst att dom äter inne.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Gronstedt
0

Hästen bör inte vara utan mat mer än 6 timmar i sträck och det bästa är om de har tillgång till mat konstant så de kan äta när de vill. Vilka tider man fodrar är inte så viktigt, men hästar gillar fasta rutiner. Man kan mycket väl ge frukosthöt i hagen - det kan vara praktiskt, så slipper man fodra och sedan vänta en timme eller två innan man släpper ut. Om man ger mat i hagen är det viktigt att marken är fast, så inte höt blir nedtrampat och äckligt. Något slags foderbord kan vara bra. Om de får mat ute måste de ha vatten ute också. Man bör lägga ut flera högar med hö, minst lika många högar som det finns hästar i hagen. Det gör att varje häst kan få vara i fred och äta från en hög. Eller så kan man ställa ut en hel rundbal med gott om plats runt, så att hästarna kan äta från varsin sida utan att komma för nära varandra.

CorneliaAndersson
0

Alltså Hon å hennes föräldrar kan ju, de vill bara vara säkra. :)

De ska ju köpa en ponny, sen ska nen hyra box de andra 2 boxarna där. Och de kommer då att fråga denne person sen om saker och ting ;)

Tack för tipsen!:)
Nu har de koll på det. Men de väntar antagligen tills nästa år med att skaffa häst.

:)

Föressten Skulle en Maxad D-ponny passa till en tjej på 162cm som väger 55kg?:P

/ Cornelia Andersson,

CelsiusT
1

#14 Ja hästar är rutin/vanedjur, vilket gör att om man har fasta rutiner så blir det kaos och katastrof om det en dag inte går att fullflöja rutinerna (man är sjuk/bortrest, på tävling osv). Man gör ju såklart som man själv vill. Men jag tycker det är såå mkt smidigare att inte ha fasta rutiner utan lära hästarna att det är olika hela tiden. Det gör det även lättare när man åker iväg på träning och tävling, annars kanske man får en grinig häst när man ska in på banan pga att den just då är van att stå och äta (har varit med om det med medryttarhäst och efter det bestämde jag mig för att aldrig ha fasta rutiner på mina hästar).

Det viktiga är bara att se till att hästarna inte står utan mat för ofta och för länge. När man sedan släpper ut/in och när man fodrar det tycker jag är lika bra att göra när det passar mig, så blir det lite olika varje dag och hästarna fastnar inte i någon konstig rutin som jag får svårt att följa.

Kan berätta om två hästar som jag passade. Dom var vana att få maten på exakt samma plats i hagen varje dag. Dom betedde sig alltid på precis samma sätt. Den ena gick fram och åt, den andra knuffade bort den och tog högen så den andra fick följa efter tills man lagt ut hög nr2. Så en dag så var det lite ggeggigt där hög nr 2 skulle ligga så jag la den på andra sidan av hög nr1. Hästen som skulle ha den högen gick till gamla höplatsen och blev stående som ett fån och stirrade. Trodde faktiskt att han skulle se att jag gick åt andra hållet eller åtminstone inse att det inte fanns mat på gamla stället och sedan gå till det nya stället istället, men det gjorde han inte.

ebengtssson
0

#14 det är tre timmar, från det att dem slutat äta till det att dem börjar äta igen får inte överstiga 3 timmar då magen hela tiden bildar magsaft.

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Peppe
0

#17, #14    2 timmar fick jag lära mig var maxtid utan mat förr. Nu för tiden går jag efter regeln NOLL timmar vilket är det bästa! Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Uss
1

#14 Tänk bara på att man inte får ha en häst ensam, den ska alltid ha minst en stallkompis och det är inte alltid helt lätt att hyra ut boxar så kanske ska de fundera över att skaffa två hästar själva?

Det finns regler för hur stallet ska se ut - inte bara boxarna utan ventilation, fönster osv, det finns regler för hur gödslet ska förvaras och hur och när det får spridas på marken, man bör känna till hur grovfodret ska förvaras (och om man räknas som foderföretagare eller inte) och hur man bygger en säker hage. Vaccinationer, avmaskning, hur lunchutfodringen ska fungera under vintern (om man jobbar och inte är hemma vill säga) och skötsel av hage är annat som man behöver fundera igenom och det är aldrig fel att lära sig att göra en foderstat.  

Detta bör man ha en viss koll på innan man köper häst om man tänker sig att ha hästen i eget stall och innan man börjar fundera över vilket foder en viss ponny, som inte ens är bestämd än, ska ha…

Jag vill inte vara negativ, men det är så mycket lättare att börja som hästägare om man har hästen inackorderad i stall med duktiga stallägare som man kan fråga. Så småningom känner man sig mogen att ta steget till eget stall, men det är inte lätt att börja som nybörjare på både hästägare OCH stallägare.

Alternativt kan man börja som stallägare och hyra ut boxar till duktiga hästägare, då får man också en aning om vad det innebär att ha egen häst i eget stall - tidiga morgnar VARJE dag, sena kvällar VARJE dag, liten möjlighet att resa bort på semester - det kan t.o.m bli svårt att hälsa på släkt och vänner om de bor lite längre bort, i vart fall under vintern när hästarna utfodras runt fyra gånger om dagen… Allt går att lösa men kräver eftertanke eftersom lösningarna är olika beroende på hur man valt att ha det!

Uss
0

För att svara på dina foderfrågor; hästen behöver grovfoder.

När det gäller vilket foder så tycker jag ensilage är bäst, gärna TS (torrsubstans, det som inte är vatten i fodret) mellan 50 - 65 %, inte torrare.

Orsaken är att det är så mycket lättare att förvara än hö, höet suger åt sig fukt ur omgivande luft och då kan mögel växa till. Det är det som har hänt när höet börjar damma - dammet är mögelsporer - och då hostar både pålle och jag! Så vi brukar bara köpa en liten mängd hö för att ha under de månader då hästarna bara behöver något kg som tillägg till gräset som de äter i hagen, men under vintern får de ensilage. Hästarna tycker också bättre om ett blötare foder, det har gjorts försök där hästar fick välja hö eller ensilage med olika mängd TS. 

Nackdelen med ensilage är att det har kort hållbarhet när det har öppnats, framför allt när det är lite varmare ute (tänk dig en salladspåse som öppnats, om den inte låg i kylskåpet skulle den "vissna" direkt) och det är dyrare med de små balarna, som vi måste köpa eftersom hästarna inte hinner äta upp innan balen är dålig annars.  

Anledningen till att jag inte vill ha ett torrt ensilage är att det inte blir någon ensileringsprocess om TS är mer än runt 60% och att torra strån är svårare att packa hårt - det betyder att det blir mer luft kvar i balen när den plastas och syret ger möjlighet för jästsvampar och senare mögel att växa till. När balen öppnas tar det ännu kortare tid innan den är dålig. De torrare stråna blir också hårdare och riskerar att sticka små, osynliga hål i plasten så mer luft kan komma in och sedan har man redan mögel i balen när man öppnar den och den kan tom ha börjat ruttna.

Vilket grovfoder man än väljer så behöver det analyseras; energi, TS, mängden smältbara proteiner, kalcium, fosfor och magnesium. Har jag varit tveksam till fodrets kvalitet så har jag även gjort en "hygienanalys" då man kollar förekomst av bakterier, mögel och svamp. Utifrån analysen och beräkningen av hästens behov (jag har utförligt beskrivit hur man beräknar det i någon tidigare tråd och orkar inte ta det igen nu, det finns också datorprogram att köpa) så kompletterar man med kraftfoder och mineraler. Har man då tur så täcker grovfodret behovet av energi, protein och mineraler så man bara behöver komplettera med selen.

CorneliaAndersson
0

Kan berätta lite hur stallet ser ut. (som min kompis sagt det)
Varje box har en halvdörr ut till gårdsplanen och ett fönster.
Varje box har även en lampa (lysrör).
Det finns en bred stallgång där man kan stall upp hästarna (om man vill).
Boxarna är 4x4m och i stallet är det 3m högt.

/ Cornelia Andersson,

Aussie
0

Vet inte om det har föreslagits i de tidigare kommentarerna, men det kanske är en bra idé att din kompis föräldrar redan direkt hyr ut 2 boxar så de vänjer sig med att ha hästar på gården och kan "gå med" ägaren och se hur de gör osv. i ett år. Eftersom du skrev att de inte skulle köpa häst förän om ett år förmodligen.. :)

Drömmis
0

Sen så tror jag även att man behöver ha tillstånd från länsstyrelsen om man ska ha inackorderingar (vet dock inte om det endast är vid över 4 st), just för att man då anses som ansvarig för djuren på ens tomt.

Men det kan ju vara bra för din kompis, eftersom länsstyrelsen vet hur ett stall ska se ut. hur allt ska förvaras på ett säkert sätt etc. Så ett tips kanske är att ringa till dem och be dem komma ut och kolla vad som behöver fixas :).

Sen kan ni alltid kolla in på jordbruksverket.se toppen sida med masa info om allt inom djur o natur.

Uss
0

#21 Det låter bra, men behöver inte vara det ;D

Hur högt är det upp till lysrören? Finns det NÅGON risk att pålle kan kasta upp huvudet och slå i, om han reser sig lite? Finns det något skydd för kåpan? Är armaturen godkänd för stall? Vad är det för elkabel som använts, är den godkänd för stall? Finns det jordfelsbrytar? Sitter armaturerna i boxarna eller utanför? Finns det risk att armaturen spricker om den är gjord av plast? Det hände här hos oss trots att vi har godkända armaturer osv; en morgon när jag kom ut i stallet hade plasten runt fästet spruckit och armaturen hängde rakt ner från taket i kabeln, turligt nog inte i någon box, men… 

Det finns en kurs, Säker häst, som Agria, LRF och Länsförsäkringar har gemensamt, det är en jättebra kurs för den som nyss skaffat gård och den kan rekommenderas! Där får man lära sig allt möjligt om vad man ska tänka på för att det ska vara säkert och godkänt.

Aribigga
0

Inföskaffa boken "Håll hästen frisk" den är asbra att läsa i och slå upp saker när man är orolig. Den ersätter givetvis inte veterinär men den är bra att ha.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Em--ma
0

#19 man behöver inte ha en häst som sällskap, det räcker med ett annat flockdjur såsom ko eller får :) Men helst så ska den ju social kontakt med andra hästar.

#23 det gäller bara om man tar in 4 eller fler inackorderingar. :P

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Uss
0

#26 Jag vet, jag skrev "stallkompis" ;D

Sedan gäller tillståndskravet om du "förvarar eller utfodrar" 4 eller fler hästar, dvs inräknat de egna.

Uss
0

Förresten om stall + lösdrift rymmer minst 5 hästar (visst var det tre boxar plus lösdrift?), så krävs förprövning innan man ändrar/bygger om något i anläggningen.

Em--ma
0

#27 på jordbruket står det om du tar in 4 eller fler hästar. Står ingenting om att ens egna ska vara inräknade… :3

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

WornOut
2

#5 Vad snackar du egentligen om ? :S

D-ponny skulle säkert passa !

Uss
0

#27 Läs en gång till - om du förvarar eller utfodrar 4 hästar - varför skulle det vara skillnad på vem som äger??? Det finns inte något om ägande eller inte i det alternativet. De olika situationerna när tillstånd krävs är alternativa - dvs om NÅGOT av alternativen uppfylls så blir det tillståndspliktigt!