Svankryggig?
Vad kommer det sig att en ponny blivit svankryggig redan vid 16-17 års ålder? Som aldrig varit det tidigare. Men blivit det med nya ägaren.
Enligt vad jag har lärt mig så kan hästar bli svankiga om dom inte rids i rätt form eller om sadeln inte passar som den ska.

Hästar får ofta sänkt rygg när de blir äldre, en del åldras snabbare än andra.
fyller i #1 hästen kan ridas i rätt form men saknar protein att bygga muskler (fast då kanske den iof inte blir svankryggig^^)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Gamla hästar tappar fortare muskler om de inte hålls igång ordentligt. Så i detta fall skulle jag tro att det är en kombination av båda. Dels kanske hästen inte jobbar lika mycket hos sin nya ägare , dels börjar den bli gammal och då går det fort. Fortare för vissa än andra.
Problemet är väl att de är mycket svårare att bygga muskler på en äldre häst än att underhålla befintliga muskler.

Tycker inte 16 är någon ålder som hästen naturligt borde börja tappa muskler i. Tror mer på fel ridning eller proteinsnålt foder eller en kombination av båda.
#5 Beror på vilken ras det är om den räknas som gammal eller inte. Den är i vilket fall ingen ung häst utan en äldre och då är det svårare att bygga upp de muskler som ev. har tappats pga att hästen inte fått fortsätta att jobba med sina muskler. Sen är dina idéer inte heller felaktiga. Kan mycket väl vara det också.
Tack för alla svar.
#6 Det är en welshponny.