Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 6962 ggr
JoannaLi
0

Hund i stallet?

Har du med dig vovven till stallet, och i så fall vad gör den?

Ligger och vaktar stalltjejerna (och killarna?) eller är den kanske till och med ute på rid-/körtur med matte/husse?

Vad har ni för ras, osv? Om ni skulle vilja berätta om er hund (och häst, om ni vill) så är jag en glad lyssnare!

(Jag har lagt upp den här på HiF förut, men tänkte att det kanske finns någon här som inte sett det Glad)

Är er hund i så fall med även när ni ryktar/dylikt, och hur fungerar det, både med hund och häst?

Salish
3

Jag har ingen hund, men i det stallet där jag höll till förut var det en som hade med sig sina två hundar hela tiden, och jag tyckte att det var riktigt jobbigt. Jag tycker inte att man ska ta med hundarna till stallet, åtminstone inte in i stallet om det finns många människor som håller till där. Alla gillar inte hundar och tycker att det är jobbigt när de springer omkring när man försöker sköta sitt jobb.

Faradiba
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har eget stall och vi har med oss vår hund oftast hela tiden. Vid ridturer får hon ibland stanna hemma om vi är ute med unghästar. Vi har en shappendoes tik på 4 år som heter Ester Skrattande

Kan säga att det Ester gör mest är att äta hästbajs och vakta kaninerna!!

Zahara
1

min är inte med då han gillar att jaga häst ben Rynkar på näsan

är det en väluppfostrad hund som blir där den "ställs" så ok men risken finns alltid så ja…..

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

CorneliaAndersson
0

Där jag red innan hade ägaren sina hundar i stallet (5 shettisar och 2 islänningar) iallafall. Hundarna var av raserna dobberman och någon liten chiauha (stavning) blandning, tror jag. Dobbermannen var med både i stallet och när han följde med på tur, var de gånger när vi körde med sulky. Då band ägaren honom bakom sylkyn och han tyckte det var jättekul (jag tyckte dock att det såg farligt ut med en travandes häs, med ägare på sulkyn+ en hund som var bunden, medans jag satt där på hästryggen bakom :P

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Skunken
2

Oj hjälp man får verkligen inte binda fast en hund (eller sig själv) i en häst (eller vagn som är kopplad till häst) Skulle hästen börja skena så dör ju troligen hunden!Hur kan man hitta på ngt sådant!!??

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Gaiezza
0

Jag stänger in hunden i en av de tomma boxarna, lägger en halmhög och blandar i hundgodis, en mycket uppskattad sak som håller i timmar ;)

Bacon, svaret är bacon. 

Peppe
0

jag har 2 hundar, en som snart blir 4 i april och han har varit med i stallet hela livet så han bryr sig inte om hästarna. brukar gå runt utanför stallet och nosa eller ligga någonstans inne i stallet. följer inte med ut på ridtur eftersom han inte gillar det men är med vid paddocken/ridhuset. alltid lös

Sen har jag en valp som är 9 veckor. han har varit med i stallet för första gången idag och då gick han mest utanför och kollade på hästarna i hagen.

Båda är finska lapphundar, hanar. den äldre är pappa till valpen.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

AlboKaniner
0

Våra tre hundar är med oss överallt! I stallet, i huset, i bilen mm överallt ;) Och jag håller 100% med #2, de mesta de gör är att äta katt/häst bajs och vaktar kaninerna och hönsen!

Vi har en shäfer/rottwailer tik på 6 år, Miranda!
En jack russel terrier hane på 2½ år, Raffe!
Och en liten skit som heter Musse, en phalene hane på 3 år ;)

alla lika undrebara!

// Alice Bosnjakovic, Innehavare av Albo`s Hoppkaniner i Skåne!

www.albokaniner.weebly.com

monsterblom
0

I vårar stall har nästan alla ägare hund. Så det är en himla massa hundar. De flesta har även två eller fler. Stallägaren har fyra egna och säger när man flyttar in att det är mkt hundar och de får vara överallt. Men alla har eget ansvar för sin hund/ar. Så det blir mkt hundar, men på ngt sätt är det inte jobbigt. Stallet är stort, likaså gårdsplanen. Så det blir aldrig att alla på samma ställe. Visst händer det att hundarna busar runt hästarna, men ingen är rädd att säga till någon annans hund eller ägare. Och visst händer det att hästarna blir irriterade, men som sagt. De flesta vet vilka hästar man håller hundarna borta från ( vilket är väldigt få) eller så säger ägaren till hundarna. På de fyra åren jag stått med häst i detta stall har vi bara haft en olycka med häst och hund. Hunden vart sparkad pga bus runt hästen, men klarade sig utan skador. Sen är det vissa som har med sig hundarna när de rider, vissa stänger in i sin egna box. Där är det nog med att man använder inte andras boxar om man inte har en sådan översenskommelse. Tillägga är att av 28 ägare är det bara fyra som ej har hund. Jag själv har ju två hundar som alltid är med i stallet och tycker inte att det är jobbigt med hundarna runt fötterna. Det är allt som oftast minst 5-8 hundar åt gången i stallet.

Gronstedt
3

Jag avskyr hundar i stallet som springer som idioter, hoppar på folk, bits, drar runt med benskydd och borstar, skiter på golvet, pinkar på hängande täcken, biter sönder hästarnas leksaker och fyller höt med skit, söndergnagda leksaker och annat elände, och för den delen springer omkring så man knappt törs köra bil och därtill jagar hästarna i ridhuset. Om man dessutom aldrig vet när vrålskällande hundar möter en när man öppnar dörren till sin egen box, så blir jag TRÖTT.

Men jag har inget emot lugna, lydiga hundar som håller sig på sin kant …

monsterblom
1

#9 kan ju tillägga att det är nolltolerans mot hundar som pinkar inne eller förstör. Skäller de så blir de utkastade. Men står det och tuggar på varandra och har ett lugnare bus så får de vara inne. Annars är de ute och leker. Hundarna verkar inte ha behov av att sno saker utan de har så många lekkamrater. Hundarna har väldigt bra koll på vad de får och inte får göra. Gällande körande bilar så är det så att man kör på här då hundarna vet att de flyttar på sig. Sen håller man ändå inte hög hastighet då det är väldigt mkt rörelse på gården med 34 hästar.

[Tovab]
1

Usch för ouppfostrade lösa hundar i stallen..

I förra stallet hade stallägaren 3 lösspringande hundar. Vet inte hur många gånger Vera smällde till dem.. Den största fick en smäll så han flög nån meter och gnällde. Sen höll hans ig undna i några men sen gick han nära henne igen.

Synd om hunden. Hade dock hoppats på att ägaren skulle bry sig men det gjorde hon inte. Vera fullkomligt hatar när hundar springer i närheten av henne. Då sparkar, hugger eller försöker hoppa jämfota med frambena på dom.

Dock har min kompis en hund som alltid hängde med på ridturerna. Den brydde hon sig inte alls om för han höll sig på avstånd. Sålänge man har hundne kopplad och under koll så ser jag inget problem med att ah dne i stallet. :)

JessieS
1

Min hund får följa med till stallet de dagar jag inte har tid att rida. :) Främsta anledningen till att hon får följa med är för att jag promenerar med henne till och hem från stallet de dagarna så att hon får sin motion i samma vända.
Min hund är väldigt fjantig och "mammig" så hon följer snällt efter mig och är väldigt uppmärksam på vart jag går. Jag har henne så klart i koppel men hon ser till att ha kontakt med mig hela tiden vilket jag är glad över. :) Hon är inte alls intresserad av hästarna, vilket jag också är glad över. 
Hon får följa med mig överallt i stallet. När jag fixar hösäckarna till hästen så får hunden ligga på golvet och titta på och när jag mockar så får hon vara lös inne i boxen. Hon är alltid glad och lite busig i stallet så när jag mockar brukar hon busa med grepen eller rulla sig och gräva upp bädden. Det är inte så bra att hon gräver i bädden men hon ser så söt och trotsig ut att jag låter henne hållas så länge hon inte gräver annat än på ytan. x) 
När jag borstar hästen så brukar jag ta honom till stallgången och då får hunden sitta fastknuten i någon krok eller så tills jag borstat klart.

Min häst bryr sig inte så mycket om hunden. Han är lite intresserad men eftersom att hunden inte är intresserad så blir det inte så mycket mer än att de sniffar på varandra då och då.

Jag har en liten Tervueren. :)

WornOut
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har TYVÄRR ingen egen hund, än :P Men har flera kompisar vars hundar ofta följer med ut till mitt stall!

Den ena är en tollare och den andra är en schäfer.
Båda hundarna är med på alla olika aktiviteter i stallet. Fixa hästar, mockning, ridning osv! :)
Lägger in en film på en hoppträning där Schäfern är med och leker, som vanligt :)

LinaN
0

#13 Tervueren är så stiliga! Älskar deras uppsyn!

Jag har haft med mig vår schäferkorsning till stallet vi stod i från 08-11 och tanken var att han skulle följa med ut i skogen på tur. Det gick bra första gången, men sen så vid ett tillfälle så gick han på eltråden i hagen när jag hämta hästen och då satte han hästen i samband med smällen så han vågade inte följa med ut nått mer. Men han vart lös medan jag red o grejja runt i stallet.

Däremot om jag jobbade Harry löst i paddocken och hunden vart med så blev han så jakt-instinktig att han började naffsa efter Harrys hasor och sen dess vart han enbart med kopplad och om husse var med i stallet.

Nuvarnde stall har vi flera hästägare med hund. En rottweiler, en chihuahua, min nakenhund och ett gäng till som jag inte träffat. Det enda som är att man måste ha uppsikt eller koppel på dem, och att allt bajs tas upp. Min lille kille är så mammig att han inte går långt ifrån mig och han har rejäl respekt för hästarna så han går inte nära dem. Samma med väninnans chihuahua. Hur det är med rottisen vet jag inte i dagsläget.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

JessieS
0

#15 Jo, de ser väldigt pigga/allerta och intresserade ut. :)

viktoria91
0

En i stallet har hund som är med ibland. Den är då uppbunden. Ska jag passera med min ponny ber jag dem flytta hunden då min ponny är aggresiv mot hundar.

[mammamian]
0

Har en Grand Danois som väl är med i stallet eftersom vi har stall hemma. Hon har respekt för hästarna och de är hundvana så det är inga problem om hon är med när jag grejar med dem. En gång har hon varit med på ridtur, men det var för att hon rymde och följde med. Vill inte ha en lös hund ifall vi får möte. Det finns en annan hund i närheten som är ilsken och flyger på min, snälla "lilla" fegis. Rynkar på näsan

Promenerar jag shettisen kan dock hunden följa med. De brukar gå fint ihop om man bara ser till att ponnyn inte kommer åt hundens svans…
Stora hästen däremot… Honom har hunden kommit på att man kan leka med och han busar tillbaka. Så om jag longerar så kan det bli ett himla buller då hund och häst rejsar på var sin sida om staketet.

I allmäna stall tycker jag inte alls om när folk har hundar med för tyvärr är ouppfostrade hundar vanligare än uppfostrade. Iallafall är det de ouppfostrade som märks.

HolyFuck
0

I alla de åren jag hade eget stall så var mina hundar med ibland. Oftast fick de sitta i stallet medan jag mockade, eller utanför när jag körde in-utsläpp eller fodringar, så promenerar man dem samtidigt.

Men hade aldrig med mig de på ridturer. När jag skaffar hund igen kommer jag dock vilja ha med den hela tiden.

Folk är oerhört dåliga på få sina hundar till lätta individer, och det kan lätt bli tröttsamt. Annars tycker jag bara det är mysigt om det kommer någon hund och hälsar på när man gör sina sysslor.

kuusou
0

Mina följer med när det är varmare ute, de älskar att springarunt och busa i hästhagen :p Har 2 chihuahuor

http://minihingstar.n.nu

Gronstedt
0

#13: Åååh! Min dröm är två tervuerenvovvar! Någon gång ska det bli av - när jag inte jobbar så mycket. Men de ska vara väluppfostrade, annars får de inte följa med till stallet Flört.

Sarah
0

Skulle gärna ha hund, och en som blir så lydig att den kan följa med på ridturer. Men som det är idag är det inte aktuellt. Nu blir jag mest irriterad på allt hundbajs i stallet och att folk inte stänger ordentligt till höt så att vissa kissar på det etc.

[Scruffe]
0

I stallet där vi har häst är det väldigt mycket hundar som springer lösa varav en minimal hund som jag alltid är livrädd för att min häst ska råka trampa på då den inte riktigt verkar ha koll på att man inte ska springa precis vid benen på en äst som går. Annars är de större hundarna rätt lugna av sig så de stör inte soeciellt mycket. Förutom att en ägare inte verkar ha någon koll på sin hund och ropar på den hela tiden så det ear i hela stallet, vilket blir ganska tröttsamt efter ett tag.

JessieS
0

#21 De är väldigt lättlärda så de kommer säkert att bli väluppfostrade. ;) De kräver dock en hel del fysisk och mental motion för att må bra.

Ava Adore
2

I ett stall där jag hade medryttarhäst fanns en rottis som trodde att han VAR häst. Gick i hagen o åt hö bredvid hästarna. Men hästen jag red var inte så förtjust, däremot var han helt kär i henne och ville vara upp i hennes ansikte o slicka hela tiden. Tibra gjorde aldrig nåt dumt, fnös mest bara åt honom, men jag var lite orolig att han skulle få sig en spark eller bli biten till slut.

Jag föredrar nog hundlösa stall :)

Gronstedt
0

#24: Jag vet, jag har läst på, må du tro Glad. Det är därför jag inte tycker det vore rätt att skaffa hund nu, när jag inte har tiden.

smillasol
0

4# vart är det? Låter som ett stall här i närheten! :)

ewelines
0

Våra 2 hundar brukar alltid vara med i stallet :-) Tycker det är helt perfekt för dem blir ordentligt rastade samtidigt som jag endå måste ut. Dem får löpa runt lite som dem vill i stallet och runt om och ibland när jag rider ut är dem med annars brukar dem får ligga i en box medans jag är ute :-) Funkar kanon!

ebengtssson
0

har eget stall så mina är med på morgonen när jag släpper ut och gör stallet sen på kvällen när jag tar in dem :) Släpper in dem i sadelkamaren, vill inte riskera att dem blir trampade alt, biter någon häst eller äter bajs. Dessutom är den ena en drever så hon finns en risk att hon smiter när dörren är uppe. Den andra är blandras och lekter helst med katterna eller kaninen ;)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Caf_Roy
0

Vi har en jaktlabbe som alltid brukar vara med ut och rida. En förutsättning för att det ska funka är ju att hon har respekt för hästen och går att styra med rösten.

I stallet håller hon sig på sin kant och ser smått äcklad ut att jag ska ägna min uppmärksamhet, som hon vill ha, på en häst. Hon tiger och lider och talar om för alla att hon aldrig får någon kärlek…

Men jag kan ju säga som så att det är väldans behändigt att ha en retriever till hands när man är ute och rider och tappar saker, speciellt när man är barbacka.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

CelsiusT
0

Jag har en border collie som är med mig i stallet nästan alltid. Jag har ju stallet på samma gård där jag bor (men det bor massa folk på den här gården och vi hyr bara in oss). Jag är ensam nu om att ha häst här, innan var det en annan tjej som bodde här och hade häst här. Men hennes häst var också helt okej med hunden så det var skönt.

Min BC springer gärna bakom benen på hästarna så jag är noga med att kolla av med ägare och hästar att det är okej innan jag har honom lös, nu när det bara är mina hästar så vet jag ju vad som gäller. Han är lös med ute på gården, men när jag borstar så brukar jag binda upp honom (för hans egna skull för annars springer han och vallar hela tiden). Han är med ute lös på promenader och han är väldigt smidig för han håller sig till hästarna och bryr sig inte om ifall man möter folk/hästar/hundar ute och har inte heller något som helst intresse för vilda djur. När vi möter bilar så säger jag 'gå ner' och då går han ner i diket eller över diket till skogen/ängen eller vad som finns och håller sig ifrån vägen (sitter/ligger) tills jag säger 'okej'. Om man står stilla för länge så brukar han gå in bakom hästen (han vill driva den framåt) men annars håller han sig framför/brevid och brukar hålla sig undan bra när man rider. Rider vi ihop med andra så brukar han bara bry sig om den hästen jag sitter på, han är sällan runt andra hästars ben utan det är bara min häst som är intressant. Men jag kollar alltid av med sällskapet först att det är okej. Jag kan även rida med honom i koppel, så om man ska rida någonstans där man inte kan ha hunden lös så har jag alltid koppel med mig.

När jag rider på ridbana så har jag alltid hunden kopplad utanför. Vill inte riskera att möta hunden och kanske rida på den. Och när jag rider på banan så vill jag kunna fokusera helt och håller på ridningen och inte se efter var hunden är. Så jag har ett spett ståendes utanför ridbanan där jag lägger kopplet (öglan på kopplet) över när jag går in på banan, så får han ligga utanför och titta på och det är han mer än nöjd med, även om han såklart älskar att få springa med i skogen vid uteritt.

I förra stallet så hade stallägarna två tikar. Jag hade alltid med mig mina två hundar (har nu bara den ena kvar). Men när stallets hundar löpte så var hanhundar inte välkomna i stallet, så då kunde jag bara ha med min tik. Tiken var aldrig med ute på ridturer för hon gillade inte det och kunde plötsligt få för sig att gå hem, så hon satt i bilen när jag red. På slutet så hade en annan tjej också hund (hanhund som inte kom överrens med min hane) så då fick vi turas om att ha hund med i stallet. Vanligtvis hade jag hundarna med i stallet och hon hade sin med vid ridturer, så då turades vi om att ha dom i bilarna.

Första stallet så gillade dom inte hundar, men det var ändå rätt okej med mina. Så jag brukade ha med dom in i stallet (ägarna var oftast i kossestallet ändå så jag var ofta ensam i stallet). Då tog jag med den ena hunden ut på tur och den andra i bilen. Men hade bara med mig hund om jag red ensam. Men allra oftast så satt båda i bilen eller var ensamna hemma.

Det har bara hänt en olycka på alla år jag haft med hund i stallet. Den hände ganska nyligen och var mitt fel. Jag tänkte inte på att hunden var ute lös när jag skulle lasta hästarna, även om dom alltid brukar gå rätt på så vill jag inte ha hunden bakom om något skulle hända så han sitter alltid i bilen när jag lastar. Denna gången så glömde jag stänga in hunden och just denna gången så backade hästen av transporten halvvägs in. Hunden råkade vara bakom och hann inte undan så han blev trampad på tassen. Han pep till och det blev två rivsår på tassen och han var halt några dagar, men sen blev det bra igen.

Min kompis hund har däremot råkat mer illa ut. Men det beror nog på att han springer och skäller på hästarna och hoppar och till och med kan bita till ibland och att ägaren kanske inte håller så bra koll. Han fick sig en känga av en ny häst i stallet (jag skulle aldrig ha min hund lös kring en ny häst innan hund och häst lärt känna varandra med hästägaren i närheten) och flera tänder flög ut och några till fick opereras bort. Så man ska vara försiktig, han kunde lika gärna fått skallen spräckt. Det gäller att ta ansvar för sin hund när man har den med sig kring hästar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0

Ska tillägga det att iom att det är massa andra folk som bor här på gården så har jag alltid hunden nunder uppsikt även om han är lös med mig. Jag gillar inte när hundar springer fram till andra utan tillåtelse så jag har god pli på honom och har honom alltid under uppsikt. Kommer någon annan så ber jag honom antingen att gå "fot" eller så tar jag i halsbandet så han inte springer fram. Han brukar visserligen inte bry sig om folk men jag vill ändå visa hänsyn.

[spinn]
0

Nu har vi eget stall, så vi slipper eventuella ouppfostrade hundar hos oss. Men jag har besökt ett annat stall och där är det jobbiga hundar som skäller och hoppar/river på saker i stallet. Inte alls okej i min mening.

Har också sett en häst med sulky och fastbunden hund och trodde knappt på vad jag såg. Fruktansvärt hemskt gjort mot hunden om det skulle hända något och den riskerar att strypas och släpas i marken. :O

CelsiusT
2

Det är ju förbjudet att binda hund i dragkroken i bilen pga så många människor som glömt hundar där och hunden dör en plågsam död. Borde väl vara föbjudet att binda den i sulkyn med? Hoppas iaf att det är det.

[Quickeman]
0

Jag har så gott som alltid vovven med ute i stallet. Och när jag går ut med hö till hästarna i hagarna.

Har lärt henne att stanna utanför hagarna, så där går hon inte in, utan sitter och väntar vid öppningen tills jag kommer tillbaka ut.

Inne i stallet när jag borstar pålle, mockar eller vad jag nu kan tänkas göra, så står hon antingen och tittar på eller lägger/sätter sig bredvid. Hon äter inte gödsel och sådant gottgott Flört

Hon brukar få följa med ned till ridbanan också om jag ska träna där. Då går hon runt lite, men efter en stund brukar hon tröttna och lägga sig någonstans.

Ska jag rida ut får hon bara följa med om jag bara ska skritta + ev. trava/galoppera lite kortare sträckor i lägre tempo. Ska jag ut och röja lite mer får hon stanna hemma.

Pålle struntar i hunden, när hon står "i vägen" tittar han bara lite konstigt på henne och går runt istället.

Hästen är en Kallblodstravare, valack på 17 år som jag mest dressyrtränar (+ uteritter såklart) för tillfället men har tränat mycket både i hoppning & fälttävlan tidigare.

Hunden är en Leonberger, tik på snart 2 år.

Stephanie
0

Vi har två hundar varav en är uppvuxen på en hästgård. De får gå runt lösa som dom vill och båda tycker att hästar är lite småläskiga och bryr sig inte mer om dom än att de flyttar sig om nån häst kommer för nära. Kan nog ha att göra med att våran häst inte är så förtjust i hundar och jagar bort dom Oskyldig

Dom får aldrig vara inne i hagarna vilket dom har stenkoll på, så går man in i en hage så sitter dom utanför och tittar. Tungan ute

Det är två blandisar med terveuren/border collie/setter/labrador/schäfer i.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Emmma
0

Eftersom jag jobbar där jag har mina hästar så får min hund vara med mig hela dagar där. Hon sköter sig själv och springer med överallt eller ligger utanför stallet och håller koll.
Gosar med kossorna, "hjälper" till med hästarna, jagar katten osv. ;)

Hon får inte följa med ut när jag rider men brukar få vara med när jag rider på ridbanan, hon vet att man sitter utanför den och väntar. Inge spring och bus när någon häst är på banan inte.
Hon får absolut inte följa med in i hagarna heller, vilket hon aldrig vill heller.

En Labradortik på 2år.
Hon är ju i princip uppväxt där på gården så hon tror nog mer hon är en ko eller häst. Äter hö, gräs och i krubban med hästen..
(vilket hon visserligen inte får, men hon är ju labbe och äter allt!)