Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3907 ggr
Elshira
0

Tvådelat pelham?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

*edit - jag hittade betten jag letade efter, men en diskussionen kcvarstår, se #1*

Ja, jag vet att många skriker rakt ut ALDRIG DELADE HÄVSTÅNGSBETT!!! Och det är detta jag gått efter de senaste åren, eller tja - numera rider jag mest med ett rakt eggbett då det tredelade som jag älskar annars inte riktigt fungerar i en mu på 9.5 cm.

Jag är osäker, men funderar på om min herre kanske skulle gilla lite mer rörelse för tungan. Har funderat på att köpa ett rakt bett med liten tungfrihet, men som med alla "specialbett" så är de än svårare att hitta i storlek "pytte".

Tvådelat bett vet jag ju ger något mer tungfrhet, men i och med att de sladdriga tvådelade betten på lösa ringar alltid kommer mer eller mindre skjuter rakt upp i gommen så har jag faktiskt itne ens provat det på herren, och tror inte jag tänker det heller.

Men här om dagen så snubblade jag över ett kimberwick, tvådelat i storlek 9.5 på hööks. Dessutom smalare mundel som passar bättre än de ofta allt för tjocka för dessa små munnar. Brukar alltid få leta bridongbett om man ska ha tredelat.

Efter att ha hört allt dett om nötknäppar effekten, och bara för att det var så litet och sött(!) så tog jag upp det i handen och försökte "simulera och tänka hur det reagerar i hästens mun. Till skillnad från de tvådelade som sitter på lösa ringar så böjs ju faktiskt detta bettet framåt/neråt när man tar i det, vilket gör att den lilla spetsen som blir går mer framåt/neråt än ett vanligt tvådelat (tycktte jag i.af).

Att tredelade bett med hävstång snörper åt runt underkäken är inte svårt att förstå, i.af att det blir värre på en liten ponny än på en stor häst där den effekten kanske inte blir lika tydlig.

Hur som helst så tycker jag det såg ut som att med kedja - förmågan att tippa mundelen, så blev inte tvådelat så hemskt…? Kanske blir det hemskt om man tar väldigt hårt, men vid ett normalt ganska milt tygeltag?

Hur som helst - varför jag ens funderar på ett tvådelat pelham (eller ev kimberwicket) är dels för att det är så otroligt svårt att hitta pelhambett som
1. inte är delade, 2 inte är jätte tjocka (vilket de raka tenderar att vara av de jag sett i.af), 3 jag vill ha lite tungfrihet (som blir än svårare att hitta), 4 Jag vill ha korta skänklar

Just korta skänklar, lite tungfrihet, och inte jätte tjockt verkar vara omöjligt att hitta, knappt att jag hittar med liten port och korta skänklar till stor häst xD

Och en andra anledning till att jag faktiskt skulle vilja ha ett hävstångsbett, men då helst pelham som man kan rida med två tyglar är för att kunna ha detta på tävling då det som hingst kan bli lite mycket ibland, och jag vill helt enkelt ha en liten extra säkerhet (och de rids i de klasserna traditionellt på vanligt bett eller med pelham), och dels för att kunna ha ett bett med liiite hävstång till knattarna som rider ut i skogen ibland. Till det senare hade ju kimberwicket kunnat fungera, men ett pelham med eller utan delta kan ju ha två valmöjligheter.

Men nu till den verkliga frågan - ÄR det verkligen så hemskt med tvådelade hävstångsbett? Jag menar jag är van att rida på rakt bett, och jag behöver absolut inte slita min häst i munnen, så det är inte för att förenkla någon dragkamp.

Jag är helt enkelt nyfiken på om det skiljer det tvådelades funktion när det sitter på lösa ringar, respektive i fasta sidostycken? Jag är medveten om problemet att tvådelade lätt kan skada kindtänderna och att det är något man får kolla upp noga, titta vad som verkligen händer vid tygeltag.'

Vad är era tankar och reflektioner?

OM jag hittar ett pelham som inte är så tjockt, med liten port och med korta skänklar så tänker jag absolut prova det först! Så vet ni några bra hemsidor med pelham med den beskrivningen i storlek 9-10 cm, och som helst inte kostar med än dryga 500-lappen (sprenger har inte i den storleken så ni vet) så får ni hemskt gärna tippsa.

Antingen om ni kan hjälpa mig hitta det bettet (rakt och delat hittar jag, men behöver med port) här i sverige, eller kanske länka till välsorterade butiker i england (ej USA) som jag kanske kan kolla igenom sortimentet hos.

Även ett rakt bett med tungfrihet i samma storlek skulle vara av intresse!

*hmmm* kanske kan jag i *nödfall* för att prova bett med bort kunna hitta ett kimblewick och bara sätta tygeln i övre håler…?

Hakuna matata!

Elshira
0

*suck* bara för att jag spenderat hela dagen med att söka på bett i rätt storlek osv, och precis efter jag gjort detta inlägg så hittar jag denna hemsida som hade dels ett pelhambett med port, och ett oledat med lösa ringar med port… Abbey bits! I.af om min herre kan ha 10 cm, men 0.5 cm för stort borde ju itne vara hela världen när det är ett oledat bett…?

http://www.theponytackshop.co.uk/for_pony/pony_bits_stirrups/pony_bits_from_3_5

Men då lämnar jag diskussionen åt pelhambett som är tvådelade. Är de verkligen så "hemska"? Många som rider islänningar har ju tvådelade bett med kedja t.ax?

Varför/varför inte?

Hakuna matata!

Sassenach
0

http://www.avantiafritid.se/index_frame.asp en svensk återförsäljare.

http://www.globussport.se/ 

Jag är skepisk till tvådelade hävstångsbett, men det kommer tillbaka till: Det beror på handen, hur skarpt bettet är.

Elshira
0

#2 Globus och Avantia har båda raka pelhambett, vilket jag inte sökte tyvärr Glad

Ja, det största beror ju på handen, inget bett lär väll skada av att ligga helt löst i munnen, men viss påverkan har vi ju trots allt. Och då är väll frågan om det verkligen blir "nötknäppare" om man inte sliter och drar i bettet, utan använder det som man "borde" göra…?

Hakuna matata!

Brollan1
0

Hur gick det med det hära? Sitter i samma tankar.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"