Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1420 ggr
examynia
0

gör det något?

jag är ute efter ett gummibett.. alltså ett mjukt i riktigt gummi inte hårt plast utan gummi av nåt slag..

men han har 11,5 cm i bett i vanliga gfall.. men gör de något om ett mjukt gummibett är 12,5 cm? för man ska ju inte rida med för långa bett m en tänkte eftersom att de är mjukt så böjer de sig ju antagligen i munnen(?).. gör de då något om de är 1cm längre?

examynia
0

*putt*.. någon?

annika85
0

Nja, jag skulle personligen inte använda för stort bett på min häst, känns som om risken för skav och liknande är överhängande.

Sedan kan ju fel storlek på bettet påverka dess funktion också, och jag tror inte att det faktum att det är ett gummibett gör skillnad där.

Bättre att hålla sig till rätt storlek:0)

Fråga, varför vill du börja använda gummibett?

MVH

kallander
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett nova bett till min häst (antar att det är det du menar). Han har 13.5 i vanliga fall på delade men nu har jag 14 på detta. De verkar lite små i storleken och han har väldigt mjuka mungipor som lätt nyps annars :) Jag satte på bettringar bara för att kompensera så det inte skulle glida för mycket :) Frågade tandläkaren om detta och han sa att om det är ett rakt bett, utan tungfrihet, så spelar det ingen roll om det är lite stort.

examynia
0

# 2 för att se om han gillar de bettet bättre #3 precis ett sådant menar jag. Okej vad bra.. Såg på någon rida åxå att de stod att dessa bett var något mindre i storleken åxå. Så då borde inte 12.5 vara några problem om han har 11.5 i vanliga fall. ? Hittade nämligen begagna fast nytt för en billig peng som var 12.5. Så därför jag undrade

kallander
0

Nej jag kan inte se att det skulle vara något problem :) jag märkte att det kunde vara lite ostabilt i munnen på min så jag hade nog satt på bettringar oavsett, men jag är så nöjd med det bettet! Min pålle tycker inte alls om vanliga tränsbett men detta går tydligen bra.

CelsiusT
0

Tror inte det är några problem. Det är rakt och det är dessutom mjukt gummi så det slår inte mot tänderna och skadar inte om det hamnar lite snett. Man ska vara försiktig med delade bett, då ska man vara noga med att ha rätt storlek. Men raka bett är inte så himla farligt om det är lite skillnad på storleken.

Medarbetare på westernridning.ifokus

examynia
0

#5 då testar jag=) tack=)

#6 precis de var lite så jag tänkte att gummi är ju ändå gummi liksom. men då ska jag testa å se om han blir lite nöjdare=)

Peppe
0

Du får väl prova :)

Min häst går med för stort sprenger tredelat, funkar super på det och enligt tandläkaren syns det inte ens i munnen att han rids med bett. Så länge hästen trivs och bettet (handen) inte skadar hästen så går det ju bra :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

examynia
0

#8 precis.. tack för stödet:P