Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5577 ggr
[Akkurat]
0

Klippa ner gräs i hage?

Vi tänkte flytta två ponnysar (en b och c, smäckra! ) till en hage i en vecka, men problemet är att gräset är högt, ca 90 cm, då den inte blivit använd på flera år..så hur klipper man ner det värsta?? gräsklippare går ju inte..

Brollan1
0

Lie.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

[Akkurat]
0

jäklar..tänkte väl att det blir att slå det med lie..aja tack för svar! :)

Brollan1
0

Se för tusan till att den är vass annars har du både ont i ryggen och i en hel del andra muskler som du inte visste om att du hade förut efter detta. Det går bra att slå med lie om gräset är högt nog och det är plant och som sagt att lien är vass. Den skall vara som ett rakblad.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

[Akkurat]
0

oj..våran lie är gammal och slö, pappa och jag gick ut till hagen och testade den och den var slö som attan sa han..så imorgon skulle han försöka slipa den i vår slipmaskin, så får vi se hur det går.. ;)

Brollan1
0

Provade att slå ner en halv hektar för något år sedan då det gräset hade gått till spillo annars och att det var så roligt när man kom på hur man gjorde det. Det blev 4 släpvagnslass att torka på stallplanen. Hästarna sade mums åt det höet den hösten. Men jag är ju lite tokig i sådana där dumheter….. ;-)

Lycka till

[Akkurat]
0

haha smart! och herre vad jobbigt att gå och slå och slå och slå..men vad gör man inte för sina hästar! ;-)

smillasol
0

Annars kan du göra med röjsåg det går nog lite fortare och e inte lika jobbigt ;)

Sarah
0

Varför inte låta det vara, om du vill behålla dem smäckra :) Det nya gräset som kommer upp är ofta mer näringsrikt.

sofiek90
0

Jag hade det låtit vara, varför vill du ha bort det höga gräset?

MVH

Sofie

Gronstedt
0

Säger som andra, varför slå? Om det inte är fruktansvärt mycket insekter, så låt hästarna äta det. Mindre risk för fång och fetma på det viset.

[Akkurat]
0

Blir dom inte jättetjocka när det är så otroligt mycket gräs i hagen??

I och för sig kommer de ju bli ridna som vanligt, mellanhårda pass då de är tävlingsponnys som måste hållas i gång i form..så motionen kommer antagligen hålla bort fetman eller?

Gronstedt
0

#11: Det långa gräset innehåller mindre näring än det nya som kommer att växa upp efter att det slagits, så vill du hålla dem smärta är det långa gräset bättre.

[Akkurat]
0

Jaha..då får jag alltså strunta i att slå gräset då..då blir det bara att fixa staketet då, tack för svaren! :-)

Gronstedt
0

#13: Du kan behöva slå under staketet förstås, om det är elstängsel, annars kan det jorda för mycket Flört.

[Akkurat]
0

#14 japp det har vi redan börjat med :-)

Brollan1
0

Gör som jag, ha ett flyttbart staket av plaststolpar och tråd därimellan så dom inte får allt på en gång,. Flytta staketet eftersom så kan du ge dom så mycket du tycker dom behöver från den "oslagna"hagen.

forts från #5 Faktum är att jag hela tiden hade sällskap i hagen då hästarna inte orkade äta upp allt som var där men i vägen kunde dom vara i alla fall. Så det jobbigaste var att hålla bort hästarna från lien när jag slog med lien, inte att slå gräset, det var ett rent nöje när man lärt sig hur. Förstår nu varför döden porträtteras som "liemannen"…. ;-)

Lycka till

[Akkurat]
0

Då får det bli så att jag slår inte gräset..imorgon blir det till att stängsla och slå gräset under tråden.. :)

Det här kommer bli super känner jag på mig ^^

sofiek90
0

TS: Om du utökar hagen lite i taget, som #16 föreslår, så ta bort den delen där det är nerbetat från hästarna. Det är det nerbetade gräset som innehåller mest fruktan och mest näring så vill du hålla hästarna fina i kroppen och slippa risk för t.ex. fång så ta bort den delen från hagen så dom inte har det nerbetade gräset  hagen också.

har du hela hagen till hästarna direkt äter dom ju inte lika mycket på samma ställe och får då inte i sig lika mycket kort gräs.

MVH

Sofie

Brollan1
0

Det " sofiek90" skriver blir först ett problem till hösten då det blir kyligare utomhus och gräset börjar skydda sig mot frost. Före det så är det inga problem. Möjligen kan du behöva ta ut en gräsklippare och sprida ut skiten under några soliga dagar så att eventuella parasiter torkar ut och dör. men låt ratorna få torka lite (1-2 veckor) först innan du slår ner det så klipparen orkar.

Men som sagt om du har känsliga hästar (fång) så fundera lite till hösten när frosten kommer hur du gör med hagen prexis som " sofiek90" skriver. Själv har jag inga problem med detta då energin faller så fort i gräset när det blir höst att det inte finns så mycket  kvar i gräset att det kan bli ett problem oavsett om det är fruktan eller annan sockerart i det, utan det är mest som halm.

Lycka till

sofiek90
0

Nerbetat gräs är ofta s.k. stressat gräs och innehåller mer fruktan. Jag har förstått det som att det gäller även nu, eftersom det fortfarande växer. När solen kommer fram efter en regnperiod på flera dagar eller när regnet kommer efter flera dagars sol så är det värst under sommaren.

MVH

Sofie

Brollan1
0

" sofiek90 " Har rätt i detta,  men så länge du hela tiden erbjuder hästarna något annat nytt ätbart så ratar dom det som dom redan betat ner en gång. Åtminstone här uppe om inte det har fått stå länge och växa till sig igen.

Så har du känsliga hästar så fundera hellre lite före än ojja sig efter, normalt gäller detta om hästarna är överviktiga men så uppfattade jag att det inte var?

Lycka till

[Akkurat]
0

Detta är bara en vecka, v.32, och de kommer få stå inne i stall så de kommer inte beta beta beta beta dygnet runt…och hästarna är INTE överviktiga, utan deär väldigt vältränade.

sofiek90
0

#22 då är det säkert ingen fara :)

MVH

Sofie

CelsiusT
0

Låt dom gå på hela med en gång och låt dom beta! Ser du att dom plötsligt blir smällfeta så gör något åt det då, men troligtvis blir dom inte det och då är det gott för dom att ha hela hagen med massa gräs att beta.

Har hagen inte använts på flera år så är det troligtvis inte mkt till näring i gräset och då gör det inget att det är högt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Peppe
0

på en vecka hinner inte hästarn bli smällfeta, däremot kommer de bli bukiga omedelbums, men det försvinner lika fort så det behöver ni inte oroa er över. men fånganfall hinns med om det vill sig illa.

Ligger hästarna i riskzonen för insulinresistens så skulle jag vara mer orolig, annars är det nog ingen fara om gräset är ogödslat och gammalt.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~