Ett Par Enkla Frågor
? Hur många gånger per vecka kan man hoppa?
? Hur många gånger per vecka kan man rida barbacka, sliter det mycket på hästens rygg?
/Galoppan!
*Galopp*

Jag tkr bara att man ska hoppa en gång i veckan,det sliter + att dom inte ska tröttna på det:) Men det med barbacka vet jag inte…
Jag hoppar med Windy ca 2-3 gånger i veckan beroende på väder. Är det väldigt varmt tar vi det lugnt, några skutt i skogen på terrängbanan på sin höjd. Är det svalare och bättre väder tränar vi lite seriösare i paddocken.
Beror ju på hur din häst är också.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

hopptränar 1 gång och tävlar en gång i veckan hopp ungefär, sen kanske jag har markarbete med hinder på ngnstans mellan 40 och 70 ngn gång i veckan.. :) tkr inte att man ska hoppa högt och mycket fler en max 2 ggr i veckan!
Barbacka beror ju väldigt mkt på dels hur du rider hästen och hur den jobbar när du rider barbacka, och hur bra balans du har
Tack så mycket Attlid och AliceL.
#4, Jag har bra balans. För pållen är så stadig. Och jag brukar bara rida ner till sjön och det är strax intill stallet. Jag rider bara skritt och trav.
Köpte en film där Malin Baryard sa att hon hopptränar varje dag, är det bra?

Rider man barbacka så blir ju trycket på ett ställe, rider man i sadel så fördelas trycket över ryggen..

#6 hopptränar eller hoppar varje dag? det är väldigt stor skillnad på att träna och bara skutta! man kan lägga in hinder i dressyren också, eller hoppa för att värma upp. jag hoppar typ varje dag, men oftast bara 2-3 språng på 50 ngt.. på den ridslingan jag brukar skritta framfinns massor av terränghinder.. om man skrittar ett varv (tar typ 10 min) och travar ett med lite hoppning och galopp är ponnyn ga uppvärmd.. :) tkr bättre om att trava fram ute än i paddocken :) dom dagarna jag bara joggar hoppar jag inte. säg att jag skuttar kanske 5 dgr i veckan, men jag tränar bara en
#6 Hon kan ju mena att hon hopptränar varje dag, fast på olika hästar.

Jag tycker det räcker med hoppträning en gång i veckan. Sen kan man väl rida fler träningar på en vecka nån gång då och då men hästen bör också få slippa hoppa helt på ett tag också, för att inte slita och hästen inte ska tröttna (som Annie skrev). Man ska ju inte bara hoppa vid varje hoppträning, markarbete med bommar etc är också väldigt viktigt, eller rättare sagt viktigare.
Barbacka är helt ok för hästens rygg. Det fick jag förklarat för mig när Casa hade ont i ryggen och kiropraktorn behandlade honom. Men som sagt, det beror lite på häst och ryttare och hur ofta man rider. Men din häst lät ju stadig så det är nog inga problem :) Du behöver inte vara rädd för att skada din häst när du rider, galoppera på du om du vill det :D

barbacka sliter nog inte så mkt mer på ryggen än vad det gör med en sadel…

#9 det låter sant!
Jag tycker att man ska hoppa en dag i veckan inte bara ta nått hinder då å då å flaxhoppa som måga gör. Jag rider ut mycket det tycker jag e givande för både mig å hästen. Sen så rider jag dressyr 1-2gg per vecka ska börja ta 2st å rida för ridlärare 1gg o veckan. (inte mina hästar men hjälper till å rida 4st) Hoppar gör jag max 1gg per vecka ändå e det hopphästar men jag anser att grunderna är att hästen lyssnar på alla hjälper innan man hoppar. Så vill jag inte dom ska tröttna och nu har 2 av dom blivit riktit bra i dresyren oxå.
#13# Jag håller med dig- till en viss del.Dressyr behöver man men tex min tjej älskar hinder så mkt så hon blir alldeles ifrån sig, vad hjälper det då att jag rider dressyr? Nä utan hon behöver lära sig att kontrollera sina energi när hon hoppar. Så därför hoppar jag endel med henne, Vi hopptränar typ 1g/varannan vecka men tar ngt enstaka skutt eller tränar småhinder ca 2-3 g/vecka..
När min träning kör igång eller när det är tävlingsperiod så hoppar jag helst bara en gång i veckan, för att inte trötta ut Lykka på det. Under tävlingssäsong hoppar jag bara på tävling, ibland varje helg, ibland varannan, ibland var tredje, för att hon ska tycka att det är så kul som möjligt på tävlingar :)
Min pålle ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLSKAR VERKLIGEN att hoppa! Bara vi går nära ett hinder så åker öronen framåt. Bra att vet adet med barbacka ridningen!!! :) tack för hjälpen.