Misskött unghäst - risker för framtiden?
Jag köpte en 3 åring som innan hon kom till mig haft tre hem. I inget av dessa hem verkar kunskapen eller engagemanget särskilt stort. Då hon kom till mig var hon mycket mager, tuffsig i pälsen och i ganska dåligt skick. Det visade sig bl a. att hon hade mycket mask (har troligen aldrig blivit avmaskad). Jag har behandlat henne enl. veterinärens ordination.
Jag har fått höra av olika "hästkunniga" att med den uppväxt hon fått med otillräcklig näring och ingen ordning på foderstat osv. under tidiga år mycket möjligt spolierat hennes möjligheter att fungera som ridhäst.
Detta gör mig förstås väldigt orolig. Jag köpte henne för att ha henne som "skogsmulle" och hoppas verkligen hon kommer hålla för det.
Fokus nu är att få ordning på hull och muskler, samt att ha koll på mask och tänder. Jag matar på henne enligt konstens alla regler men kan ju inte kompensera för de viktiga år som gått.
jag känner till en ponny (något äldre än din) som ungefär som din hade otillräcklig näring och när dem som hade den ny köpte den så fodrade dem upp den så den fick i sig att och hur sjukt det än låter så växte den 10 cm på ett år och funkar utmärkt på ridskolan som köpte honom :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Det är viktigt att du går långsamt fram med fodring och träning, så hon inte växer och musklar sig för fort utan får växa in i sin kropp långsamt. Leder, skelett och senfästen måste hänga med i musklernas utveckling, annars kan det bli problem. Problem kommer för alla, när man minst väntar det, men om du låter det ta tid så borde hon inte vara mer utsatt för risker än andra hästar.
Om dom har haft dåligt med foder då dom normalt ska växa så förskjuts tillväxten till senare i livet, så hästen kan växa till sig mycket senare än vad som är vanligt och det måste då tas med i beräkningen när man börjar rida och hur mycket ridning det blir.
Psykiskt så är det väl mera en fråga vad hästen har blivit utsatt för från mäniskor som spelar roll, dvs det hästen uppfattar att mäniskorna har utsatt den för. Svälten i sig tror jag inte betyder något för hästens uppfostran och fortsatta liv bara senarelägger den, vilket i sig inte behöver vara dåligt.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"