Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 342 ggr
lisette
0

renovering ovanvåning

nu har jag lagt en tråd om min renovering på hemmet.ifokus. tänkte visa er den oxå! jag tycker min sambo och vår grannevän har jobbat skitbra de senaste två veckorna…

bebbe
0

Det ser ut att bli jättefint, hur många kvadratm,eter är det?

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

lisette
0

det lilla rummet är *tänka* 11 kvm. totalt är väl ovanvåningen på 30-40. nedanvåningen är 65.

__iE
0

dt hade blivit mkt bättre än innan iaf ! =)

fint ! (:

bubbelbubbel
0

ja, det var väldans fint. är så roligt när det blir en sån bra och fin skillnad. :) då ska ni vara nöjda! :) vad ska ni ha där uppe då ?

lisette
0

det rummet ska bli datarum och sedan barnrum när den tiden kommer..

sen ska vi ha vårt sovrum där uppe i det andra rummet som blir där.

bilder på mitt hus

gejsa
0

Vi hade ett nästan likadant rum när vi flyttade hit. Men var tyvärr dålig på att ta foton. Det var sågspån på golvet alltså inget att gå på. Man fick gå på stockarna som höll upp tak och golv. Gubben min satte på en dörr. Byggde toalett med bidé och tvättfat. Något år senare byggde han balkong ut. Jättefint blev det. Det blev vårat nya sovrum.

lisette
0

lika illa som vårt då?? ;)

gejsa
0

Vårt hus är byggt 1893.

Linda
0

Oj vårat "torp" är byggt 1920

gejsa
0

Men allt är ju omgjort inuti och utanpå -91 och senare av oss då. *ler*

lisette
0

häftigt gejsa!

mitt är byggt 1925. men stallet ngt tidigare tror dom.

gejsa
0

Ja, logen är byggd på 50-talet hos oss. Stallet är ju ombyggt -91 det var ju lagård från början.

lisette
0

har ni inte sparat på ngr detaljer i huset sen stället byggdes?

gejsa
0

Nej det mesta är bytt. Jag gillar inte gammal stil. Så vi tog bort alla höga trösklar, trägolvet är gömt, kakelugnen borta, låga dörrar borta. Sedan tog dom bort vedspis i köket vilket jag gärna hade velat haft kvar.

lisette
0

oj. jag hade haft kvar nästan allt. älskar sånt gammalt. allra helst en kakelugn. den ger grym värme om strömmen skulle gå.

vi har en vedspis i köket och kamin i vardagsrummet. när det var strömavbrott efter gudrun så kunde vi laga mat. vi bodde inte där då utan var där bara på helgen. i veckan gick förra ägarna dit och lagade mat för de hade varken värme/el eller vatten.

gejsa
0

Ja vi har en annan sorts vedvärmare. En nyare modell. Tror den heter tullikki vedspis eller något sånt. Med sten runt om så den behåller värmen länge. Man kan koka mat på den också när den är riktigt varm. Hade vi inte haft den när elen gick så hade vi inte ens kunna sova i huset. Vi hade nämligen 2½ dygn utan el andra vintern som vi bodde här.

För att vi tog bort kakelungnen var för att det var sprickor i den. Vi pratade med kunnigt folk såsom sotaren. Han sa att man eg ska elda hela vintern med kakelung för att den ska ge någon värme. den spricker lätt annars. Eftersom den var så gammal så tog vi bort den i stället. Vill inte att det ska börja brinna precis. Sedan hade vi vedeldning när vi flyttade hit. Dom hade installerat en ny -91. Men vi bytte ut den till bergvärme för 3 år sedan. Jätteskönt! Nu slipper vi elda överhuvudtaget. Allt sköter sig själv nu. Man kan åka bort hela dagen och ändå ha samma värme som när man åkte.

lisette
0

ok, sten antar att du menar täljsten då (gråaktig sten). sån kamin har vi i vardagsrummet. ger jättego värme.

ok om den var så dåligt skick förstår jag att ni tog bort den. vi har el och vår kamin i vardagsrummet som vi får värme ifrån. jag vill ha in en värmepump så vi slipper ha 17-18 grader när vi vaknar. men sambon vägrar.

gejsa
0

Ha, ha hade hjärnsläpp när jag skrev. Givetvis är det en täljstenskamin som vi har. Den är jättemysig att tända. Man ser ju elden då också. Det gör man ju inte med en kakelungn.