tyngd i viktmanchett
Jag behöver fixa en tyngd att sätta på hästens ena ben som behöver tränas upp. Har kollat på en del manschetter men de är svindyra och/eller så är de för tunga. Nu funderar jag på om jag ska fixa en sån där ficka till mobilen som man har på armen när man springer och lägga en tyngd i. Men nu vet jag inte vad jag ska hitta som väger ca 200gram och inte är för stort. Någon som har någon bra idé?
Sand.
det väger inte tillräckligt mycket så det blir för klumpigt tyvärr…
200 g sand blir bara 1-1,5 dl, men OK. Järn har densitet 7,9 gram per kubikcentimeter, men en järnklump blir ju stel och knölig. En påse små järnmuttrar kanske?
Jag funderar bara på att med sand så måste jag fixa något sätt att fördela det mer.. Blykulor kanske väger en del? fast då ör ju frågan vart man får tag i det.
I sybehörsaffärer brukar det finnas band med små kulor som syr fast längst ned på gardiner för att de ska hänga snyggt. Sy/limma fast sådana på ett benskydd? Eller kanske bara trä in i en kotring?
jag var inne på det också. Men för att komma upp till en vikt som har någon betydelse skulle det bli ett par meter typ…
köpte även en kraftig kedja och sydde fast på en bakstrykkappa men det höll inte så länge..
Vanliga gummiboots med kardborre väger ca 225 g finns billiga omkring 100 :- för ett par. Hööks har bl.a

finns väl viktboots som #8 nämner, som brukar användas till islandshästar?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Helt rätt #9 men de är betydligt dyrare. Jag gav 900:- för mina 170g
Det löste sig, vi hittade vanliga viktmanschetter för 20 kr på öb :-) de väger visserligen 500g men det går ju att sprätta upp en av påsarna.