Massage - hur ofta?
Hej, jag har en elva årig valack, som myss blivit masserad av en hästmassör, han njöt jättemycket och hon visade mig hur jag själv kunde massera honom. Hur ofta i veckan är lagom?=)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur ofta du orkar skulle jag säga ;) Massage är bara bra!
Medarbetare på Dressyr.ifokus
En riktig massage blir man oerhört trött av, även om man är häst. Därför är det bra att få vila någon dag efter massagen. Att rykta sin häst är annars en bra och behaglig metod som kan göras dagligen. Det är också en typ av massage som många glömmer bort att det är.
Handmassage är ju ganska jobbigt för oss människor och maskinmassage var tills alldeles nyligen klassat som doping och hade karens.
För att massagen skall kunna hinna verka bör man inte massera mer än varannan dag. Men det är inte farligt att göra det. Dock skall inte dräktiga ston masseras. Det finns risk för att de kan kasta då.
Som #1 säger, så mkt som möjligt =) Brukar alltid försöka efter ridningen som sker nästan varje dag.
Jag masserar min häst varje dag innan och efter ridpasset. Fick visat av en som var ute och kollade min sadel hur jag skulle göra för att varken jag eller hästen ska bli trötta av det. :) Funkar super bra!
Beror på hur du menar. Fullständig helkroppsmassage, som tar 1-2 timmar, gör man kanske en gång i veckan eller varannan vecka. Att massera vissa muskler som brukar bli stela några minuter kan man göra varje dag eller oftare.
Jag klämmer för det mesta över sadelstaden, ländryggen och gärna frambenslyftarmusklerna innan jag rider, både för att känna hur de verkar och för att mjuka upp hästen inför arbetet.
Tänk på att massage kan ta fram problem som man inte visste fanns, så var uppmärksam på om hästen förändras.
Massage påverkar mycket och är nyttigt, men inte för ofta. Man bör ha några dagars vila emellan en riktig massage. Så max var tredje dag om man syftar på ordentlig massage.