fri tillgång = tjock?
mina gossar har ju haft fri tillgång på hö/hösilage under vintern. grannen såg detta och påpekade att brago inte behövde en hel höpåse fylld med mat.
men eftersom mina hästar står på torv så har de ingen "pill möjlighet" med halm, därför anser jag att det är viktigt att de har tillräckligt med mat att äta. vilket jag påpekade för min granne. risken är ju annars att de tar ut frustrationen på inredningen eller börjar med ovanor.
nu är ju mina gossar en aning tjocka eftersom jag inte kunnat motionera dem under min graviditet. det ska åtgärdas under sommaren tänkte jag, brago ska börja tränas och oskar ska ridas.
hon ansåg att brago inte behöver mer än en tuss hö/hösilage, och det är därför som han är aningens tjock. men jag tror på att hästarna inte äter mer än vad de vill. det var alltid mat kvar i höpåsen på morgonen så han åt ju inte upp all mat.
blir hästarna tjocka av fri tillgång tror ni?
bild från idag

har hästen fri tillgång så lär den sej att den alltid har mat och kommer därför bara äta det den behöver. funkar säkert itne på alla hästar men de flesta
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

brago har varit så här rund sen förra sommarbetet så jag vet att det inte är den fria tillgången som gjort att han är rund.

jag tycker inte han såg så farligt rund ut på bilderna…han är ju shettis trots allt 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

I början blir alltid hästarna tjocka av fri tillgång. Men sedan så vet dom ju att det finns mat då äter dom inte mer än när dom behöver oftast. men visst finns det undantag. *ler*

Får Brago något kraftfoder också förutom hö? Jag hade dragit ner kraftfodret och ersatt det med en morot, när dom andra får mat.
Du skulle också helt sonika kunna använda sommaren till att banta honom, ta in honom på nätterna och ge en mini tuss hö eller om du har möjlighet halm lite halm istället. Han slipper då också skymningens/gryningen små tickande odjur, så gör jag med min alldeles för lätt föda New Forest.
Jag tycker att det är enklare att göra så än att banta dom på vinter nå dom behöver äta för att hålla värmen. Det har också gjorts undersökningar att hästar som inte får mineraler i rätt mängd äter mer hö, därför ska fritt med hö också kompletteras med fritt med mineraler. Där kan man minska lite på över ätandet. Tänk också på att en häst som har täcke gör av med mindre energi på vintern än en som går utan täcke, därför behöver egentligen inte hästar av ursprungs raser (New Forest, shetland, Fjording mm) täcke om dom inte rids hårt. Vill man ha täcke för att hålla dom rena använd då ett tunt regn täcke endast.
Du kan börja träna honom ;)
hästar som får fri tillgong blir aningen tjocka om dom inte tränast, men det är så vildhästarna lever: Dom blir tjocka på sommarn (när dom har fri tillgong) och sen har dom nåt att ta av under vintern. Och vildhästarna motionerar inte mer enn dom "måste" för att ha reserver av energi om dom anfölls av nåt. :)
Jag tror att så snabbt du börjar träna dom igjen kommer dom gå ned i normalvikt, och stannar förmodligen där trots fri tillgong. Jag har sett bara ett fåtalls hästar som blir tjocka av fri tillgong oavsett träning, medan dom flästa hästar jag har sett under mina år i stall har blitt tjocka direkt första året med fri tillgong för att sen vänja sig vid att maten är alltid där, man måste inte trycka i sig allt snabbast möiligt, och börjar småäta lite nu och då som dom är tilltänkt att gjöra, och därmed äter det dom behöver och inte aldeles för mycket. Min tanke iaf :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

om man rider en häst varje dag blir dom inte tjocka av fri tilgång men om dom inte rids mkt blkir dom tjocka
Har du värdena på grovfodret? det kanske är mycket protein i det?
tror också att de nog blir tjockare till att börja med men sen vänjer de sig vid o alltid ha maten där och lugnar ner sig med ätandet. Om du ger kraft eller annan mat hade jag minskat på det eller inte gett ngt alls förutom hö och mineraler…
börjar du sen motionera i sommar blir de nog lite mer slimmade…

Om man rider och motionerar sin häst så är det nog inga problem. Alla hästarna har haft fri tillgång till hösilage i hagarna, och det har funkat bra.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

han fick lite havrekross i vintras för att skölja ner bvitaminerna o biotinen. men det var allt.
tror med på mer motion, men det ska båda två få nu i sommar hade jag tänkt. :D

Han är helt normal i hullet för att vara en shettis.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
#13 fast shettisen ska egentligen inte vara tjockare än andra raser. Men det är ju vanligast att de är det.
Det har väl med att göra om de rids med :)

Reddie har fri tillgång och rids inte alltför mycket och han blir inte tjock.

#13 han är inte normal i hullet för å vara shettis!
#17. det tycker jag. Hur ska en shettis vara då ?

#18 På en shetlandsponny som på alla hästar gäller att man lätt ska känna revbenen men inte de dom.
#19. Men det kanske man kan
Ne jag tror inte dom blir fetare där imot mår dom bättre av fritillgång på hö. Jag kan säga så här du har en liten ponny den ska inte äta så mycket å tycker den ser rätt fet ut
. Söt men lite rund eller den kanske har föl i magen
. Men annars så e jag positiv mot fri mat.

hoppas verkligen inte han är dräktig. då är det nog ett medicinskt under.. ;) han är fet, jag vet.. men det håller vi på med nu att råda bot på ;)
mohahahaha, en brago junior, manlig jungfrufödsel :)
Lisette.. Om Brago är dräktig - lova att jag får fölisen!! :D

#22# Hur gör ni då? Låter han gå på bete dygnet runt? Hi,hi
tror hon menar tömkörningen ;)

#26# Va! Vad menar du?
hm. vad menar du ? :P
jag menar att hon håller på att råda bot på hans mage, med tömkörning, men jag tror jag fattade dig fel…:P

#28# Jag skulle skoja lite med lisette bara.
Men tömkörning gör nog ingen nytta på magen. *ler*
Våra hästar har haft fri tillgång till hösilage hela vintern och de har inte blivit tjocka utan haft ett jämnt hull… förutom en, men han är världens matvrak och obotlig ;)

Är ju inte bara hö-buk på honom, utan riktigt fett över hela kroppen vad man ser utav bilden… Och är det bara hö-buken man är intresserad utav så är det inte det farliga, utan det är fettet som sitter på hela kroppen och framförallt runt organ som är det farliga fettet…
Jag tycker det är rätt hemskt med feta hästar, lider ungefär lika mkt som när jag ser alldeles för magra hästar.

han är ute o går varje dag. det ska väl råda bot på det lite grann hoppas jag.
Lyrik har fri tillgång på hö inne i boxen, är i normalhull. Höet är dåligt, lågt proteinvärde. Får även 1 kg lusern strå + 2-3 kg hösilage (av det torra).
Ska nog fortsätta med fri tillgång på hö även i höst, gammel-man mår bra av det.
#31 ja, att vara för fet är ju nästan värre eftersom det sliter oerhört på benen och andra organ på kroppen. Precis som på oss människor