Okoncentrerad.
Så jag har en 23årig gammal ponny som vi flyttade till ett annat stall för att hon skulle få ett bättre bete då våran hage har lite tunnare med gräs. En stor fördel med dethär stallet är att det har en paddock, vilket vi inte har hemma, så jag försöker att använda paddocken så mycket som möjligt nu.
Problemet är att paddocken står precis brevid en valackhage som är så väldans intressant just när det ska ridas. :/ Hon blir trög, oarbetsvillig osv, allmänt eländig. Lyssnar väldigt dåligt på skänklarna osv.
Är det någon som vet vad jag ska göra för att hon ska vänja sig vid dom söta pojkarna som ständigt vill ha uppmärksamhet?
Jag är lite tveksam till ridövningar då hon verkligen inte vill lyssna, men jag är tacksam för alla tips och råd jag kan få! Vill så gärna träna ordentligt denhär enda månaden vi har henne där. :/
tips jag fick när min häst inte koncentrar sig på mig utan mer på läskiga saker dock är att göra liten volt precis när du känner att hon tappar koncentrationen på dig, hela tiden får du göra volter ja blev typ yr första gången haha men hästen sket sen i att kolla åt det hållet, värt att testa iaf
Jag skulle tipsa om att longera hästen i paddocken först, kanske det behövs göras några gånger innan hon helt kan släppa det. Kanske till o med är bra att börja passet med longering och sedan rida, prova dig fram. Men longeringen så lär du hästen att gå fram ändå, du lär dne att hålla koll på dig och den vänjer sig vid att hästarna är där brevid och att hon inte får komma dit oavsett vad hon vill. Och såklart, låt henne inte stanna och prata med hästarna brevid heller.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Öva lydnad från marken tills du har etablerat att hon ska fokusera på DIG när ni är där. Du kan gärna vara ganska hård mot henne när hon inte lyssnar, hon är gammal nog att veta vad hon borde göra, men var noggrann att berömma så fort och hela tiden hon har fokus på dig. Be henne om saker hela tiden så hon inte hinner tänka på annat.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Jag är rätt glad i exempel (som gärna misstolkas;-) så jag skall dra ett till.
Senast igår så råkade jag på en häst som var rätt ignorant när vi skulle gå in i stallet så han lyckade klämma min arm mot stalldörren pga att han skulle hoppa lite, vilket i sin kändes i min arm. Ägaren har lagt han i min händer ett tag framöver. Så det blev direkt en tur ut på stallplanen med en repgrimma och långt ledrep. Så på 30 minuter körde vi igenom alla "7games" plus lite till ovanpå detta, jag rörde han en gång med repet sedan alldrig mer. Efter 30min så kunde jag jogga med han vid min sida och om jag stannade eller backade så gjorde han det med hängande grimskaft.
Vet ni vad som var svårast och tog längst tid? Jo att få han att sänka huvudet och acceptera allt detta utan att stressa upp sig och det var det som gjorde att han var så lyhörd efteråt. Denna häst är vad jag vet inte tränad på detta sätt förut. Resten av kvällen (när jag höll på med min häst inne i stallet) så stod han i sin box och sökte kontakt med mig. När jag till slut hade lite tid inför utsläppet så var det en väldigt snäll och glad häst som verkligen ville göra rätt och trivdes med att få lite uppmärksamhet.
Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, om jag skulle rida han och fortsatt vara lika "rättvis" mot han som jag var på backen så skulle han vara likadan när jag rider han som han nu är på backen. Så bara för att vi rider får vi inte ändra vårat beteende mot/med hästen.
Allt det " niare " , " CelsiusT " , " Caf_Roy " skriver här ovan är bra, ta bara med dig detta upp i sadeln efter att det fungerar på backen annars blir det samma sak som förut. En anledning till att vi har problem i sadeln men inte på backen (det finns faktiskt dom som har det tvärs om) är att vi ändrar beteende i sadeln.
Hoppas detta gav något
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Tack för alla svaren! Jag ska testa mig fram med era tips osv. :) Ser fram emot det!