Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 842 ggr
davidia
0

vad kan detta vara???

idag så har jag fått en sjuk häst.davidia är dålig.men ingen vet vad det är för fel så imorn får jag nog åka till atg om hon inte är bättre..pratade med två veterinärer dom trodde att det var korsförlamning eller något med att jag inte vaccinerat.men det stämmer inte in..tappat balansen.ingen feber.ingen puls i ben.och inget svullen.imorse var det bara i bakbenen men nu är det även fram.har svårt att gå men är pigg och mat glad men vill inte dricka.lyfter jag enaq bakbenet håller hon på att ramla…nån som varit med om detta förut??

Cilla89
0

Elichias, borrelia (stavas?) är det jag tänker på..

En kompis häst fick nån utav dem fästing-sjukdommarna och hon tappade balans-sinnet helt och hållet :S Hon såg helt groggy ut :O Vinglade fram och höll på att ramla omkull..

gejsa
0

Usch vad otäckt det låter. Åk så fort du kan till veterinären.

gejsa
0

Usch vad otäckt det låter. Åk så fort du kan till veterinären.

davidia
0

atg öppnar kl 8.idag är hon bättre på frambenen.men inte bak.är lika pigg som hon brukar.fick i henne vatten igår.och la höet i blöt så det fick suga i sig vatten.har druckit ca 1 liter vatten ur hinken.jag tänkte också på Borrelia.satt och läste om det igår kväll.

elin
0

ska jag va ärlig låter det som en fästing sjukdom.

En häst i stallet fick det och hon… ja, hon blev så dålig att hon var tvungen att avlivas.
Hon tappade balansen o såg saker som inte fanns.

/Elin

davidia
0

ja.men det som är så konstigt är att hon är inte svälld nånstans och har ingen feber.annars låter det likt ett fästingbett.(borrelia)

Ledin
0

Jag skulle någ be en vetrinär komma och kolla på hästen om jag vore du. Det låter inte bra det du beskriver vet i 17 vad det kan vara Fundersam fast men vet ju inte vad dom kan få av alla fästningar å dylit. Ta in hästen och låt den stå inne be en vetrinär komma och kolla upp. Tänkte på om den har illa ballans så kan det ju vara otäckt å åka transport med den…

Lycka till med din vän!

Saxo
0

#0 Hej ! Min häst e oxå lite dålig nu , lr aa kanske .

Igår så gick han lite ostadigt/vingligt på bakbenen =/ (men han såg hur pigg å gla ut som helst) , så vi flyttade han från sommarbetet te en hage precis brevid stallet så d blir lättare å se hur han rör sig, Ska kolla han idag e d inte bättre så får jag ringa vet. vem vet han kanske måste komma ut å ta prover, d kan väl va nån såndär fästingsjukdom ?

davidia
0

veterinären trodde inte att det var ifrån nån fästing.men dom tyckte att detta var jätte konstigt

Saxo
0

#9 =( Vem vet min häst kanske har samma som din häst =/ Gah , ska ut te hästen nu å ringa vet sen om han inte helt plötsligt är bra .hej svejs !

jen
0

vi hade en häst som var sådär förra året i förra stallet. Vi misstänkte också borrelia, men det visade vara belastningsfång. Han stod och vinglade och kunde knappt ledas från hagen ner til stallet.

vinglandet var troligtvis pga smärtan

gejsa
0

#11# Hur gick det med den då jen?

mazze
0

Kompisen ahr haft en häst som blev vinglig, hon hade hjärnbödning :(

jen
0

#12 jo, den fick stå på boxvila samt smärtstillande i 2 veckor. Det tog ca 2 månader innan han var ok.

hon väntade ca 6månader innan hon vågade rida igen.