Bockar
Hejsan! Hoppas ni orkar läsa det jag skriver här nedan.
Mitt namn är Lisa jag har en hyr-häst som heter Hokus-Pokus.Jag har ridit i ca 10år och haft egen häst i 4sommrar i rad (hyrt) men i år fick jag en ny ponny med lite mera utmanigar.
Han heter Hokus-Pokus, han har problemet att han bockar, jag ska kontakta under kvällen en tjej som kan rådgiva mig över telefon, om det kan vara sadelen eller något annat som är jobbigt. Men jag tror att Hokus bockar av ren lathet, när vi riderut har han ALDRIG bockat men när vi rider i hagen så bockar han. Då köpte vi en Grästygel- för att få upp huvudet, men rusultatet av det var att han stegrade, sedan blev jag skärrad och vile helst bara skritta lite. Någon som kanske har lite tips har haft liknande problem, vad gjorde ni för att minska det, fungerar det att få bort helt det är SÅ MÅNGA FRÅGOR.
Sedan kanske ni tipsar om att det bara är att sätta sig och sätta fart på Hokus och ge spöet, men NEJ!! Jag klarar inte av det då kommer min rädsla. Sedan är jag inte rädd när jag hokkar på honom från början utan när problemet kommer fram. Sedan kanske ni undrar varför jag, egagerar mig så mycket i Hokus som inte är min egen häst, men så här nära har jag ALDRIG kommit en häst, när jag kommer till hagen galoperar han till mig när jag ropar på honom, han är UNDERBAR!!
Det som gör ondas innom mig är om han har ont eller är rädd för något jag gör så han bockar för jag kan bara tänka mig in att man inte kan prata när det gör ont på något sätt självklart skulle jag också bocka då!.. Så jag skulle verkligen göra allt för att Hokus ska få må bra eller sluta bocka.
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
jag har haft EXAKT samma problem med min ponny, det var lathet helt enkelt! så jag började rida mer och lite längre pass, mycket i skogen och började även hoppträna så att hon skulle få prova på något nytt. Hon bockade aldrig i skogen, bara på ridbanan. Så jag satte igång att försöka på alla sätt och vis att träna bort dom dära jäkla bocksprången och busen.
Jag höll mig på ridbanan eftersom det var där problemet visade sig som mest, Red som vanligt, och eftersom att hon bockade i galoppfattningarna och vissa gånger mitt i galoppen så började jag att träna fattningar.
jag gjorde så att jag fattade galoppen. Bockade hon då, så bröt jag av, fattade ny. Tills hon fattade galoppen utan att protestera, och då berömde jag jättemycket och galopperade bara några steg så att hon inte skulle hinna köra igång något bocksprång. Jag fick hålla på så i säkert en timme, Och helt plötsligt bockade hon inte i fattningarna längre!!
Så då var det bockningarna mitt i galoppen som var problemet. Nu vet jag inte i vilka situationer din häst bockar i, men iallafall. jag gjorde så att när hon bockade i galoppen drev jag bara på henne, eller gjorde en såkallad "rallysväng" alltså tyg en tygel mot höften då jag kände att hon var på väg att bocka. Lycka till!!