Mjuk stråle?
Mnar du kronrand? Med tanke på att du visar en bild av hoven där kronranden ser lite porös ut, istället för undersidan av hoven så att man ser strålen :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jo jag vet att strålen är UNDER hoven, men jag visade också bild på hur framsidan av hoven såg ut när hon stått i blött gräs.
Det är omöjligt att säga hur strålens skick är genom att titta på en hov ovanifrån. Hur som helst, så ska jag svara på din fråga:
Luktar strålen illa? I så fall börjar det bli strålröta och då måste det behandlas. Lättare strålröta behandlar jag med blåspray varje dag. Akta, det färgar jättekraftigt!
Luktar den inte illa? Det är ingen fara i så fall, det blir mjuk på samma sätt som våra naglar blir det i väta, men håll koll så att det inte börjar lukta illa. Jag brukar spraya på lite First Aid-spray för säkerhetens skull, svart flaska, innehåller inga konstigheter utan mest tea tree-olja som är decinficerande och nyttigt för hoven.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Okej jag ska kolla det!
Jo fast nu är det så att att strålen är mjuk SYNS inte, så det känndes inte lönt att ta en bild på det, Men derimot blir den en sån där vit rand ovanför hoven då hon står i blött, och inte annars så skulle då också se om någon känner igen sig i det? 
Min häst blir väldigt mjuk i strålen under hösten när det är blött och dant. Min hovslagare rekommenderar då att smörja in med hovfett bara :-) Fettet absorberar ju vattnet en hel del.
#5 Nää, absorberar gör det ju inte, däremot stöter bort :) Kan nog vara en bra idé.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#6 Använde mig utav fel ordval men du förstod vad jag menade. Lycka till!
Det är fullt normalt och inget att oroa sig för. Det är bara bra att hoven blir mjuk och fuktig. Var du glad över att hästen har så fina hovar. Torra hovar är ett gissel. Dock avråder jag dig från att smörja hoven. Det förstör hovens naturliga balans.
Det är ingen fara. Min hästars hovar blir precis som du säger. OCh så länge de inte ömmar eller luktar/ser konstigt ut är det ingen fara. Du behöver inte vara orolig för det :)
_MVH Julia Tingström www.jtphoto.se_
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Den bilden ovan visar att hoven tagit åt sig vatten så blir de på alla hästar eller oftast. Och om strålen är mjuck tror jag på att det är strålröta. Och om det är en reva i hoven eller om den luktar brukar det va strålröta.
tack så mycket för allas kommentarer! Då vet jag att det inte är någon fara! :) Men jag ska ändå kolla så att det inte luktar varenda gång det har regnat! :)
#10 En stråle blir alltid mjukar då den är blöt även om den inte har strålröta.