varför gjorde hon så?
Idag när jag avr i stallet , så efter ridningen så myste jag lite med hästen borstade och osv
jag skulle gå och lämmna tränset (brukar låta det hänga innan jag går till hagen) så när jag kom tillbaka så blåste hon upp sig stelnade till och man såg på bogen hur hjärtat slog , jag blev förståss orolig och visste inte vad jag skulle göra för hon tittade ut genom en dörr som var öppen ( stod ca 3 m från den ) sen så var jag ju tvungen att ta ut henne anners missade jag bussen , så då sprang hon iväg med mig ut genom den dörren hon tittade igenom , lixsom lilla jag mot hon , hon tryckte upp mig i väggar och allt men jag ledde in henne i stallet igen där hon höll på att dansa omkring och gå in i allt och tryckte upp mig sedan när vi gick ut för den rätta dörren så stannade hon stog heeeelt stel livrädd och bara fnös sådärr ni vet när det låter jätte högt , sedan börja hon springa runder runt mig vi gick några steg samma sak igen och så höll det på tills vi kom till hagen jag släppte henne och då rusade hon iväg i hagen (vilket hon alldrig gör) varför gjorde hon så ? , jag bara undrar eftersom att detta aldrig har hänt
Hon kanske såg något som var läskigt och blev då rädd. Att dessutom gå mot faran är ju läskigare. Du såg ingenting på utsidan av stallet?
MVH
Sofie
Spöken? ;)
.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.
🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎
#1 nej jag gick sedan ut därhon tittade mot där fanns inget ..
#2 hon har sätt spöken förut och då har hon alldrig bettet sig såhär .. :s
#3 Finns olika energier, bra och dålig energi, kanske de var en dålig energi, hästar är väldigt smarta och känsliga.
#4 Aha .. Okej ;)
#4 finns säkert nån annan naturlig förklaring också, jag tror lite på de där med spöken och sånt, så jag tror alltid de är nått sånt i farten då mina djur blir oförklarligt rädd och konstig ;)
Vet inte hur ditt stall ligger, men det kan ju varit vilda djur i närheten. Vildsvin brukar inte vara så populära bland hästar.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Hästar har mycket bra hörsel och ser bättre än oss i mörker, luktsinnet är minst lika bra som vårat, troligen bättre, så dom uppfattar saker som vi inte kan uppfatta och tolkar det med all säkerhet på ett annat sätt än vi då dom är flyktdjur, vilket vi sällan är.
När dom uppfattar något skrämmande så kontrollera om du ochså kan uppfatta vad det är och agera efter omständigheterna, om inte, se till att hästen får något annat att fundera över annars brukar det hända saker. Gick det bra med er?
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Kan ha varit en älg eller något annat djur som hon hörde eller kände lukten av, men som inte du såg.
När hästar väl är heltaggade så blir allting läskigt och de försöker ha uppmärksamheten åt alla håll samtidigt och vara beredda att springa åt alla håll. Det är därför de dansar omkring - inte tillräckligt rädda för att slita sig och fly, men ändå för stressade för att gå lugnt.
#8 , nej ingen blev skadad som tur var :)