Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthästjuridik
Läst 3491 ggr
ewelines
0

Köpa föl

Hej :-)

Jag är inne på att köpa föl för andra gången i livet nu! Är en liten halvblods korsning jag siktat in mig på denna gång!

Många bekanta jag vet och hört om har inte gjort någon vanlig veterinär besiktning när dem köpt föl. För mig är det självklart att göra en och att man kommer överens med försäljaren vem som står för den kostnaden eller om man delar på den. Men vad tycker ni om detta/har för erfarenheter? Har/skulle ni gjort en?

Cezanne
1

Man brukar göra en mindre veterinärbesiktning där man kollar att fölet är skapt som det ska, inte har någon rörelsestörning och kollar hjärta och lungor. Däremot gör man inte böjprov.

Det vanliga är att köparen betalar besiktningen.

WinterPrince
1

Jag gjorde ingen besiktning när jag köpte mitt föl. Tyckte inte veterinären kunde göra/se mer än jag själv, eftersom det inte görs något böjprov.

Men hos halvblod är det väl vanligt med lösa benbitar? Då kanske det kan vara värt att röntga även ett föl.

Jag tycker att det är köparen som ska stå för veterinärbesiktningen, välja veterinär och betala. Det är köparen som har undersökningsplikt.

Tusen
0

Är inne på samma spår som #2.Glad