ska man få in handen?
de är så att jag har köpt en ny sadel för ett tag sen ridit med fårskinnspad enligt utrpovaren.. men nu för ett tag sen sa en kompis (som för övrigt är emot paddar, vilket jag är åå egentligen men jag litade på utprovaren) att sadeln var för tajt där fram.. alltså de är tajt när man drar handen under sadeln bakom skuldran eller hur man ska tala om.. hoppas nån fattar.. för de är ju klart de blir tajtare med padden.. men frågan är då SKA man få in handen där eller ska de sitta "hårt"?
ska jag ta bort padden för att göra de "lösare"?
blir väl att jag får ringa utprovaren å fråga åxå sen efter semetern men ville höra med er åxå..
så ni behöver inte tala om att jag ska tala med en utrpovare för de ska jag göra sen..
Varför är ni emot paddar?
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Förstår inte riktigt var du menar. Hela bossan ska ju såklart ligga an ordentligt hela vägen, både på framsidan och under hela sadeln. Den får inte klämma och ligga ojämnt utan det ska vara ett jämnt tryck. Är sadelgjorden dragen så ligger sadeln väldigt tajt och det brukar vara svårt att få in en hand under bossan. Mitt uppe på under sadeln ska det vara en kanal och den ska göra att sadeln ligger helt fritt från hästens ryggrad. Manken får inte heller ligga emot framvalvet utan där ska var ordentligt med luft, även med ryttare i sadeln.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Är också lite nyfiken på vad ni har emot paddar?
varför hon är emot vet jag inte fick aldrig svar på de:P men som sagt jag litar ju på min utprovare men som sagt de har blivit tajtare nu än nä rjag köpte sadeln så antar att han byggt lite muskler.. å utprovaren sa att jag skulle ha padden för att ersätta ryggmusklerna som han inte hade då å inte så mycket mer nu å då får man höra att en pad inte kan ersätta osv.. så jag vet inte riktigt vad som stämmer där..
men frågan är ju om de ska sitta tajt elle rom jag ska ta bort padden för att få lite mer utrymme..
#4 Det kan ja ginte svara på utan att känna. Klart att sadeln ska sitta kloss an på hästen, men den får inte klämma. Det får man känna efter.
Paddar kan vara luriga eftersom de trycker på ryggraden, gelpaddarna är katastrof, däremot en fårskinnspadd med kanal i mitten som på en sadel är helt okej. Kanalen i sadeln finns ju för att det inte ska trycka på ryggraden, lägger man då en padd under försvinner ju det. Så padd med kanal okej, men utan är inte bra.
#6 Du ska alltid lyfta padden och shabraket när du lagt på sadeln, så att kanalen återfinns. Annars är det ju farligt med schabraket med =P
#6 Precis som #7 säger måste du se till så att utrymme finns för en kanal även om den inte är "inbyggd" i padden. Annars hade som sagt ovan schabrak utan mankfirhet också varit farliga.
_MVH Julia Tingström www.jtphoto.se_
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Det är kanal padden. Å sadeln trycker inte påmanken de är en sådan sadel med extra frihet. Men frågan är hur hårt den ska ligga an . Om man ska kunna dra med handen eller om man inte ska få den mellan
Det ät en känsla man fåt skaffa sig. Det beror på hur tjock din hand är. Det ska inte klämma men ligga am. Tänk på att bara känna när fjorden inte är spänd.
Gjorden*
#1 och 3: Jag tycker att man alltid ska sträva efter att ha så lite som möjligt under sadeln. Paddar gör det svårare att rida för att man kommer längre från hästen så att man känner de små nyanserna sämre i ändan.
Jag har inget emot att använda padd tillfälligt, som TS beskriver, när hästen ändrat sig eller förväntas ända sig, men sadel och padd ska provas ut tillsammans av någon som kan det här med sadlar. Många fixar och trixar med paddar utan rimligt skäl, som att knö in en stor ullpadd under en sadel som ligger korrekt för att det ska verka "stötdämpande".
#6: Gelpadd lägger man ju mellan schabrak och sadel, så den dras upp i sadelns kanal tillsammans med schabraket.
#12 Jag tycker att man, för hästens skull, alltid ska sträva efter att ha så mkt som möjligt under sadeln. Det avlastar för hästen och gör det bekvämare. Det gör även att det inte skaver på samma sätt då hästen blir svettig. Man håller med dig om att en bra passande sadel inte ska stoppas under på fel sätt. Det går många gånger att stoppa under även på en sådan sadel, men då får man hålla koll så den blir understoppad på rätt sätt.
Att man inte skulle känna dom små nyanserna tycker jag ligger som en brist hos ryttaren. Jag rider med dubbla paddar och westernsadel, inte sjutton mister jag kontakten med hästen för det och inte missar jag detaljerna heller.
#12 min pad är utprovad tillsammans med sadeln å jag fick sagt till mig att den ska vara där tills hans ryggmuskler börjat komma.. dvs tillfläligt.. dock har jag svårt att se om han fått några rygguskler eller inte:S.. så jag vet inte ritkigt om jag ska ta bort den eller inte.. som sagt jag tycker att de är lite tajt.. men kanske ska ta bort den å känna å se hur de är utan? bara jämföra liksom?
#13: Där håller jag inte med. En bra och korrekt inpassad sadel behöver inte ens ett schabrak. Det är nog också det som skaver minst, eftersom det blir en blank yta mot hästens päls. Tjockt under sadeln gör också sadeln mindre följsam på hästryggen och gör att ryttaren lättare hamnar snett utan att märka det.
Jag red med padd till nyligen i väntan på att hästen skulle "växa i" sadeln och det blev en väldig skillnad när vi tog bort den. Med en massa mellanlägg går det helt enkelt inte lika lätt att känna hästen. Det är som skillnaden mellan att sitta direkt i massagestol och att ha en kudde emellan - små rörelser dämpas bort. Eller för den delen som skillnaden mellan att rida barbacka och rida med sadel.
Exempel: Medryttarhästen sätter gärna inner bak för långt in på böjt spår. Utan padden kan jag mycket tydligare känna när han gör det och när han sätter ordentligt under sig, eftersom jag kan känna att ryggsmusklerna under bakre delen av den inre bossan rör på lite olika sätt. Den lilla skillnaden kändes inte alls så tydligt när vi hade padden. Utan padden känner jag och kan korrigera felet mycket tidigare.
Men alla är olika och man ska hålla sig till det som fungerar för varje häst och varje ryttare och varje ekipage. Om det funkar bättre med padd så använd det!
okej… ska nog testa utan idag å se vad som händer om han känns annorlunda på något sätt=)
#15 Ja det är väl kanske olika hur man uppfattar det. Jag ser det som mest skonsamt med padd imellan, det avlastar och fördelar utt rycket (om jag blir trött i ryggen av ryggsäcken så tar jag heldre på mig en tjocktröja under, det avlastar, än att ta av mig t-shirten och bära den naken). I en westernsadel skulle du aldrig få för dig att rida utan minst 2cm (helst tjockare) padd under sadeln.
När jag började rida så tyckte jag det var mkt lättare att känna hästen barbacka än med sadel. Men nu upplever jag det lika. Trots att jag har westernsadel och både 3-4cm pad och 4-dubbel filt under så känner jag minsta lilla rörelse hos hästen.
En sadelmakare sade att riktlinjen var 3 fingars höjd mellan mankens utskott och sadel valvet med ryttare i sadeln, absoluta minimum var 2 fingrar.
Blanda inte ihop western med engelsk typ av pad, westernsadeln måste ha pad för att fungera medan engelska sadeln inte behöver den (om den passar). Sen kan man använda en kompensationpad prexis som i detta fall för att tillfälligt kompensera för brist på muskler både på westernsadeln och engelska sadeln. Ange vilken sadeltyp vi pratar om.
Ang känsla så har jag alltid trott att en bra dressyr sadel skulle vara bäst, men jag tog fram min dressyrsadel och provade rida i den och efter några gånger i den så säger jag att westernsadeln ger mera känsla från hästen än dressyrsadeln. Använder "prof choise" ~2cm pad under westernsadeln och endast tunt schabrak under dressyrsadeln. Bästa kontakten är nog ändå i en bomlös sadel som jag hade några månader, direktkontakt. Kanske inte det bästa för hästens rygg men kortare turer kändes det helt perfekt.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#18 Jag har hela tiden nämnt vilken sadel jag pratar om. Har aldrig sagt att man måste ha pad under engelsksadel, utan att det är mer avlastande att ha mer under sadeln - oavsett sadeltyp (och såklart sålänge det passar med den sadeln på den hästen).
#12 JAG VISSTE DET! min kompis har egen häst och hon lägger gelpaden mellan ryggen och schabraket. jag visste att det var nåt fel med detdär…
TS: Jag har likadant, sadelprovaren hittade en sadel där det fanns utrymme för hästen att muska sig. Tills dess skulle vi använda en padd. Har märkt nu att det börjar bli lite trångt med padden vi har nu, så lutar åt att köpa en tunnare padd ett tag för att sedan ta bort padden helt när han musklat sig ännu mer.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#18, 19: Jag är så insnöad på engelska sadlar att jag inte tänkte på att det är stor skillnad mot westernsadlar - mea culpa!
TS, prova utan padd. En hästrygg kan ändra sig på några veckor.
Lägg på sadeln och dra åt sadelgjorden. Kolla att den inte ligger "i luften" baktill. Om den inte gör det så sitt upp och kolla att den inte sjunker ned mot manken (jag tycker att det ska vara minst 3 fingrar över manken uppsuttet). Om den inte gör det, så skritta lite och känn att du inte hamnar i bakvikt. Om du inte gör det, så är det OK att rida ett pass och känna om det är någon skillnad.
Det är inte säkert att det bara är att ta bort padden. Det kan behöva olika sorters paddar, kanske höjas bak eller fram eller lyftas över hela, vid olika stadier i hästens utveckling.
"#19 skrivet av CelsiusT " Tror att inte alla har koll på hur en westernsadel fungerar. Vi båda rider ju i en westernsadel så för oss så betyder pad en sak men troligen inte samma för alla här.
" CelsiusT" har du verkligen två westernpadar under sadeln? Glider dom inte iväg? Tror jag måste prova för att känna hur det känns..
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#22 Aldrig passa in en sadel med gjorden spänd.När du drar åt gjorden så döljer du alla fel. En sadels om ligger i luften trycks mot ryggen och mellanrummet syns plötsligt inte.
#0 TS: Lägg på sadeln utan padden. Spänn INTE gjorden. Känn om den ligger stilla och att det inte blir luft imellan någonstans. Att den inte lättar bak eller hamnar i fel vinkel. Känn med handen längs bossan och se att den inte klämmer någonstans men att den ligger an överallt. Är du det minsta osäker, ring din utprovare och be om hjälp. Brukar inte kosta lika mkt att ta ut för en extra översyn.
#23 Beror väl på vad du har för paddar. Nu kör jag på ena hästen med vanlig dubbelvikt filt och tjock (3-4cm) pad och på andra hästen en 4-dubbel tjock filt och tjock (3-4cm) pad. Jag använder alltid ullpad.
Jo folk som bara rider i engelsksadel förstår sig oftast inte på det där med att lägga under sadeln. Men det är verkligen inte fel att lägga under en engelsksadel, men man får som vanligt alltid vara noga med passformen så det ilgger bekvämt för hästen.
#24: Nja, det håller jag inte med om. Utan åtdragen gjord lägger sig sadeln på ryggen i hela sin längd, antingen den är hög bak eller fram eller i brygga. När man drar åt gjorden så trycks sadeln mot ryggen på ett sätt som mer liknar det som händer när ryttarens vikt hamnar på rätt ställe i sitsen. En sadel som ser hyfsad ut utan gjord kan plötsligt få ett par centimeter luft under sig baktill, tippa bakåt, eller bli väldigt låg över manken när man drar åt gjorden. Men även här är det kanske skillnad mellan sadeltyper?
Visst bör man kolla innan man drar åt gjorden. Ligger sadeln hopplöst då är det ingen idé att dra åt gjorden och fortsätta kontrollen. Man kan också trycka hårt i sitsens djupaste punkt och se om sadeln tippar åt något håll eller sjunker ned för mycket.
Först kollar man hur sadeln ligger när hästen står på gången, detta görs utan att spänna sadelgjorden, sedan spänner man gjorden och hoppar upp och ser hur den ligger när ryttaren sitter på. Det finns många sadlar som ligger perfekt i stallet, men när ryttaren kommer upp så blir det totalfel och det är ju trots allt då den ska passa.
#27 Om en sadelutprovare inte tittar på sadeln innan gjorden är dragen så ska du dra öronen åt dig! Det är den viktigaste och första delen. Ser man något då så måste man stoppa direkt, annars kan det bli ett tryck när du väl spänner gjorden. Spänd gjord döljer väldigt mycket. Du måste också kunna komma åt och känna längs med bossan och det kan du inte göra med spänd gjord.
Sedan ska man absolut se att inget konstigt händer när man drar gjorden och jätteviktigt att se att sadeln ligger bra med ryttare i sadeln. Men FÖRST kollar man UTAN att ha dragit gjorden. Abslut jätteviktigt! Sedan ser man till att den fungerar även med ryttaren i (och då såklart har man spänt gjorden).
Detta spelar absolut ingen som helst roll vilken sadeltyp du provar. Gäller alla sadlar.
Tack hörni.. jag kommer kolla då först utan gjord å se att den ligger an överallt.. sen med gjord spänd å helt enkelt se så de inte är nån skillnad? å sen uppsuttet.. å ser de ut som vanligt å känns som innan så är d elugnt å jag behöver inte ta ut utprovaren? har jag hngt med rätt?:P