Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 3809 ggr
Brunokanin
0

Hur länge på bete?

Min 3 åring har gått en månad på bete men jag är sugen på att ta "hem henne" snart. Hon har fått vila helt från träning under denna tid, men eftersom betet ligger avigt till så vill jag ta hem henne för min egen bekvämlighetsskull Oskyldig.

Hur länge går era hästar på bete och tränas de som vanligt under tiden?

CelsiusT
0

Mina hästar går på "bete" under hela den tiden på året som det växer grönt ute. Vi har gräs här i hagarna så jag flyttar liksom inte mina hästar från gården utan vi använder bara hagarna på ett sådant sätt så inte alla trampas up den tiden på året som det är lerigt.

Hästarna tränas som vanligt hela året. Dock blir det naturlig vila för mina hästar lite då och då när jag tex åker på semester eller inte hinner med att rida.

Vi du ta hem hästen och har möjlighet till det (mat, sällskap osv hemma) så gör det. Om hästen vilat en månad från träning så är det nog inga problem att börja så smått igen =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Caf_Roy
0

Våra hästar står också i välförsedda gräshagar och rids lika mycket, nästan mer, än under resten av året.

Jag försökte ge min häst en månads semester för några år sedan, tänkte att han är gammal och skulle tycka det var skönt, men efter en dryg vecka visade han med all önskvärd tydlighet att det inte var roligt längre så efter två veckor var han igång och tränades igen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våra går på bete så länge det växer gräs (maj-oktober) och tränas hela tiden. Vi ser till att ha de grejer vi behöver med oss i bilen eller så har vi en låsbar låda vid hagen där vi har de grejer vi behöver för att kunna träna hästarna. Skrattande

sofiek90
0

Lilleman kommer gå ute fram till augusti/september dygnet runt, han har dock inget gräs i den mån att han har att äta dygnet runt utan stödfodras flera gånger per dag med torrt hö.

Han är under igångsättning, så han arbetas i den mån det går. Ska börja tömköra lite smått nästa vecka, efter en månad med promenader och jag anser att han är redo för korta tömkörningspass igen.

Alla de andra somrarna jag har haft honom så har han arbetats mest under sommaren eftersom det är den tiden på året som jasg har mest tid för att arbeta honom när det är ljust ute. Det har dock varit olika om han vart inne eller ute på nätterna.

MVH

Sofie

olympiathurfjell
0

Jag har haft min häst på bete sen i juni och kommer plocka in henne runt augusti. Hon får vila ca tre veckor helt annars så rider jag henne

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

pebb
0

Inte min häst, men jag har hand om honom under sommaren och han är på bete maj-aug/sept och rids hela tiden, men skogsridning som oftast inte är jättejobbig. Men utan ridning skulle han verkligen bli för tjock, det är han ändå..

Cezanne
0

En treåring behöver definitivt mer vila än en månad, både fysiskt och mentalt.

Mina hästar (22, 2 och 1 år) går på bete i 4-5 månader men gammelhästen rids, tvååringen gör några kort aövningar någon gång i veckan medan ettåringen inte gör någonting alls.

IdaBabe
2

Våra hästar på gårde går ute från 1a maj (beroende på hur vädret är) och så länge in i oktober som vädret tillåter.. :) De mår som bäst att gå ute så länge som möjligt, och sen kan de vara väldigt härligt att för oss som har hästarna hemma ha dom ute så man ibland kan få lite sovmorgnar och sena kvällar ;)

Mina 3 hästar rids näst intill varje dag, och min ena häst tävlas även under sommaren men även han går ute denna tiden. Under 3 veckors tid får dom konstant vila utan någon ridning alls, då jag själv är på semester så då får dom också sin semster :)

cBrodin
0

Från slutet på maj till slutet av augusti går mina ponnysar ute dygnet runt, om vädret är okej. Det finns sommarbete på gården där dem står, så jag motionernar dem som vanligt, om inte mer på sommaren. Den gammla ponnyn (23år) har aldrig vila mer än max 1-2 veckor åt gången då hon blir stel annars och inte trivs att bara stå. Den yngre ponnyn (5år) får vila på vintern istället då det passar oss bättre, men han kan även få en vecka eller två då och då om jag känner han behöver det och inte är sugen på att jobba.

Brunokanin
0

#7 Hon rids inte alls. Så även om jag tar hemme henne kommer hon vila men jag kommer umgås och pyssla med henne mer.

Sarah
0

Bete från ca 1/5 (stödfodras i början) tills det blir frost på nätterna vilket brukar vara mitten/ slutet av oktober. Tränas normalt hela tiden. Vilar om jag åker bort och ev en sväng på vintern.

WinterPrince
0

Jag har min häst på bete en bra bit från stallet. Släpps i början av juni och kommer in i slutet på september. Jag tränar ändå. Packar bilen full med sadeln och alla andra saker. Rider på vägarna tills höet är slaget och balat, därefter lite försiktigt på åkrarna (får ju inte förstöra dom) tills det börjar bli långt igen, då är det vägarna som gäller igen tills andra skörden är slagen.

Beroende på hage så rider jag i hagen ibland också.