Tips på övningar
Hallå!
Jag är medryttare på en ung travare som är supersnäll när man pysslar med henne på marken men kan bli "tittig" när man rider. Hon blir dessutom het när man börjar trava.
Jag har bara ridit henne i ca 5 månader och hon är ju som sagt ung och kan inte så mycket. Vi har precis kommit igång på allvar men har tagit det väldigt lungt då hon har haft skador i bakbenen. Hon skulle också behöva bygga upp lite musker och så.
Har ni några tips på övningar som man kan göra? Både inom ridning och hantering från marken?
Rid serpentiner runt saker ni hittar omkring er, använd fantasin och låt ett träd bli ett rundningsmärke, sätt ner plasthagstolpar i en hage och rid slaom mellan dom. När ni kommit en bit på väg så(någon vecka) försök at minska hjälperna när ni gör detta. Rid ut bakom en annan pålitlig häst som bestämmer hastigheten. Lär er att rid med bara balansen. Variera med att bara rida med tyglarna och inga skänklar och att bara rida med skänklarna och inga tyglar eller bara med blans och säte utan något annat.
Mycket lärorikt för er båda.
http://naturalhorsemanship.ifokus.se/articles
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Arbete över bommar bygger ryggmuskler, både vid hand, i töm och uppsuttet. Börja med ett par bommar på marken och höj dem gradvis och lägg utt fler bommar. Gå inte fram för fort, varje övning ska vara lekande lätt innan du höjer svårighetsgraden. Det är också ganska häftig workout för hästen, så håll inte på för länge.
Vad menar du med "tittig"? Om hästen stannar och stirrar på något, eller är spänd och tittar/sneglar på något som man ska gå förbi, så kan det hjälpa att låta den stå och titta en stund, men det får inte backa eller vända. Prata lugnt med den och beröm när den går fram mot det läskiga. OBS! Prata inte lugnande och tröstande, det talar om för den att det ÄR något farligt som den måste gå fram mot TROTS ATT det är farligt. Var lugn och kanske lite sträng, typ "Tramspotta, det är en brevlåda - den äter inte hästar!".
Om hästen inte stannar och tittar, men är spänd på vissa ställen, så rid aktivt förbi det stället, så att den måste koncentrera sig dig och inte på det läskiga. Ställ och böj hästen bort från det läskiga.
Försök få syn på vad det är den tittar på, så att du kan se att det verkligen inte är något farligt. Då blir det lättare att själv vara lugn. Tittar hästen på en brevlåda så är det än sak, men om den tittar på en lös tjur så vill man ju gärna veta det i tid
.

En sak som min ridlärare har lärt mig, om hästen vill springa iväg i traven, var att man kunde krama yttertygeln. Hästen sänker farten, faktiskt. Och volter kan du göra också, den sänker farten då med.
avtryk :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)