kan jag fortsätta som vanligt?
jag har varit på semester nu i en vecka , och då har hästen jag rider fått vila i en vecka (vad jag vet) så har hon gått ute dyngnet runt oså , om det inte var oväder förståss , men kan jag bara rida på som vanligt eller måste jag ta det lungt ?
En vecka brukar inte vara några problem, fast du kan ju ändå låta bli att ta ett superhårt pass precis i början.
Precis, börja försiktigt och vänta med de hårda passen till nästa vecka.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
En vecka är inga problem för en häst att vila, den hinner inte tappa något på det. Bara att köra på som vanligt. Om du normalt kör väldigt hård träning så kan du ju undvika "snabbjobb" första träningspasset kanske, alltså inte ta ut hästen i onödan. Men om du rider normal hobbyridning med skogsridning/hoppning/dressyr och hästen är i god kondition och frisk i övrigt så är det bara att rida på som vanligt.
Jag låter mina få en veckas vila lite då och då under året. Tycker det gör gott för dom.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Men herre gu´! En veckas vila är inget som påverkar hästen alls. Du gör naturligtvis som du vill men jag skulle inte bry mig om att ta det lugnare i början som andra skrivit. Det tar upp till tre månader innan man ser någon som helst effekt på avtagande kondition och muskler, så en vecka är inte ens mätbar.
#4 3 månader? Njae.. men 2-4v. Fast då inte så mkt att det skulle vara några problem att rida eller påtaglig muskeltappning. Bara kanske att man tar en eller några lugnare turer i början. Men håller med dig om att 1v inte är något att bry sig om.
#5 Nu vet jag inte vad ni har för hästar men en travare brukar man inte säga ha tappat särskilt mycket efter tre månader. Man gör ju inte som de flesta inom ridsporten, skrittar i flera veckor bara för att hästen har vilat någon eller några veckor. Då skulle man aldrig kunna starta. Det beror nog på hur bar grundkontition en häst har, hur mycket den tappar under tiden.
"6 det tror jag definitivt. Men nog vet jag travare och galoppörer som skrittar/travar lugnt första passet/passen efter en veckas vila, men inte i veckor såklart. Sen beror det på vad det är för vila. Stå i stor hage med kompisar som hästen springer med så är ju hästen mer igång än om den stått på box och liten vanlig hage. Hästen tappar muskler redan efter 2-4v. men på en vältränad häst så märks det kanske inte lika tidigt då den har mer att ta av. Men tittar du på sadelläget så märks det.
#6 och 7: Det är väl det som är skillnaden mellan travare och dressyrhästar - det är "dressyrmusklerna" i ryggen det märks på först.

Om hästen har fått vila är väl det bästa att sätta igång mer försiktigt och inte börja första ridpasset med att hårdträna. Fast på en vecka så tappar den inga muskeler eller kondition, så du kan nog ta det lite "halvt". :P