Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1474 ggr
kallander
0

vattentäta täcken

Är det någon som vet vad det finns för BRA täcken som håller tätt även efter en hel dag (och natt) med regn? Ska ha hästen på lösdrift hädanefter och behöver lite hjälp med vilka som är bra och inte. Jag har ett gäng täcken men de håller knappt tätt tills han vanligtvis kommit in för natten. Tipsa även gärna om bra slitstarka vintertäcken.

Jag har tittat på ett bucas smartex rain som tydligen ska vara helt vattentätt, det finns ingen vattenpelare utskriven. Är det verkligen tätt?

Gronstedt
0

Inget täcke är vattentätt om det inte är ordenligt inpregnerat.

kaka1234567
0

amigo regntäke hr jag är ass bra och bucas är också otroliga.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

CelsiusT
0

Jag har basic rain från hööks. Det är deras billigaste. Håller tätt i 16h hällregn utan problem. Dock så måste alla täcken impregneras med jämna mellanrum för att hålla tätt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0

Kan ju tillägga att jag inte har direkt koll på om det håller tätt längre än 16h pga att jag inte provat. Hästarna går ute från morgon till kväll och står på box ca 8h under natten (gäller vintertid). Och då det hällregnat så får dom på sig täcke. Sällan som täcket hinner torka helt över natten (pga dåliga utrymmen tyvärr), lägger på det dagne efter och det håller ju även nästa dag. Men har inte haft på det mer än 16h i sträck.

Em--ma
0

Köp inte täcken från Hööks vad du än gör.
Har haft 2 täcken därifrån ena läckte igenom på 1 timme med lite dugg och andra läckte igenom på ca 4-5 timmar med lite dugg! och dom täckena köpte jag i November..

Satsa istället på ett ordentligt horseware täcke det ska jag göra. Dom kostar ju uppåt 3-4 tusen kronor men tror det är värt det då man verkligen får BRA täcken då.

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Elshira
0

Horseweare (Amigo är en av feras serier) och Bucas har på alla/de flesta? plastad insifa på yttertyget. Dessa täcken håller 100% tätt (förutom att fet ev. Rinner in vid halsen eller så) i ur och skur. Det finns många helt ok regntäcken som håller ganska bra om de impregneras och sköts väl, min favorit bland dessa täcken är HorseSavers. Men jag har två bucas och ett amigo här hemma, alla 100% täta efter flera tvättar och utan impregnering. Det ena bucas har hängt med i över 10 år!

Hakuna matata!

kallander
0

Nu har jag ett billigt regn från börjes och ett dyrare Kimberly och båda håller ungefär lika "tätt", det från börjes är bara snäppet bättre. Men ingen av dem kommer hålla för ett dygn med regn så jag funderar på om jag ska investera i ett bucas eller liknande. Fick även tips om ett från Lamicell som hööks har.

#6 Jaha, är det plastat i dom? ja då borde de ju hålla tätt, men blir det inte varmt om de inte andas?

CelsiusT
0

"7 personligen så tycker jag inte det är någon större skillnad på dyra och billiga täcken. Köper hellre billiga så jag ofta kan köpa nytt. Alla täcken blir slitna, sönderbitna också släpper in vatten. Jag köper billiga täcken. Impregnerar vid behov och köper sedan nytt när det inte håller längre. Köpte en gång ett fint täcke för över 1000:- och första gången hästen hade det på sig så gick han mot en gren och det blev en reva mitt på ryggen, det täcket var ju såklart aldrig tätt men läckte även där revan inte var.

kallander
0

jo fast jag vill hellre hitta iaf ett täcke som håller riktigt tätt, eller så bra som möjligt, som jag kan ha ett par år, än att hela tiden köpa nya. Så jag kan sätta på honom det om jag vet att det ska vräka ner konstant i 2 dygn. Läcker det igenom så blir han ju bara kall och det är inte bra för hans rygg som han är väldigt känslig i. Sen har jag ju täcken som skulle kunna hålla för ett par timmar..

Hur är bästa sättet att impregnera? och ska man göra det även på nya täcken?

Elshira
0

De är plastade, men har aldrig märkt av att de blivit fuktiga av det. Har man en häst som springer mycket och busar i hagarna blir det såklart annorlunda, men ingen av våra har gjort det så det har aldrig varit något problem. Men ibland har vi mortionerat hästar så de blivit svettiga, men det tycks i.af torka rätt snabbt och det ligger inte direkt och "gonar"under täcket i.af. :) Det gamla bucastäclet jag nämnde har för visso aldrig blivit utsatt för hästbett och liknande, men själva yttertyget är alldeles uppruggat på ryggen efter att ha blivit rullat med hundratals (tusentals?!) gånger. Mn yttertyget skyddar i princip bara det laminerad gummialtiga materialet på dess insida så det gör inget. Känner man på tyget känns de betydlig tjockare än alla de andra vanliga regntäckena jag har i.af. Bucas och horseweare kommer fån england - där det är mer regn än sol! Det kräver bra täcken.

Hakuna matata!

kallander
0

Okej! Tack för alla svaren! :-)