tjock i benen
En person i min närhet glömde att ta av benskydden på sin häst så den gick med benskydden på i tre dagar och nu när hon tog av dom så är hästen jätte svullen i benen hästen är inte varm i benen och inte halt. Det har gått tre dagar sen nu och svullnaden har fortfarande inte gått ner. Vad hade ni gjort?
Försvinner eller minskar inte svullnaden om hästen rör på sig? (ut å promenera/skrittur)
Min häst hade ett svullet ben här för några veckor sedan (inge värme, inge hälta), hittade efter mycket om och men ett litet litet sår som blivit infekterat.. Smorde in hela svullnaden med aloe vera gel och dagen efter var det mycket bättre. Upprepade någon dag till tills benet var helt bra och har inte haft några problem med svullnad sen dess. Benskydden kanske orsakat något sår som blivit infekterat tänkte jag? Arnika liniment kanske kan vara något att smörja in med annars? Eller lindor med back on track-paddar för att få igång blodcirkulationen kanske?

Bett personen sälja hästen om man glömmer nåt sånt i 3 dagar…
Hur är det ens möjligt att glömma att ta av benskydden i tre dagar?
Man ska ju ändå kolla till sin häst dagligen och rykta, kratsa hovar, visitera osv. ?
Tycker inte att hästägaren/ den som skötte hästen under tillfället borde få ha häst.
Går inte svullnaden ned efter 30 minuter skritt, kontakta veterinär.
Går svullnaden ned efter 30 min skritt, tvätta benen (hela svullnaden och en bit utanför) med jodopax eller något annat bakteriedödande (inte bara saltlösning, alltså) - då kan det vara små skavsår som ger lymfangit.
Alternativt kan det vara lymfangit till följd av foderbyte eller liknande och ett sammanträffande att det kom när detta med benskydden hände.
Okej tack för svar jag tycker riktigt synd om hästen benen ser ut som stockar! Hästen rör sig mer eller mindre hela tiden ute i hagen utan att svullnaden gått ner.
#4 Vad är lymfangit?
#5: Prova att skritta den i 30 minuter i sträck och se om det blir skillnad. Om inte, kontakta veterinär - då kan det vara något värre.
Vid infektion så aktiveras lymfsystemet i kroppen. Om hästen står stilla fungerar inte blod- och lymfcirkulationen i benen som den ska, utan lymfvätskan blir kvar i benen som blir tjocka. När hästen rör sig hjälper hovens rörelser till att sätta fart på cirkulationen så att lymfan cirkulerar och svullnaden går ned. Det går fort ned vid rörelse och kommer fort tillbaka när hästen står stilla om man inte avhjälper orsaken.