gödselplatta
satt och pratade med min far i helgen. de har nyss flyttat till en gård och har en container som gödselstack.
han hävdade att när man har en gjuten gödselplatta så måste man ha en pissebrunn som ska tömmas. jag har för mig att det inte behövs (brunn då).
hur är det där ni bor? har ni en gjuten platta och isf, har ni en brunn?
Vi har gjuten platta men ingen brunn och allt blev inspekterat och godkännt av nån kommun "gubbe". Har aldrig hört det där med pissebrun förrut det kanske är nåt som fanns förr?

Kan kanske vara olika från komun till komun. Eller som Tinka säger något som fanns förr. Fast jag har heller aldrig hört talas om det. Men kan tänka mig att det är nästa påfund de kommer med för att ge oss mer jobb och mer utgifter som hästägare.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ska ta o ringa till kristianstads kommun o se vad dom säger.

Det är väl vanligt att man har om man har tex kor. Då deras skit är aningen lösare och gödslas ut med automatik så lär väl pisset behöva ta vägen ngnstans. Annars rinner det ju bara av plattan… Isch!
Mina släktingar köpte en gård för ett antal år sedan, och de har en pissbrunn som användes då man gödslade ut med "skitrännan" i ladugården. Men de behöver inte använda den nu då de bara har hästar.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jag skulle nästan vilja påstå att har man nötdjur (kor, tjurar) så måste man ha en pissbrunn. Men har du bara hästar så behövs det ingen.
Så är det här jag bor iaf.

Jag har en pissbrunn som alltid är full. he he Med gjuten platta förstås.

Jag har gjuten platta utan pissebrunn, det behövs inte eftersom man räknar med att hästgödsel är "torr" gödsel
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

det var det jag trodde oxå. men när det regnar så blir det ju jätteblött från urinet. har sett på flera stackar att det flyter kiss.. det kommer ju att rinna ner i marken!?

Ja så är det ju. Det rinner utefter marken ner i hagarna igen. Så gör det hos mig med eftersom den är full jämt.

o det får det göra eller?
då är det väl ingen större skillnad på att ha en platta och att inte ha en eftersom det ändå rinner ut…

ha ha det vet ju inte den som tittar att den är full. Det finns ingen lag på att man ska tömma den i tid och otid. Vet inte ens om det finns lag på att man måste ha det. Dom byggde så när dom gjorde plattan. Jag bodde inte här då.