Bett till unghäst
Blir nu i veckan glad ägare till ett 4 årigt knabstrupper sto:0)
Hon är inriden nu i sommar på min klubb, och det var där jag träffade henne och blev kär……..så kan det gå.
Jag funderar nu lite över vilket slags bett som kan vara lämpligt att använda på henne.
Lite info.
Hon går bra i alla gångarter, och tar hjälperna fint (lite svårstyrd ibland bara).
Hon är en otroligt positiv och stabil häst som gillar att arbeta, men kan bli lite stark i galoppen. Och går gärna i hög form för att slippa förhållningarna.
Vad tror ni?
Jag har naturligtvis en tränare jag skall prata med, men vill ha lite fler synpunkter.
MVH
Det beror på så många faktorer, framför allt vad hästen trivs med, men också hur den ser ut i munnen. Ett bra utgångsläge är alltid ett ganska smalt tredelat tränsbett, men man får nog prova sig fram.
Håller helt med " Gronstedt ", vill bara tillägga att sötmalmsbett (järnbett) brukar vara aptitligare för hästen än rostritt. Och eftersom han är unghäst så spelar utseendet ingen roll då han inte tävlas ännu,eller?
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Nej tävlingar är ännu ganska så långt in i framtiden, eftersom det här är min första unghäst så vill jag ge oss ordentligt med tid för att sätta grunderna.
Däremot så skall vi till KnabstrupperRiks på Axvalla i augusti, men det är relativt prestigelöst och dessutom inoficiellt.
Där gäller det bara att visa unghästarna i alla tre gångarterna på böjt spår samt två 3 sek halter, det skall vi nog klara:0)
det bett hon rids på nu är ett rakt stångbett, lånat av en av klubbhästarna, men jag tyckte inte alls om känslan det gav.
Vid vet besiktningen så ska en hästtandläkare kolla hennes bett och så ska vi prova lite olika bettalternativ.
Men det är alltid roligt att få fler åsikter.
MVH
#3: Raka bett kan vara svåra att rida med, eftersom det är svårt att ge olika signaler med höger och vänster tygel - det blir mindre tydligt för hästen vad ryttaren vill. Ett ledat bett kan röra sig på bara ena sidan av munnen.
Det stämmer som du säger, känslan är mkt mer stum. Men enligt utsago så skall tydligen ett rakt bett vara svårare för unghästen att manipulera med.
Igår red jag henne på ett ganska smalt tredelat, och det funkade mkt bättre, så jag börjar nog med det och sedan får vi se.
MVH